Same tylko regiony Azji i Pacyfiku oraz Ameryki Południowej przyniosą branży łącznie 650 mln dol. przychodów z cyfrowej muzyki – wynika z raportu indyjskiego dostawcy usług mobilnych Mahinra Comviva oraz londyńskiej firmy konsultingowej ICT.
W Azji Południowo-Wschodniej, Indiach i Afryce wpływy z cyfrowej muzyki rosną średniorocznie o 20 proc., nawet pomimo krzepnięcia mocno już pod tym względem rozwiniętych rynków japońskiego i południowokoreańskiego. Te zwyżki to skutek rozwoju zarówno branży, jak i technologii – w tym rosnącego dostępu do smartfonów i tabletów w państwach rozwijających się, do których raport zalicza także Polskę.
W grupie krajów rozwijających się (Brazylia, Chiny, Indie, Indonezja, Meksyk, Polska, RPA i Turcja) tablety i smartfony liczone łącznie są już najpopularniejszym typem urządzeń wykorzystywanych do słuchania cyfrowej muzyki. Sięga po nie w tym celu 44 proc. słuchaczy (po smartfona 31 proc., a po tablet 13 proc.). Komputer jest używany przez 40 proc. słuchaczy, ale jego rola maleje. W ciągu ostatnich trzech lat odsetek słuchających cyfrowej muzyki za jego pośrednictwem spadł we wszystkich badanych krajach o 14 pkt proc. W tym samym czasie udział komórek zwiększył się o 5 pkt proc., tabletów o 10 pkt proc., a innych przenośnych urządzeń umożliwiających słuchanie cyfrowej muzyki spadł o 3 pkt proc.
W Chinach, Meksyku, RPA i Indonezji smartfona do słuchania ulubionych piosenek wykorzystuje ponad połowa fanów muzyki. W Polsce ok. 35 proc. Przyczynia się do tego rosnąca popularność serwisów streamingujących muzykę online, takich jak międzynarodowe platformy Deezer, WiMP, Spotify lub ich lokalna konkurencja (w Polsce jest nią np. Muzo). Spodziewane 9 mld dol. wydanych na cyfrową muzykę w tym roku to znacznie więcej niż wynosiły ostatnie szacunki Międzynarodowego Stowarzyszenia Branży Fonograficznej (IFPI). Jak oszacowało, w 2012 r. cyfrowa muzyka wygenerowała dla branży już 5,6 mld dol., czyli ponad jedną trzecią wszystkich przychodów. Najnowszy raport IFPI podsumowujący 2013 rok powinien się ukazać niebawem. —ele