Rynek tabletów rośnie coraz wolniej

Za trzy lata ich globalna sprzedaż jeszcze będzie rosła, ale tylko w jednocyfrowym tempie.

Publikacja: 05.12.2013 00:21

Rynek tabletów rośnie coraz wolniej

Foto: Bloomberg

Według najnowszych prognoz IDC na razie sprzedaż tabletów wciąż ma się świetnie – w tym roku na światowy rynek trafi 221,3 mln tych urządzeń, czyli o 53,5 proc. więcej niż w 2012 r. Będzie to jednak mniej, niż analitycy zakładali wcześniej, pierwotnie mowa była o 227,4 mln sztuk.

– Wzrosty dostaw tabletów zwolnią w przyszłym roku do 22,2 proc. W 2014 r. na rynek trafi 270,5 mln sztuk. Do 2017 r. roczne tempo wzrostu tego rynku zwolni do jednocyfrowego – podaje IDC. Po tych korektach prognoz w 2017 r. na rynek trafi nie 407 mln, ale 386,3 mln elektronicznych tabliczek.

Winne Chiny i duże smartfony

To nie pierwsze tego rodzaju doniesienia płynące z rynku. Niedawno swoje założenia dla spodziewanej liczby tabletów, jakie światowy rynek wchłonie do 2017 r., zredukowała firma NPD Display Search. Według jej aktualnych szacunków w tym roku na światowy rynek trafi 255 mln tabletów, a w 2017 r., kiedy tempo wzrostu sprzedaży urządzeń zacznie słabnąć, sprzedaż sięgnie 534 mln urządzeń.

IDC dalszy rozwój sytuacji na rynku uzależnia od tego, jakie rodzaje urządzeń będą cieszyły się w najbliższych miesiącach największym wzięciem. W ciągu ostatnich dwóch lat na popularności zyskiwały tablety o mniejszej przekątnej ekranu, ale też coraz więcej było na rynku smartfonów o coraz większych wyświetlaczach. – W tej sytuacji na niektórych rynkach konsumenci zaczęli wybierać większe komórki zamiast małych tabletów. Właśnie w związku z tym obniżyliśmy prognozę – komentuje Tom Mainelli, dyrektor ds. badań rynku tabletów w IDC.

Jak tłumaczą analitycy, różnica między smartfonem o 6-calowej przekątnej ekranu i tabletem o przekątnej zaledwie jeden cal większej nie będzie wystarczająca, by usprawiedliwić zakup obu urządzeń. Do tego ruch Apple'a, polegający na wprowadzeniu na rynek przed świętami odchudzonej wersji iPada (iPada Air) o przekątnej ekranu 9,7 cala, może się przyczynić do powrotu sentymentu klientów do tabletów o większych przekątnych. Gdyby tak się stało, za kilka lat zdaniem IDC zaczęliby na tym korzystać ci producenci, którzy dziś stawiają na urządzenia działające w środowisku Windows.

Reklama
Reklama

Nie jest jednak tak, że smartfony wszędzie zaczną rywalizować z tabletami. – Dojrzałe rynki, takie jak amerykański, gdzie od 2010 r. wielu nabywców znalazły tablety o większych przekątnych ekranu, nie są tymi, na których martwimy się o zagrożenie ze strony smartfonów. Tam bardziej martwi nas nasycanie się rynku – dodaje Mainelli.

NPD Display Search swoje prognozy obniżyło z innego powodu. Duży wpływ na globalne estymacje miała korekta prognozy sprzedaży tanich chińskich tabletów produkowanych na tamtejszy rynek (tzw. white-box tablets), która została spowodowana zbyt śmiałymi założeniami dotyczącymi popytu na te urządzenia.

Miliard w zasięgu

Branżę czeka teraz najtłustszy okres w roku – po mało spektakularnym za oceanem Czarnym Piątku czeka na lawinę świątecznym zakupów, którą na pewno podsycą zaprezentowane przed startem sezonu nowinki Apple'a.

Według IDC w III kw. br. na świecie sprzedało się 47,6 mln tabletów – o 36,7 proc. więcej niż przed rokiem i o 7 proc. więcej niż w II kw.

Iloma tabletami producenci nasycą rynek w ostatnich trzech miesiącach roku? Rok temu udało im się sprzedać 50 mln sztuk. Tegoroczny sezon świąteczny zapewne znowu przyniesie historyczne poziomy sprzedaży. Z prognoz firm badawczych wynika, że w 2017 r. w domach na całym świecie powinno być już miliard tabletów.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki m.lemanska@rp.pl

Według najnowszych prognoz IDC na razie sprzedaż tabletów wciąż ma się świetnie – w tym roku na światowy rynek trafi 221,3 mln tych urządzeń, czyli o 53,5 proc. więcej niż w 2012 r. Będzie to jednak mniej, niż analitycy zakładali wcześniej, pierwotnie mowa była o 227,4 mln sztuk.

– Wzrosty dostaw tabletów zwolnią w przyszłym roku do 22,2 proc. W 2014 r. na rynek trafi 270,5 mln sztuk. Do 2017 r. roczne tempo wzrostu tego rynku zwolni do jednocyfrowego – podaje IDC. Po tych korektach prognoz w 2017 r. na rynek trafi nie 407 mln, ale 386,3 mln elektronicznych tabliczek.

Pozostało jeszcze 85% artykułu
Reklama
Media
Magda Jethon: Radio Nowy Świat powstało z marzenia, a dziś to stabilna firma
Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama