Disney+ wskoczył na streamingowe podium, Netflix się nie poddaje

Platforma Disneya mocno uderzyła w konkurencję w Polsce wydatkami na reklamę – wskazują najnowsze badania. Zdaniem analityków obawiać może się jej nawet największy gracz, który na świecie stracił już sporo klientów.

Publikacja: 20.07.2022 21:00

Hitem platformy Disney+ miał być film „Obi-Wan Kenobi” o przygodach jednego z bohaterów „Gwiezdnych

Hitem platformy Disney+ miał być film „Obi-Wan Kenobi” o przygodach jednego z bohaterów „Gwiezdnych wojen”

Foto: lucasfilm - dmd media

Rzeczpospolita

Jedna piąta Polaków chce wykupić dostęp do platformy Disney+. Ponad połowa uważa, że pojawienie się nowego serwisu to okazja, by zrezygnować z innego. Netflix, globalny potentat, ma coraz trudniej, ale i plany rewanżu.

Oddech na plecach

Netflix zaproponował widzom nowy sezon popularnego serialu „Stranger Things"

Netflix zaproponował widzom nowy sezon popularnego serialu „Stranger Things"

netflix

W czerwcu, miesiącu debiutu platformy streamingowej koncernu The Walt Disney w Polsce, spośród największych działających już w Polsce serwisów wideo na żądanie wzrost odwiedzalności strony www i aplikacji zanotowały jedynie dwa. I to dwa globalne. Netflix oraz Prime Video Amazonu. Pozostałe platformy z tzw. TOP10 straciły na popularności – wynika z badania Megapanel firmy Gemius.

Najmocniejszy odpływ internautów zaglądających na te platformy (to nie oznacza, że za nie płacących) odnotowały internetowe platformy Canal+ (o 24 proc. w porównaniu z danymi z maja), Player.pl (o 21 proc.) oraz Polsat Box Go (o 17 proc.) i CDA (o 10 proc.). Na minusie było również HBO Max (5 proc.).

Na HBO Max widzów przyciągać ma produkcja „Fantastyczne zwierzęta. Sekrety Dumbledora”

Na HBO Max widzów przyciągać ma produkcja „Fantastyczne zwierzęta. Sekrety Dumbledora”

hbo

Relatywnie stabilnie zachował się natomiast WP Pilot Grupy Wirtualna Polska Holding (spadek o 2,3 proc.).

Ostatecznie na podium najpopularniejszych w czerwcu platform strumieniujących filmy i seriale w Polsce wg Gemiusa były kolejno Netflix (13,51 mln tzw. realnych użytkowników), HBO Max (4,42 mln) oraz – rzutem na taśmę – czerwcowy debiutant Disney+ (3,69 mln).

Marta Szafrańska reprezentująca The Walt Disney w Polsce w kontaktach z mediami proszona o informację, jak radzi sobie nowa platforma po nieco ponad miesiącu od debiutu (miał miejsce 14 czerwca), poinformowała nas, że koncern obecnie nie udziela komentarzy na temat platformy. Więcej na temat jej planów będzie można być może dowiedzieć się 10 sierpnia, gdy zaplanowano spotkanie zarządu koncernu z inwestorami poświęcone wynikom półrocza.

Najtańszy na tle konkurencji serwis Amazonu Prime Video dodał do biblioteki „No Time To Die” z James

Najtańszy na tle konkurencji serwis Amazonu Prime Video dodał do biblioteki „No Time To Die” z Jamesem Bondem

mat. pras.

Paweł Olszynka z firmy analitycznej PMR podtrzymuje opinię, że Disney+ zdobędzie istotną część tortu internetowego płatnego wideo.

Jeszcze przed jego debiutem PMR przepytało Polaków, jakie mają plany wobec tej platformy. Przedstawiamy wyniki jako pierwsi. 22 proc. badanych podało, że już kupiło lub zdecydowało, że zakupi dostęp do platformy. Spora część (37 proc.) zadeklarowała, że nie ma takich planów. Dla Amerykanów ważne jest jednak zapewne to, że 28 proc. nie ma wyrobionego jeszcze zdania. Konkurencja powinna mieć się na baczności, bo ponad połowa badanych (54 proc.) zgodziła się, że nowa platforma może być powodem rezygnacji z innej subskrypcji.

Jak ocenia Paweł Olszynka, także Netflix powinien czuć już oddech Disney+ na plecach.

Skok Disney+ od razu na podium w rankingu Gemiusa nie powinien dziwić. Start platformy był huczny, opatrzony specjalną promocją i kampanią reklamową. Od strony biznesowej wsparciem jest zaś partnerstwo z Grupą Cyfrowy Polsat na dystrybucję dostępu do platformy wśród użytkowników.

Właśnie na reklamowy rozmach debiutanta i odzew debiutu w mediach wskazuje w Wolfgang Laskowski, reprezentujący notowane na giełdzie CDA. Zapewnia on, że pojawienie się Disney+ w sieci w Polsce nie miało wpływu na wyniki spółki, a grono subskrybentów CDA przyrasta zgodnie z obserwowanym wcześniej trendem.

Czytaj więcej

Netflix: będą reklamy przed filmami i serialami. Początek sojuszu z Microsoftem

Netflix ma rosnąć

Wyścig platform streamingowych o widzów ma charakter globalny. Właściciele serwisów starają się o treści na wyłączność, a to kosztuje. O tym, że walka jest zażarta świadczą dane Netfliksa. Drugi kwartał z rzędu ubyło mu abonentów.

Reed Hastings, prezes platformy, zapowiedział w środę, że w trzecim kwartale spodziewa się wzrostu bazy subskrybentów o 1 mln.

Przychody Netfliksa urosły w II kw. br. o 8,6 proc., do 7,97 mld dol. Spadł mu za to silnie zysk operacyjny. W III kw. wzrost przychodów ma być wolniejszy – o 5 proc. Aby go napędzić, firma chce pobierać dodatkowe opłaty (za tzw. "kolejny dom") i wprowadzić tańsze abonamenty z reklamami (od 2023 r.).

Czytaj więcej

Netflix z rewolucyjnymi zmianami. Uderzenie we współdzielenie i nowe abonamenty

Jedna piąta Polaków chce wykupić dostęp do platformy Disney+. Ponad połowa uważa, że pojawienie się nowego serwisu to okazja, by zrezygnować z innego. Netflix, globalny potentat, ma coraz trudniej, ale i plany rewanżu.

Oddech na plecach

Pozostało 95% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Media
Unia Europejska i USA celują w TikToka. Chiński gigant uzależnia użytkowników
Media
Wybory samorządowe na celowniku AI. Polska znalazła się na czarnej liście
Media
Telewizje zarobią na streamingu. Platformy wchodzą na rynek reklamy
Media
Koniec ekspansji platform streamingowych? Netflix ukryje dane
Media
Nie żyje Tomasz Świderek. Przez lata pisał w „Rz” o telekomunikacji