Właściciel TVN szuka sposobu na wzrost. Będzie fuzja Warner Bros. i Paramount?

Szefowie gigantów zza Atlantyku – Warner Bros. Discovery i Paramount – rozmawiają o transakcji. Ich serwisy streamingowe mogłyby się połączyć.

Publikacja: 22.12.2023 03:00

Bob Bakish, prezes Paramount i David Zaslav, szef Warner Bros. Discovery

Bob Bakish, prezes Paramount i David Zaslav, szef Warner Bros. Discovery

Foto: AFP

David Zaslav, szef Warner Bros. Discovery Getty Images via AFP

David Zaslav, szef Warner Bros. Discovery Getty Images via AFP

KEVIN DIETSCH

Szefowie amerykańskich koncernów medialnych Warner Bros. Discovery i Paramount: David Zaslav i Bob Bakish usiedli do nieformalnych rozmów przy negocjacyjnym stole – informują „The Wall Street Journal” i „Financial Times”. Połączenie dwóch gigantów medialnych byłoby dużym wydarzeniem z wpływem także na polski rynek.

Zachodnie dzienniki nie podały źródeł informacji, a powołały się na anonimowych rozmówców znających sytuację. Zdaniem informatorów transakcja miałaby zjednoczyć pod jednym dachem największe hollywoodzkie marki dystrybuowane w sieciach kablowych.

Czytaj więcej

Minister finansów Andrzej Domański: Pieniądze na TVP są wstrzymane

Warner Bros. Discovery jest właścicielem m.in. takich medialnych kanałów, jak CNN, TNT, HBO, czy HGTV oraz działającego globalnie serwisu streamingowego Max. W Polsce Warner Bros. Discovery jest właścicielem serwisu HBO Max oraz jednej z dwóch największych prywatnych grup telewizyjnych – Grupy TVN, posiadającej oprócz kanałów telewizyjnych także serwisy internetowe i streamingową platformę Player.

Z kolei Paramount ma w portfelu takie pozycje jak MTV, Nickelodeon czy Comedy Central, znane także polskim widzom. Prowadzi również swoją platformę streamingową – Paramount+.

Kłopot w regulatorach

Z medialnych przekazów wynika, że nie jest do końca jasne, w jakim kierunku pójdą rozmowy. David Zaslav, budujący skalę biznesu Warner Bros. Discovery przez przejęcia, miał wspomnieć współpracownikom, że interesuje go uzupełnienie biblioteki serwisu Max o nowe treści, w tym prawa sportowe do transmisji ligi NFL.

Nie jest wykluczone, że informacja o rozmowach medialnych firm to forma testu dla urzędów antymonopolowych, jak zareagują na ten pomysł. Mówi się obecnie, że transakcja może napotkać prawne przeszkody. Poza tym szef Warner Bros. Discovery najwyraźniej dosiadł się do negocjacyjnego stołu po tym, jak na rynek trafiła informacja, że spółka matka Paramount rozważa sprzedaż akcji i prowadzi na ten temat rozmowy z pozostałymi udziałowcami.

Reakcje giełdowych inwestorów wskazują, że przyjęli oni zapowiedź fuzji raczej chłodno. Jak zauważa „The Wall Street Journal”, notowania Warner Bros. Discovery spadły po niej o 5,7 proc., do 11,66 dol. za akcję, a Paramount o 2 proc., do 15,5 dol.

W pogoni za zyskami

Byłaby to nie pierwsza duża operacja z udziałem wymienionych medialnych firm. Wpisuje się ona w falę spekulacji, że rynek platform streamingowych rozrastający się o kolejne projekty również potrzebuje konsolidacji, aby serwisy przynosiły zyski. Dla Paramount+ oznaczałoby to zapewne wchłonięcie przez serwis Max.

Serwisy streamingowe mimo popularności, którą zdobyły dzięki temu, że były w Stanach Zjednoczonych dużo tańsze niż abonament telewizji kablowej, a oferowały filmy i seriale, borykają się z problemami finansowymi. Ich akcjonariusze oczekują zysków (jak od Disney+) albo większych zysków (jak od Netfliksa).

Tymczasem produkcja treści kosztuje coraz więcej, co sprawia, że podnoszą ceny i wchodzą na rynek reklamy. Jednak wielość serwisów sprawia, że konsumenci zaczynają rezygnować z subskrypcji i wracają, gdy pojawia się w nich coś interesującego.

W Polsce problem tzw. churnu jest mniej widoczny ze względu na to, że globalne serwisy streamingowe weszły w partnerstwa z operatorami telekomunikacyjnymi i dostęp do nich jest oferowany w ramach rocznych lub dwuletnich umów. W trakcie ich obowiązywania użytkownik nie może zrezygnować z subskrypcji.

HBO Max i Player.pl to w Polsce dwa z trzech największych pod względem liczby subskrypcji serwisów streamingowych. Według analitycznej firmy Omdia w końcu 2023 r. będą obsługiwać w sumie ponad 3 mln abonentów. To więcej niż lider – Netflix (2,5 mln). Paramount+ jeszcze nie jest u nas dostępny. Globalnie zaś razem Max i Paramount+ mogłyby na razie zagrozić Disney+.

Szefowie amerykańskich koncernów medialnych Warner Bros. Discovery i Paramount: David Zaslav i Bob Bakish usiedli do nieformalnych rozmów przy negocjacyjnym stole – informują „The Wall Street Journal” i „Financial Times”. Połączenie dwóch gigantów medialnych byłoby dużym wydarzeniem z wpływem także na polski rynek.

Zachodnie dzienniki nie podały źródeł informacji, a powołały się na anonimowych rozmówców znających sytuację. Zdaniem informatorów transakcja miałaby zjednoczyć pod jednym dachem największe hollywoodzkie marki dystrybuowane w sieciach kablowych.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Media
Nowy „Plus Minus”: 20 lat Polski w UE. Dobrze wyszło (tylko teraz nie wychodźmy!)
Media
Unia Europejska i USA celują w TikToka. Chiński gigant uzależnia użytkowników
Media
Wybory samorządowe na celowniku AI. Polska znalazła się na czarnej liście
Media
Telewizje zarobią na streamingu. Platformy wchodzą na rynek reklamy
Media
Koniec ekspansji platform streamingowych? Netflix ukryje dane