Rynek tabletów rośnie coraz wolniej

Za trzy lata ich globalna sprzedaż jeszcze będzie rosła, ale tylko w jednocyfrowym tempie.

Publikacja: 05.12.2013 00:21

Rynek tabletów rośnie coraz wolniej

Foto: Bloomberg

Według najnowszych prognoz IDC na razie sprzedaż tabletów wciąż ma się świetnie – w tym roku na światowy rynek trafi 221,3 mln tych urządzeń, czyli o 53,5 proc. więcej niż w 2012 r. Będzie to jednak mniej, niż analitycy zakładali wcześniej, pierwotnie mowa była o 227,4 mln sztuk.

– Wzrosty dostaw tabletów zwolnią w przyszłym roku do 22,2 proc. W 2014 r. na rynek trafi 270,5 mln sztuk. Do 2017 r. roczne tempo wzrostu tego rynku zwolni do jednocyfrowego – podaje IDC. Po tych korektach prognoz w 2017 r. na rynek trafi nie 407 mln, ale 386,3 mln elektronicznych tabliczek.

Winne Chiny i duże smartfony

To nie pierwsze tego rodzaju doniesienia płynące z rynku. Niedawno swoje założenia dla spodziewanej liczby tabletów, jakie światowy rynek wchłonie do 2017 r., zredukowała firma NPD Display Search. Według jej aktualnych szacunków w tym roku na światowy rynek trafi 255 mln tabletów, a w 2017 r., kiedy tempo wzrostu sprzedaży urządzeń zacznie słabnąć, sprzedaż sięgnie 534 mln urządzeń.

IDC dalszy rozwój sytuacji na rynku uzależnia od tego, jakie rodzaje urządzeń będą cieszyły się w najbliższych miesiącach największym wzięciem. W ciągu ostatnich dwóch lat na popularności zyskiwały tablety o mniejszej przekątnej ekranu, ale też coraz więcej było na rynku smartfonów o coraz większych wyświetlaczach. – W tej sytuacji na niektórych rynkach konsumenci zaczęli wybierać większe komórki zamiast małych tabletów. Właśnie w związku z tym obniżyliśmy prognozę – komentuje Tom Mainelli, dyrektor ds. badań rynku tabletów w IDC.

Jak tłumaczą analitycy, różnica między smartfonem o 6-calowej przekątnej ekranu i tabletem o przekątnej zaledwie jeden cal większej nie będzie wystarczająca, by usprawiedliwić zakup obu urządzeń. Do tego ruch Apple'a, polegający na wprowadzeniu na rynek przed świętami odchudzonej wersji iPada (iPada Air) o przekątnej ekranu 9,7 cala, może się przyczynić do powrotu sentymentu klientów do tabletów o większych przekątnych. Gdyby tak się stało, za kilka lat zdaniem IDC zaczęliby na tym korzystać ci producenci, którzy dziś stawiają na urządzenia działające w środowisku Windows.

Nie jest jednak tak, że smartfony wszędzie zaczną rywalizować z tabletami. – Dojrzałe rynki, takie jak amerykański, gdzie od 2010 r. wielu nabywców znalazły tablety o większych przekątnych ekranu, nie są tymi, na których martwimy się o zagrożenie ze strony smartfonów. Tam bardziej martwi nas nasycanie się rynku – dodaje Mainelli.

NPD Display Search swoje prognozy obniżyło z innego powodu. Duży wpływ na globalne estymacje miała korekta prognozy sprzedaży tanich chińskich tabletów produkowanych na tamtejszy rynek (tzw. white-box tablets), która została spowodowana zbyt śmiałymi założeniami dotyczącymi popytu na te urządzenia.

Miliard w zasięgu

Branżę czeka teraz najtłustszy okres w roku – po mało spektakularnym za oceanem Czarnym Piątku czeka na lawinę świątecznym zakupów, którą na pewno podsycą zaprezentowane przed startem sezonu nowinki Apple'a.

Według IDC w III kw. br. na świecie sprzedało się 47,6 mln tabletów – o 36,7 proc. więcej niż przed rokiem i o 7 proc. więcej niż w II kw.

Iloma tabletami producenci nasycą rynek w ostatnich trzech miesiącach roku? Rok temu udało im się sprzedać 50 mln sztuk. Tegoroczny sezon świąteczny zapewne znowu przyniesie historyczne poziomy sprzedaży. Z prognoz firm badawczych wynika, że w 2017 r. w domach na całym świecie powinno być już miliard tabletów.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki m.lemanska@rp.pl

Według najnowszych prognoz IDC na razie sprzedaż tabletów wciąż ma się świetnie – w tym roku na światowy rynek trafi 221,3 mln tych urządzeń, czyli o 53,5 proc. więcej niż w 2012 r. Będzie to jednak mniej, niż analitycy zakładali wcześniej, pierwotnie mowa była o 227,4 mln sztuk.

– Wzrosty dostaw tabletów zwolnią w przyszłym roku do 22,2 proc. W 2014 r. na rynek trafi 270,5 mln sztuk. Do 2017 r. roczne tempo wzrostu tego rynku zwolni do jednocyfrowego – podaje IDC. Po tych korektach prognoz w 2017 r. na rynek trafi nie 407 mln, ale 386,3 mln elektronicznych tabliczek.

Pozostało 85% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie