Aż 63 proc. e-sklepów zwiększyło w ciągu roku wartość sprzedaży internetowej – wynika z najnowszego raportu „Co nakręca eCommerce", badającego kondycję e-handlu w okresie od maja 2013 r. do maja 2014 r. Klimat w branży jest wyjątkowo sprzyjający. Polacy bowiem coraz chętniej, zamiast iść z siatką do sklepu, zasiadają przed monitorem komputera.
35 mld zł z e-handlu
– Dziś e-commerce rozwija się w tempie znacząco szybszym niż reszta gospodarki. Jestem przekonany, że e-handel może stać się jej kołem zamachowym. Wystarczy przyjrzeć się wzrostowi obrotów rynku – w 2012 r. było to około 25 mld zł, w 2013 – 30 mld zł, zaś w bieżącym szacujemy, że wartość rynku przekroczy 35 mld zł – wyjaśnia „Rz" Michał Berezowski, partner zarządzający firmy Cube Research, która wspólnie z Shoper.pl przygotowała raport.
Według różnych szacunków wartość sprzedaży online stanowi od 4 do 5 proc. wartości całej sprzedaży w Polsce. Prognozy wskazują, że w roku 2020 udział ten może osiągnąć już poziom 9–10 proc. Część bardziej optymistycznych ekspertów mówi nawet o 15 proc. – Interesujące jest to, że wzrost przeżywa niemal cały rynek, niezależnie od branży – tłumaczy Berezowski.
W ciągu ostatnich sześciu miesięcy Polacy najchętniej kupowali w internecie ubrania, książki i multimedia. Z danych IRCenter.com wynika, że w kwietniu tego roku wybierało je 38 proc. e-klientów. Powodzeniem cieszyły się też kosmetyki, które kupiło 18 proc. z nich.
Potrzebne inwestycje
Z danych Cube Research wynika, że wzrost liczby klientów odnotowało aż 60 proc. sklepów internetowych. Np. sklep Oponeo.pl w ciągu roku zanotował 30-proc. wzrost zamówień. Koniunktura jest na tyle sprzyjająca, że przedstawiciele e-handlu tryskają optymizmem. Dwie trzecie właścicieli e-sklepów spodziewa się, że ten rok przyniesie dalsze wzrosty sprzedaży. Analitycy nie mają wątpliwości, że najbliższe kilka lat będzie dla rynku e-commerce okresem żniw. Sprzedawcy online muszą jednak przygotować się do wyzwań. – Rynek jako całość będzie rósł nadal w tempie dwucyfrowym. Jest to związane z rosnącą liczbą podmiotów na nim działających. Jednak z punktu widzenia właścicieli większości sklepów wzrost ich biznesów nie będzie już tak dynamiczny – twierdzi partner zarządzający Cube Research. Jak dodaje, właściciele sklepów działających w sieci będą musieli skupić się na rozwoju swoich biznesów i ostro walczyć o lojalność dotychczasowych klientów. – Same proste wojny cenowe, które jeszcze dwa lata temu dominowały na rynku, już nie wystarczą – przekonuje. Wielu handlowców zdaje się zauważać ten trend. Z badań wynika, że aż 82 proc. z nich chce tylko w ciągu tego roku zainwestować w rozwój działalności. Raport „Co nakręca eCommerce" wskazuje, że e-handlowcy sfinansują to głównie z własnych środków. 34 proc. zamierza posiłkować się kredytami i pożyczkami, z kolei 18 proc. chce sięgnąć m.in. po dotacje unijne. 16 proc. sklepów internetowych liczy, że uda się im pozyskać inwestora, który rzuci groszem na dalszą ekspansję.