Innowacyjna wyszukiwarka z Łodzi

Makolab, specjalizujący się w technologiach semantycznych, utworzył spółkę w Stanach Zjednoczonych.

Publikacja: 13.06.2013 00:13

Partnerem Makolabu w nowopowstałej firmie Chemical Semantics jest amerykański Hypercube produkujący oprogramowania dla chemii obliczeniowej, m.in. aplikacje do modelowania zachowania się cząsteczek. W nowym podmiocie Makolab ma 49 proc. udziałów. Reszta należy do amerykańskiego partnera.

– Wspólnie z Hypercube zdecydowaliśmy, że spróbujemy wykorzystać lukę, która naszym zdaniem istnieje w dostępie do danych naukowych – mówi Wojciech Zieliński, prezes Makolabu. Zwraca uwagę, że mimo rosnącej popularności Internetu, dostęp do rezultatów badań naukowych jest utrudniony lub wręcz niemożliwy. – Są one ukryte wewnątrz publikacji, a popularne wyszukiwarki nie potrafią ich odszukać, co ogranicza środowiskom naukowym możliwości rozwoju i współpracy – wyjaśnia Zieliński.

Dlatego Chemical Semantics chce stworzyć oprogramowanie do wyszukiwania informacji wykorzystujące technologie semantyczne. Wkładem Makolabu w nowe przedsięwzięcie będzie know-how związany z technologiami semantycznymi. – Hypercube wie wszystko o chemii obliczeniowej – zauważa Zieliński. Przyznaje, że ze względu na doświadczenia i kontakty Hypercube pierwszy produkt dedykowany będzie branży chemii obliczeniowej.

Założyciele Chemical Semantics nie ukrywają, że gros nakładów związanych z tworzeniem nowej aplikacji chcą sfinansować z grantów naukowo-badawczych, których dostępność za oceanem jest znacznie większa niż na Starym Kontynencie.

Harmonogram prac zakłada, że do końca III kwartału firma stworzy prototyp aplikacji, na który złożą się moduł publikacji danych i moduł agenta wyszukiwania danych. Kolejny etap, czyli komercjalizacja, ma już być finansowana z  dotacji.  – Stany Zjednoczone są niekwestionowanym liderem w badaniach naukowych w dziedzinach ścisłych. Rynek amerykański jest więc najlepszym miejscem do komercjalizacji naszego pomysłu – deklaruje Zieliński.

Szacuje, że stworzenie aplikacji, która powinna być gotowa w ciągu roku – dwóch lat, może pochłonąć kilka milionów złotych. – Nasz wkład nie powinien przekroczyć 100 tys. dolarów. To dla nas pionierskie przedsięwzięcie. Nie chcemy wystawiać naszej spółki na zbyt duże ryzyko – wyjaśnia Zieliński.

Tydzień u operatorów

Pod znakiem innowacji i poprawek

W ciągu minionych siedmiu dni operatorzy prześcigali się w proponowaniu konsumentom innowacyjnych rozwiązań. Kumulacja nastąpiła 11 czerwca.

6 czerwca alternatywny operator stacjonarny Netia uruchomił w biurze obsługi klienta nową usługę – wirtualnego tłumacza języka migowego. Rozwiązanie umożliwia firmom i instytucjom obsługę osób niesłyszących, jednocześnie spełniając wymogi ustawy o języku migowym i innych środkach komunikowania się. Pierwszy skorzystał z niej Urząd Miasta Opole.

7 czerwca Polkomtel i Cyfrowy Polsat, firmy z portfela Zygmunta Solorza-Żaka, uruchomiły hot spoty z mobilnym Internetem w technologii LTE w strefach kibica towarzyszących siatkarskim zmaganiom Ligi Światowej.

