Według należącego do Empiku Virtualo rynek e-booków jest w Polsce wart 40 mln zł, ale za rok wzrośnie o połowę i dobije do 60 mln zł. - Mimo iż obecnie rynek e-booków nie przekracza 2-3 proc. całego rynku książki tradycyjnej, to jednak, w przeciwieństwie do rynku książki papierowej, szybko rośnie. Na wzrost sprzedaży w kolejnych latach będzie wpływać rosnąca popularność czytników e-booków oraz aplikacji na tablety i smartfony. Dużą szansą na jeszcze szybszy wzrost rynku byłoby również zrównanie stawki VAT na e-booki do poziomu 5 proc. (dla e-booków analogiczna stawka wynosi dziś 23 proc. – red.) – podaje Virtualo.

Badająca książkowy rynek Biblioteka Analiz oszacowała rynek cyfrowej książki w Polsce na 83 mln zł, czyli ok. 3 proc. wszystkich wpływów ze sprzedaży książek.

Według NetPress Digital, kupionej przez Ruch spółki, do której należy sklep z e-bookami Next.pl, polski rynek e-booków (samej beletrystyki) jest dziś natomiast wart od 25 do 50 mln zł. Jego wartość zależy od tego, kto jak liczy (czy np. wlicza w to aplikacje służące do czytania książek i publikacje fachowe). Wliczająca w rynek e-booków podręczniki i inne książki służące edukacji szacuje natomiast wydatki w tak zdefiniowanym segmencie na 15 mln dol. w tym roku oraz spodziewa się, że wzrosną one w 2017 roku do 36 mln dol.

Według Virtualo najpopularniejszymi gatunkami książek kupowanymi w elektronicznej wersji są literatura piękna, obyczajowa, proza, powieści i literatura faktu, które stanowią 32 proc. wszystkich e-zakupów. - W drugiej kolejności czytelnicy wybierają e-booki kryminalne, sensacyjne, horrory i thrillery – 26 proc. W 2013 roku dużą popularnością cieszyły się także romanse i erotyki (10 proc.rynku) oraz fantastyka (9 proc.). Po 5 proc. stanowiła również sprzedaż e-booków w kategoriach: nauki społeczne i historia; biznes oraz nauka języków obcych i podróże. Średnia cena e-booka w najbardziej popularnej kategorii - literatura piękna wynosiła 19,50zł brutto –podaje Virtualo.

Zdaniem Małgorzaty Błaszczyk, marketing managera tej firmy, w 2013 roku klienci, którzy kupowali e-booki już w 2012 roku, w 2013 kupili ich średnio o 40 proc. więcej. - Możemy zatem stwierdzić, że w ich przypadku czytanie e-booków poskutkowało wzrostem czytelnictwa z 3,1 do 4,4 książki cyfrowej – komentuje.