Szef Wirtualnej Polski: badanie internetu zagrożone. Gemius: będzie dobrze

W polskim internecie szykuje się rewolucja. Szef dużego portalu obawia się jej skutków dla branży. Mamy odpowiedź.

Publikacja: 22.05.2024 17:57

Jacek Świderski, prezes zarządu Wirtualnej Polski Holding

Jacek Świderski, prezes zarządu Wirtualnej Polski Holding

Foto: materiały prasowe

Prezes Wirtualnej Polski Jacek Świderski obawia się, że za sprawą Google w Polsce przestanie działać najpopularniejsze narzędzie mierzące korzystanie z internetu – Mediapanel. Co na to Gemius, właściciel panelu? 

Jacek Świderski: Mediapanel przestanie działać 

- Widzimy zagrożenie egzystencjalne dla badania Mediapanel. Ostatnia przeglądarka w Polsce – Chrome — pozwalająca śledzić ciasteczka do końca roku zapewne wyłączy tę funkcjonalność. De facto wiemy, że badanie Mediapanel przestanie działać – powiedział dziennikarzom podczas prezentacji rezultatów za I kw. 2024 r. Jacek Świderski, prezes WP Holdingu, do którego należy portal Wirtualna Polska.

Chrome to przeglądarka Google (Grupa Alphabet). Zgodnie z ostatnimi informacjami śladem innych przeglądarek do końca 2024 r. ma wyłączyć tzw. third party cookies, popularne ciasteczka, czyli nośniki danych śledzące działania internautów w sieci.

- Oczywiście są prowadzone rozmowy, ale nie jestem spokojny o to badanie. Jest ono z nami 20 lat. Zajrzały mu oczy poważne problemy – powiedział też Jacek Świderski.

Czytaj więcej

Gemius i PBI: ciasteczkowej apokalipsy nie będzie

Gemius: trwają prace 

Mediapanel to badanie prowadzone przez firmę Gemius we współpracy z Polskimi Badaniami Internetu (PBI).  W Gemiusie zapewniają, że badanie Mediapanel nadal będzie prowadzone, choć inaczej.

- Dla odbiorców badania Mediapanel to strategiczne źródło informacji, stąd też rozumiemy ich troskę o to, aby funkcjonowało ono również po zmianie, którą zapowiedział Google. Zgodnie z informacjami, które przekazaliśmy na początku roku, jesteśmy w końcowej fazie wdrożenia nowej metodologii, której podstawą są identyfikatory 1st party cookies – zapewnia Aleksandra Załęska, szefowa badania Mediapanel w Gemiusie.

- Aktualnie trwa weryfikacja jakościowa danych przez członków Stałego Zespołu Metodologicznego PBI. Harmonogram wdrożenia wynikać będzie z rekomendacji ww. zespołu oraz sytuacji rynkowej po ostatniej decyzji Google, która opóźnia wyłączenie obsługi 3rd party cookies do końca roku – dodaje Aleksandra Załęska.

Harmonogram dla JARa 

Na początku roku informowaliśmy, że zgodnie z harmonogramem nowe rozwiązanie – tzw. JAR (od ang. Joint Apocalypse Response – wspólna reakcja na apokalipsę) ma zostać wdrożone w lipcu.

Zmienić ma się sposób wyliczania autorskiego wskaźnika Gemiusa – liczby realnych użytkowników (RU), pozwalającego mierzyć popularność internetowych stron.

- Od 1 lipca będziemy gotowi, aby kontynuować usługę Mediapanel w dotychczasowej jakości – mówił wtedy Emil Pawłowski, główny menedżer produktu w Gemiusie.

Według Google i badania z 219 r. za sprawą blokady third party cookies utracą oni ponad połowę wpływów reklamowych. Eksperci zwracają jednak uwagę, że istnieje kilka rodzajów ciasteczek, że są one tylko nośnikiem danych, a nie danymi jako takimi, a cyfrowy rynek miał kilka lat, aby do zmiany podejścia w Chrome się przygotować.

Prezes Wirtualnej Polski Jacek Świderski obawia się, że za sprawą Google w Polsce przestanie działać najpopularniejsze narzędzie mierzące korzystanie z internetu – Mediapanel. Co na to Gemius, właściciel panelu? 

Jacek Świderski: Mediapanel przestanie działać 

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Media
Maciej Miłosz dołącza do działu gospodarczo-biznesowego „Rzeczpospolitej”
Media
Subskrypcje „Rzeczpospolitej” dla studentów i pracowników Collegium Civitas
Media
Dystrybutorzy i producenci filmów w Polsce biją finansowe rekordy. Oto powód
Media
Netflix bije kwartalne prognozy i ostrzega. Wyjdzie silnie poza streaming?
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Media
Bruksela uznaje platformę porno za VLOP i… każe chronić nieletnich i ujawnić reklamy