Aktualizacja: 19.11.2016 19:55 Publikacja: 19.11.2016 12:51
Pacyfik
Foto: materiały prasowe
Kompania Braci
Foto: materiały prasowe
13 milionów dolarów za odcinek: „Ostry dyżur” („ER”). Emitowany w latach 1994-2009 serial o izbie przyjęć cieszył się zawrotną popularnością. Wypromował też na gwiazdę największego formatu Georga Clooneya. Nic więc dziwnego, że u szczytu powodzenia (1998-99) jeden odcinek kosztował aż 13 milionów dolarów. Większość kosztów pochłaniały gaże aktorów.
Foto: materiały prasowe
The Crown
Foto: materiały prasowe
10 milionów dolarów za odcinek: „Przyjaciele” („Friends”). W latach 1994-2004 ten serial był absolutnym hitem na całym świecie. Wypromował on Jennifer Aniston czy Davida Schwimmera, a największą pozycją w budżecie były właśnie gaże aktorów.
Foto: materiały prasowe
9 milionów dolarów za odcinek: „Rzym” („Rome”). Superprodukcja HBO i BBC była zaplanowana na 5 sezonów, jednak z uwagi na koszty powstały tylko dwa sezony w latach 2005-2007. Opowiadający o pełnej wydarzeń epoce przemiany Republiki w Cesarstwo z perspektywy zwykłych mieszkańców Imperium serial cieszył się sporą popularnością. Niestety, dużo kosztowały efekty specjalne.
Foto: materiały prasowe
7 milionów dolarów za odcinek: „Camelot”. Serial z Josephem Fiennesem i Evą Green o czasach Okrągłego Stołu nie przetrwał więcej niż jeden sezon, ale kosztował stację Starz duże pieniądze. Kosztowne wpadki też się zdarzają.
Foto: materiały prasowe
Foto: materiały prasowe
5 milionów dolarów za odcinek: „Zakazane imperium” (Boardwalk Empire). Emitowany w latach 2010-2014 serial opowiadał o złotej epoce gangsterów z Atlantic City i był kolejnym hitem HBO, choć pod koniec miał już problemy z oglądalnością.
Foto: materiały prasowe
4 miliony dolarów za odcinek: „Zagubieni” (Lost). Opowiadający o grupie rozbitków, pełen tajemnic, łamigłówek i fałszywych tropów serial fascynował widzów w latach 2004-2010. Był strzałem w dziesiątkę popularnej stacji ABC i międzynarodowym hitem. Aż dziw, że jego produkcja była tak „tania”.
Foto: materiały prasowe
4 miliony dolarów za odcinek: „Terra Nova”. Kosztowna wpadka Spielberga i stacji Fox. Ten serial SF miał być blockbusterem, ale okazał się niewypałem. Poza efektami specjalnymi zawiodło wszystko – od scenariusza, po aktorstwo.
Foto: materiały prasowe
Pacyfik
Foto: materiały prasowe
Patrząc na ofertę polskich, ogólnodostępnych kanałów, można odnieść wrażenie, że serial to rozrywka dla mało wymagającego widza. Największe polskie stacje mają ramówki zapchane paradokumentami o fabułach dla mocno niewymagającego widza (Polsat), landrynkowymi serialami o młodych, pięknych i bogatych (TVN) czy telenowelami (TVN i TVP) z rzadkim dodatkiem dobrych seriali puszczanych najczęściej o nieprzyjaznych dla widza porach. Budżety polskich produkcji owiane są tajemnicą i kosztów możemy się tylko domyślać. A po dobre seriale widz musi sięgać albo do oferty płatnych stacji lub szukać ich w ramówkach kanałów dostępnych tylko w kablówkach.
Rosną koszty produkcji filmowych i telewizyjnych. Dlatego największe niezależne studio produkcyjne w Polsce przy...
„Rzeczpospolita Nauka” to nowy magazyn w portfolio wydawnictwa Gremi Media, który zabierze czytelników w fascynu...
Prezydent Stanów Zjednoczonych Donald Trump znalazł kolejny sektor tamtejszej gospodarki, który zamierza chronić...
Piętrzą się problemy TikToka. Irlandzki urząd ochrony danych nałożył w piątek na platformę karę w wysokości 530...
Chiński serwis społecznościowy TikTok ogłosił, że zainwestuje 1 mld euro w nowe centrum danych w Europie. Ma ono...
Lenovo jest liderem rynku komputerów PC w Polsce. Motorola jest tu jednym z liderów rynku smartfonów.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas