Czy takie rozwiązania będą w stanie zmienić naszą codzienność? Jak to osiągnąć oraz w stronę jakich rozwiązań powinny kierować się firmy? Odpowiedzi szukali uczestnicy P&G European IT Hackathon. Zawodnicy dostali proste zadanie. „Stwórzcie aplikacje, która połączy marki Procter & Gamble z ekosystemem interfejsu głosowego". Do dyspozycji macie miejsce do pracy, 20 godzin oraz potężnego sojusznika w postaci asystenta głosowego Amazon Web Service Alexa.
Zadanie tylko z pozoru może wydawać się łatwe. Procter & Gamble to firma posiadająca w swoim portfolio dziesiątki marek i tysiące różnych produktów. Wiele z nich to produkty codziennego użytku i z tego powodu trudno jest w prosty sposób przypasować do nich interfejs głosowy. Zadanie wymagało więc kreatywnego i innowacyjnego podejścia wykraczającego ponad znane nam już dzisiaj schematy działania asystentów głosowych takich jak Alexa. Przed tym wyzwaniem stanęli wszyscy uczestnicy Hackathonu, który odbył się równolegle w 9 lokalizacjach w Europie. Wysoko powieszona poprzeczka. Zawodnicy nie zawiedli.
W Warszawie uczestnicy P&G European IT Hackathon zaprezentowali łącznie osiem pomysłów rozwiązań. Przekrój był dosyć szeroki. Od prostych asystentów zakupowych, które pomagały nam dokonać wyboru w oparciu o cenę czy opinię na temat danego produktu, po kompleksowe systemy zawierające w sobie możliwości subskrypcji, zakupów grupowych czy zbieraniu kuponów zniżkowych. Ciekawe podejście do tematu zaprezentował zespół z Ukrainy. Przedstawiona koncepcja wykorzystuje technologię voice recognition w celu stworzenia aplikacji informacyjnej na temat składu poszczególnych produktów. Wszystko po to, by niezależnie od tego jakim językiem mówimy i w jakim kraju robimy zakupy, mieć zawsze pewność co kupimy. Poza utarty szlak wyszła także włoska drużyna, która w Warszawie przedstawiła koncepcję wykorzystania voice recognition do poprawienia bezpieczeństwa użytkowników sieci teleinformatycznych firmy.
- Wszystkie zespoły wywiązały się bardzo dobrze z postawionego zadania. Oceniam, że doskonale zrozumiały kontekst biznesowy oraz to, czego potrzebujemy. Jestem pod dużym wrażeniem, jak dobrze uczestnicy byli w stanie wsłuchać się w perspektywy biznesowe, konsumenta i technologii – wyjaśnia Janusz Dziurzyński, Dyrektor P&G Global Business Services.
- Prezentacje były bardzo ciekawe. Większość z nich koncertowała się na wykorzystaniu rozpoznania głosu celem ułatwienia procesu decyzyjnego i zakupowego dla konsumentów. Nie były to jedyne poruszone aspekty, gdzie ta technologia może być pomocna. Poruszyliśmy wiele różnych tematów i wśród nich trzeba wymienić pomysł platformy ułatwiający opiekę medyczną nad osobami starszymi czy pomoc w codziennym funkcjonowaniu osobom niewidomym – mówi Dziurzyński.