Aż 36 proc. polskich internautów blokuje reklamy

Aż 36 proc. polskich internautów blokuje reklamy. Głównie dlatego, że są denerwujące.

Aktualizacja: 02.06.2016 08:52 Publikacja: 02.06.2016 06:58

Foto: 123RF

– To wskaźniki niepokojące dla serwisów utrzymujących się z klasycznej reklamy, ale także dla całej branży marketingowej. „Umowa społeczna", w myśl której użytkownik płacił reklamodawcy swoją uwagą za dostęp do darmowych treści, wyraźnie trzeszczy – komentuje w raporcie dotyczącym blokowania reklam Izabela Albrychiewicz, prezes agencji mediowej MEC. Badanie MEC potwierdza to, co rok temu wyliczyły firmy PageFair i Adobe.

W odpowiedzi na stosowanie programów do blokowania internetowych reklam, czyli adblocków, właściciele witryn coraz częściej uniemożliwiają użytkownikom adblocków wchodzenie na swoje strony. To zapewne z tym jest związany fakt, że co druga osoba korzystająca z wtyczek blokujących reklamy wyłącza jednak spod ich działania ulubione strony WWW.

Znacznie mniej internautów korzysta z adblocków na smartfonach niż na komputerach. W przypadku tych pierwszych ten odsetek wynosi 19 proc. Globalnie jest znacznie więcej niż w Polsce.

Z niedawnych statystyk GlobalWebIndex wynika, że w IV kw. ubiegłego roku na komórkach reklamy blokowało 37 proc. internautów (a dalsze 42 proc. deklarowało, że zamierza tak zrobić).

Niższy odsetek mobilnych adblockerów w Polsce to zapewne efekt tego, że niewielkie jest na naszym rynku najnowszych iPhone'ów (tych z systemem iOS9) umożliwiających blokowanie reklam. Widać jednak, że osoby, które korzystają z tego typu wtyczek, chętniej instalują je także na komórkach.

W grupie internautów, którzy korzystają z programu blokującego reklamy na komputerze, aż 30 proc. przyznaje, że ma adblocka także na komórce.

Odsetek mobilnych użytkowników blokujących reklamy będzie zapewne powoli rósł, bo na rynku pojawiają się kolejne tego rodzaju rozwiązania. W tym miesiącu testy blokowania reklam przeprowadzi wśród swoich klientów brytyjski operator telekomunikacyjny Three.

– Dotychczasowy model reklamowy już nie działa. Klienci są sfrustrowani tym, że reklamy zużywają ich zasoby transferowe i zagrażają ich prywatności w sieci. To się musi zmienić – przekonywał Tom Malleschitz z Three UK.

Według MEC głównymi powodami blokowania reklam przez polskich internautów jest to, że są denerwujące, zasłaniają na stronach treści oraz że strony WWW zbyt wolno się przez nie ładują. Obawy o prywatność zgłasza tylko 9 proc. internautów korzystających z adblocka (patrz: wykres).

Gros fanów adblocków (60 proc.) deklaruje, że wyłączyliby program, gdyby w internecie było mniej reklam, 45 proc. zrobiłoby to, gdyby wydawca portalu zablokował im do niego dostęp, a 18 proc. deklaruje np., że powstrzymałyby się od blokowania reklam, gdyby wiedziały, że ich ulubione serwisy są zagrożone utratą finansowania.

Aż 15 proc. zrezygnuje z użytkowania blokad, jeśli strony WWW staną się przez adblocki płatne, a 10 proc. deklaruje, że wyłączy blokadę, gdy w wyniku jej stosowania spadnie jakość materiałów w internecie.

Tylko 8 proc. użytkowników adblocków twierdzi, że nie wyłączy ich w żadnym przypadku.

– To wskaźniki niepokojące dla serwisów utrzymujących się z klasycznej reklamy, ale także dla całej branży marketingowej. „Umowa społeczna", w myśl której użytkownik płacił reklamodawcy swoją uwagą za dostęp do darmowych treści, wyraźnie trzeszczy – komentuje w raporcie dotyczącym blokowania reklam Izabela Albrychiewicz, prezes agencji mediowej MEC. Badanie MEC potwierdza to, co rok temu wyliczyły firmy PageFair i Adobe.

W odpowiedzi na stosowanie programów do blokowania internetowych reklam, czyli adblocków, właściciele witryn coraz częściej uniemożliwiają użytkownikom adblocków wchodzenie na swoje strony. To zapewne z tym jest związany fakt, że co druga osoba korzystająca z wtyczek blokujących reklamy wyłącza jednak spod ich działania ulubione strony WWW.

Media
Polski film coraz droższy. Znany producent ma na to sposób
Media
„Rzeczpospolita Nauka” – nowy kwartalnik o odkryciach, badaniach i teoriach naukowych
Media
Nowy pomysł Trumpa: obrona Hollywood. Pomóc mają 100-proc. cła na obce filmy
Media
Irlandia nakłada ogromną karę na TikToka. Platforma zaprzecza, by przekazywała rządowi dane
Media
TikTok będzie miał nowe centrum danych w Europie. Wiadomo, w jakim kraju
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku