W USA sprzedaż e-booków spada. W Polsce przeciwnie - wciąż rośnie

W Ameryce wpływy ze sprzedaży e-książek obniżyły się w ub.r. o 10 proc. rok do roku. Polsce na razie to nie grozi. W 2015 r. wydawcy zainkasowali o 7 proc. wyższe wpływy z e-książek niż rok wcześniej.

Aktualizacja: 21.07.2016 21:05 Publikacja: 21.07.2016 20:11

Moda na e-booki w USA – do której mocno przyczynił się tamtejszy rynek, gdzie powstał Amazon i jego popularne na całym świecie czytniki Kindle – zaczyna się stabilizować. W ubiegłym roku wpływy ze sprzedaży e-booków spadły tam rok do roku kolejny raz, i to znacznie bardziej niż rok wcześniej, kiedy spadkowy trend zaledwie się rysował.

W 2015 r. przychody amerykańskich wydawców z e-książek wyniosły 2,84 mld dol. i były o 11,3 proc. niższe niż rok wcześniej, kiedy spadek wynosił jeszcze tylko zaledwie ok. 1 proc. Zniżka nie wynika ze spadku cen – zmniejszyła się też liczba e-kopii książek, jakie trafiły na rynek: o 9,7 proc., do 424 mln – wynika z podsumowania Stowarzyszenia Amerykańskich Wydawców (AAP).

Eksperci winią za to ogólną mało optymistyczną sytuację na rynku książki w USA oraz wysokie ceny e-booków, ale też przypominają, że udział e-booków w całym amerykańskim rynku sprzedaży książek jest już po prostu wysoki: w 2015 r. wynosił 17,3 proc. (rok wcześniej 19,3 proc.).

Polscy wydawcy e-booków mogą pomarzyć o takich poziomach sprzedaży i wpływów, ale za to perspektywy dla rodzimego rynku e-booków, rozwiniętego słabiej niż amerykański, są znacznie bardziej optymistyczne.

Jak podaje „Rzeczpospolitej" Łukasz Gołębiewski, prezes Biblioteki Analiz, która monitoruje rynek książki w Polsce, w 2015 r. wartość sprzedaży e-booków wynosiła ok. 60 mln zł i była wyższa niż rok wcześniej o 7 proc.

– Tendencja wzrostowa się utrzymuje, choć tempo zwyżek jest już niższe niż w poprzednich latach – ocenia Gołębiewski.

Polski rynek e-booków jest jednak w porównaniu z amerykańskim znacznie mniej istotną częścią całej branży: w 2015 r. przyniósł wydawcom zaledwie ok. 2,6 proc. wszystkich wpływów ze sprzedaży książek. Był jednak segmentem wzrostowym, podczas gdy cały rynek książki skurczył się, według wstępnych podliczeń Polskiej Izby Książki, o ok. 6,5 proc. (miały na to wpływ zmiany na rynku podręczników).

Globalnie wydatki na e-booki także będą w ciągu najbliższych lat rosły. Jak przewiduje firma doradcza PwC, do 2019 r. rynek e-książek wzrośnie w porównaniu z tym rokiem aż o 43 proc. i będzie wart już 28,6 mld dol. (dane nie uwzględniają podręczników, ale obejmują książki dla profesjonalistów).

Moda na e-booki w USA – do której mocno przyczynił się tamtejszy rynek, gdzie powstał Amazon i jego popularne na całym świecie czytniki Kindle – zaczyna się stabilizować. W ubiegłym roku wpływy ze sprzedaży e-booków spadły tam rok do roku kolejny raz, i to znacznie bardziej niż rok wcześniej, kiedy spadkowy trend zaledwie się rysował.

W 2015 r. przychody amerykańskich wydawców z e-książek wyniosły 2,84 mld dol. i były o 11,3 proc. niższe niż rok wcześniej, kiedy spadek wynosił jeszcze tylko zaledwie ok. 1 proc. Zniżka nie wynika ze spadku cen – zmniejszyła się też liczba e-kopii książek, jakie trafiły na rynek: o 9,7 proc., do 424 mln – wynika z podsumowania Stowarzyszenia Amerykańskich Wydawców (AAP).

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Media
Pracownicy TVP otrzymają dodatek wielkanocny. Znacznie niższy niż w Biedronce
Media
Gremi Media jedynym polskim wydawcą piątej edycji programu Subscriptions Academy
Media
Rusłan Szoszyn z Nagrodą im. Macieja Płażyńskiego
Media
Oscar daje drugie życie. Tak zarabiają nagrodzone filmy
Media
Udany debiut Reddit. Zyskał 48 procent w dniu debiutu