11 czerwca wielkopolska sieci telewizji kablowej Inea  poinformowała, że po wakacjach w 300 autobusach i 200 tramwajach w Poznaniu oraz w 40 autobusach w Koninie pasażerowie będą mogli korzystać z mobilnych hot spotów z dostępem do Internetu. Abonenci Inei będą mogli korzystać z nich bezpłatnie bez ograniczeń. Pozostałe osoby – przez 15 minut. Nowe urządzenia będą częścią sieci 70 takich punktów Inei. Jak podała firma, od ubiegłego roku zalogowało się do niej około 50 tys. użytkowników.

Również 11 czerwca P4, operator sieci Play, pokazał drugą część odpowiedzi na ofertę nowej marki Grupy Orange – Nju Mobile. W segmencie pre-paid wprowadził ofertę Formuła Mini Max, w której oprócz – znanych już z Nju – maksymalnych opłat za usługi dołączył darmowe połączenia i wiadomości w sieci. Play nie ukrywa, że postanowił „poprawić" ofertę Nju, a rzecznik Grupy Orange określił ofertę konkurenta jako podróbkę. Analitycy sądzą, że to nie ostatnie słowo Playa. Uważają, że pojawi się jeszcze jedna odpowiedź na Nju – tym razem w segmencie post-paid. Tego samego dnia Lycamobile, wirtualny operator działający w sieci Polkomtelu, przedłużył promocję na darmowe połączenia użytkowników wykonywane przez klientów sieci w Polsce i USA.

W końcu – też 11 czerwca – platforma Cyfrowy Polsat wprowadziła promocję usługi mobilnej telewizji z dekoderami do odbioru naziemnej telewizji cyfrowej. Pakiet 8 kanałów TV i kilkunastu radiowych wraz z dekoderem za 1 zł to koszt 9,9 zł. Platforma przygotowuje się do kolejnego etapu wyłączania telewizji analogowej.

—ziu

Słownik telekomunikacji

Paszportyzacja

Paszportyzacja (nie mylić z wprowadzeniem paszportów w ZSRR w 1932 r.) to proces inwentaryzacji (przeglądu i spisu) zasobów majątku sieciowego (telekomunikacyjnego lub energetycznego). Polega on na ewidencji informacji o każdym elemencie sieci z uwzględnieniem jego danych technicznych i hierarchii zajmowanej w strukturze. Każdy element otrzymuje tzw. paszport. Informacje na jego temat mogą być przy tym pozyskiwane zarówno ze źródeł papierowych, elektronicznych, jak i w trakcie inwentaryzacji w terenie. Ewidencji podlegają w trakcie procesu paszportyzacji dane techniczne, topologiczne, topograficzne, stan techniczny i historia pracy urządzeń. Następnie pozyskane w ten sposób informacje wprowadzane są do systemu informatycznego. Podstawowy cel jego tworzenia to utrzymywanie aktualnej bazy danych i cyfrowego modelu sieci. Systemy paszportyzacyjne mogą być wyposażone w narzędzia o różnej komplikacji i poziomie funkcjonalności. Przedstawiciele firm IT przyznają, że najmniej wymagającym wystarczy wersja będąca odpowiednikiem arkusza danych Excela. Paszportyzacja umożliwia  m.in. efektywne prowadzenie nowych inwestycji i modernizacji istniejących już sieci. —ziu

Partnerem Makolabu w nowopowstałej firmie Chemical Semantics jest amerykański Hypercube produkujący oprogramowania dla chemii obliczeniowej, m.in. aplikacje do modelowania zachowania się cząsteczek. W nowym podmiocie Makolab ma 49 proc. udziałów. Reszta należy do amerykańskiego partnera.

– Wspólnie z Hypercube zdecydowaliśmy, że spróbujemy wykorzystać lukę, która naszym zdaniem istnieje w dostępie do danych naukowych – mówi Wojciech Zieliński, prezes Makolabu. Zwraca uwagę, że mimo rosnącej popularności Internetu, dostęp do rezultatów badań naukowych jest utrudniony lub wręcz niemożliwy. – Są one ukryte wewnątrz publikacji, a popularne wyszukiwarki nie potrafią ich odszukać, co ogranicza środowiskom naukowym możliwości rozwoju i współpracy – wyjaśnia Zieliński.

Pozostało 86% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie