Wyniki UPC Polska w I półroczu 2014 roku: przejęcie w Lublinie hitem

121 mln dol. przychodów w II kwartale 2014 roku i 241,7 mln dol. w pierwszym półroczu zanotowało UPC Polska – wynika ze sprawozdania półrocznego właściciela największej sieci kablowej w Polsce, Liberty Global.

Publikacja: 06.08.2014 10:49

W obu przypadkach wyniki te oznaczają wzrosty (odpowiednio o 7 proc. w II kw. i 5,2 proc. w I poł. roku) w porównaniu z analogicznymi okresami przed rokiem, gdy operator kablowy wykazał 113,2 mln dol. i niecałe 230 mln dol. przychodów.

W przeliczeniu na złote wzrost w UPC są mniejsze, ponieważ w 2014 r. dolar osłabił się przy tym i średnio płacono za niego 3,04 zł. Tymczasem w I półroczu 2013 r. było to 3,18 zł, a w II kw. 3,21 zł.

Po przeliczeniu wyników UPC po tych kursach, przychody kablowego operatora w II kw. br. wyniosły 368 mln zł, o 1,3 proc. więcej niż przed rokiem. W pierwszym półroczu zaś zamknęły się sumą około 735 mln zł rosnąc o około 0,5 proc. z 731 mln zł rok wcześniej.

Polska firma pomagała przy tym koncernowi wyrównywać spadki w regionie Europy Środkowowschodniej, które przyniosły mu w tym czasie Czechy.

Tam, gdzie notuje wzrosty Liberty Global tłumaczy je bądź przyrostem liczby sprzedanych usług i abonentów, bądź wzrostem cen niektórych usług. W przypadku UPC Polska wydaje się, że większe znaczenie ma przyrost liczby usług (liczba abonentów szerokopasmowego Internetu dostawcy podwoiła się rok do roku) oraz przeprowadzona w II kw. niewielka akwizycja.

Na koniec czerwca operator obsługiwał w sumie 1436,6 tys. abonentów (o 5,6 tys. więcej niż w na koniec marca br.), którzy korzystali łącznie z 2706,3 tys. usług (liczba RGU UPC powiększyła się w ciągu trzech miesięcy o 24,6 tys.). Operator zanotował kolejny raz ubytek łącznej liczby RGU wideo (o 8,3 tys. do 1213 tys.) – taki jest bilans wzrostu liczby usług cyfrowych i spadku analogowych. Silnie - 24,6 tys. do 958,1 tys. wzrosło grono użytkowników szerokopasmowego Internetu UPC.

Natomiast liczba abonentów telefonii powiększyła się tylko o 8 tys. do 535 tys. Koncern tłumaczy w komentarzu do wyników, że pakiety Triple Play sprzedają się w Polsce wolniej niż w innych częściach regionu (np. na Węgrzech).

Ze sprawozdania Liberty Global wynika, że dzięki zakupowi przedsiębiorstwa Telco Lublin pozyskał w II kwartale dodatkowych 12,7 tys. abonentów z 16,4 tys. RGU. Korzystali oni przy tym głownie z Internetu (12,4 tys.).

Polskiej części grupy nadal kurczyła się (do 13,3 tys.) liczba abonentów MVNO przyjętego wraz z Asterem.

Warto zwrócić uwagę, że Liberty w sprawozdaniu podkreśla sukcesy biznesu w Szwajcarii, gdzie uruchomiło pełnego MVNO, oferującego subsydiowane urządzenia końcowe (smartfony). Wzrost przychodów (o 6 proc. w kwartale) szwajcarskiej spółki odbywał się przy tym także dzięki rozwojowi w segmencie B2B.

Cała grupa Liberty Global miała w końcu czerwca 24,5 mln abonentów, korzystających z 48,9 mln usług. Liczba RGU powiększyła się przy tym w II kwartale o 268 tys. Choć przejęcie Telco Lublin to zakup o małej skali wymieniane jest w raporcie giganta, jako jedyne w tym okresie. Liberty pracuje nad uzgodnionymi już transakcjami w Holandii i Wielkiej Brytanii.

Dzięki ciągłej konsolidacji przychody Liberty Global rosną. W minionym półroczu zamknęły się sumą 9,1 mld dol., o 59 proc. wyższą niż w tym samym okresie 2013 roku.

W obu przypadkach wyniki te oznaczają wzrosty (odpowiednio o 7 proc. w II kw. i 5,2 proc. w I poł. roku) w porównaniu z analogicznymi okresami przed rokiem, gdy operator kablowy wykazał 113,2 mln dol. i niecałe 230 mln dol. przychodów.

W przeliczeniu na złote wzrost w UPC są mniejsze, ponieważ w 2014 r. dolar osłabił się przy tym i średnio płacono za niego 3,04 zł. Tymczasem w I półroczu 2013 r. było to 3,18 zł, a w II kw. 3,21 zł.

Pozostało 85% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie