Google rzuca wyzwanie płatnej TV

Koncern stara się o prawa do transmitowania w sieci meczów ligi NFL.

Publikacja: 22.08.2013 23:53

Google rzuca wyzwanie płatnej TV

Foto: Bloomberg

Portal All Things D podał właśnie, że menedżerowie Google'a spotkali się z przedstawicielami National Football League (Narodowej Ligi Futbolowej; NFL), omawiając między innymi kwestię dostępu do tzw. niedzielnego pakietu meczowego, umożliwiającego oglądanie wszystkich spotkań NFL, które jak dotąd można oglądać jedynie poprzez DirecTV.

Na drodze do przełomu

Nic nie wskazuje na to, by Google był bliski zawarcia w tej sprawie porozumienia. Ale już sama wiadomość o spotkaniu spowodowała, że analitycy zaczęli się zastanawiać, czy producent wyszukiwarek internetowych stanął przed możliwością stworzenia potężnego partnerstwa, które pozwoliłoby mu przyciągnąć do siebie tradycyjnie telewizyjną widownię, a wraz z nią dochody z reklam.

Wydarzenia sportowe są jednym z głównych powodów, dla których amerykańscy konsumenci płacą za dostęp do telewizji. Przeniesienie transmisji do Internetu byłoby silnym ciosem w płatne kanały telewizyjne.

Partnerstwo takie pozwoliłoby również NFL rozszerzyć bazę widzów na osoby, które nie płacą za telewizję. Dla CBS, NBC, Fox i ESPN, których lokalne programy funkcjonują w partnerstwie z DirecTV – i które płacą ogromne sumy za prawo do transmitowania meczów NFL – konkurencja ze strony Google'a byłaby postrzegana jako poważne zagrożenie.

Większość umów sieci telewizyjnych z NFL jest zawartych do roku 2022, co daje na jakiś czas tym stacjom parasol ochronny, a poza tym waga amerykańskiego futbolu dla rankingu oglądalności danej stacji jest tak wielka, że wprost trudno sobie dziś wyobrazić, by stacje telewizyjne mogły się do NFL odwrócić plecami. Niemniej jednak wiadomość podana przez All Things D niewątpliwie zwróciła na siebie uwagę szefów stacji telewizyjnych transmitujących imprezy sportowe.

Jest też możliwe, że NFL zezwoliła na kontrolowany przeciek wiadomości o spotkaniu po to, by uzyskać dodatkowy atut w negocjacjach z DirecTV, która za niedzielny pakiet meczowy płaci 1 mld dol. rocznie. Umowa DirecTV z NFL została zawarta do roku 2014 włącznie, ale oczekuje się, że jeszcze w tym roku ogłoszone zostanie jej przedłużenie.

Walka o prestiż

Jak szacuje Citigroup, platforma satelitarna DirecTV uzyskuje każdego roku od 2,8 mln abonentów ok. 725 mln dol. wpływów z niedzielnego pakietu meczowego. Wynika stąd, że DirecTV na tym traci, ale niedzielny pakiet jest dla niej marką, dzięki której wyraźnie odróżnia się od konkurencji i utrzymuje stałych abonentów.

Ten ostatni argument wydaje się bardzo istotny, ponieważ coraz więcej użytkowników rezygnuje z telewizji satelitarnej na rzecz szerokopasmowej kablówki.

Wszystko jednak ma swoją cenę i, jak szacuje Citigroup, ewentualne podniesienie przez NFL rocznej opłaty za prawo do transmisji meczów do 1,5 mld dol. byłoby barierą nie do przekroczenia dla Direc TV.

Taka sytuacja może być idealna dla wejścia na ten rynek Google'a, który na koniec drugiego kwartału miał 54 mld dol. wolnej gotówki. Oferowany przez Internet roczny dostęp do meczów ligi bejsbolowej (MLB.com) kosztuje każdego z abonentów 129 dol. rocznie.

Ale futbol amerykański jest w Stanach Zjednoczonych popularniejszy od bejsbolu, zatem Google być może ustali roczny abonament za niedzielne spotkania nawet na poziomie 200 dol.

Znając jednak dotychczasową strategię Google'a, należy się spodziewać, że zaoferuje on niedzielny pakiet za dużo niższą sumę, stawiając na maksymalne rozszerzenie bazy abonentów i wzrost przychodów z reklam.

—Miriam Gottfried; tłum. tk

Portal All Things D podał właśnie, że menedżerowie Google'a spotkali się z przedstawicielami National Football League (Narodowej Ligi Futbolowej; NFL), omawiając między innymi kwestię dostępu do tzw. niedzielnego pakietu meczowego, umożliwiającego oglądanie wszystkich spotkań NFL, które jak dotąd można oglądać jedynie poprzez DirecTV.

Na drodze do przełomu

Pozostało 90% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie