Jak sprawić, by produkt przemówił do klienta

W zmieniającej się cyfrowej rzeczywistości firmy szukają nowych sposobów na dotarcie do klientów. Rozwiązaniem mogą być aplikacje oparte na interfejsie głosowym.

Publikacja: 30.11.2017 14:45

P&G European IT Hackathon

P&G European IT Hackathon

Foto: materiały prasowe

Czy takie rozwiązania będą w stanie zmienić naszą codzienność? Jak to osiągnąć oraz w stronę jakich rozwiązań powinny kierować się firmy? Odpowiedzi szukali uczestnicy P&G European IT Hackathon. Zawodnicy dostali proste zadanie. „Stwórzcie aplikacje, która połączy marki Procter & Gamble z ekosystemem interfejsu głosowego". Do dyspozycji macie miejsce do pracy, 20 godzin oraz potężnego sojusznika w postaci asystenta głosowego Amazon Web Service Alexa.

Zadanie tylko z pozoru może wydawać się łatwe. Procter & Gamble to firma posiadająca w swoim portfolio dziesiątki marek i tysiące różnych produktów. Wiele z nich to produkty codziennego użytku i z tego powodu trudno jest w prosty sposób przypasować do nich interfejs głosowy. Zadanie wymagało więc kreatywnego i innowacyjnego podejścia wykraczającego ponad znane nam już dzisiaj schematy działania asystentów głosowych takich jak Alexa. Przed tym wyzwaniem stanęli wszyscy uczestnicy Hackathonu, który odbył się równolegle w 9 lokalizacjach w Europie. Wysoko powieszona poprzeczka. Zawodnicy nie zawiedli.

W Warszawie uczestnicy P&G European IT Hackathon zaprezentowali łącznie osiem pomysłów rozwiązań. Przekrój był dosyć szeroki. Od prostych asystentów zakupowych, które pomagały nam dokonać wyboru w oparciu o cenę czy opinię na temat danego produktu, po kompleksowe systemy zawierające w sobie możliwości subskrypcji, zakupów grupowych czy zbieraniu kuponów zniżkowych. Ciekawe podejście do tematu zaprezentował zespół z Ukrainy. Przedstawiona koncepcja wykorzystuje technologię voice recognition w celu stworzenia aplikacji informacyjnej na temat składu poszczególnych produktów. Wszystko po to, by niezależnie od tego jakim językiem mówimy i w jakim kraju robimy zakupy, mieć zawsze pewność co kupimy. Poza utarty szlak wyszła także włoska drużyna, która w Warszawie przedstawiła koncepcję wykorzystania voice recognition do poprawienia bezpieczeństwa użytkowników sieci teleinformatycznych firmy.

- Wszystkie zespoły wywiązały się bardzo dobrze z postawionego zadania. Oceniam, że doskonale zrozumiały kontekst biznesowy oraz to, czego potrzebujemy. Jestem pod dużym wrażeniem, jak dobrze uczestnicy byli w stanie wsłuchać się w perspektywy biznesowe, konsumenta i technologii – wyjaśnia Janusz Dziurzyński, Dyrektor P&G Global Business Services.

- Prezentacje były bardzo ciekawe. Większość z nich koncertowała się na wykorzystaniu rozpoznania głosu celem ułatwienia procesu decyzyjnego i zakupowego dla konsumentów. Nie były to jedyne poruszone aspekty, gdzie ta technologia może być pomocna. Poruszyliśmy wiele różnych tematów i wśród nich trzeba wymienić pomysł platformy ułatwiający opiekę medyczną nad osobami starszymi czy pomoc w codziennym funkcjonowaniu osobom niewidomym – mówi Dziurzyński.

Zwycięzca mógł być niestety tylko jeden. W Polsce P&G European IT Hackathon wygrała drużyna Lead 1, która przedstawiła działający prototyp asystenta zakupowego wykorzystującego voice recognition. Zaprezentowana koncepcja nie ograniczyła się jednak do prostej aplikacji pozwalającej nam zrobić zakupy. Przygotowana aplikacja łączyła asystenta z opcjami social media opartymi na możliwości wymiany opinii konsumentów na temat produktów, platformą do tworzenia grup zakupowych oraz systemem do badania rynku w formie łatwych do wypełnienia ankiet. Wszystko to w oparciu o założenie, że cały system ma być prosty i wygodny w obsłudze, bo wykorzystujący najbardziej intuicyjny sposób interakcji – głosowy.

- Staraliśmy się podejść do tematu z każdej strony. Ze strony konsumenta oraz ze strony P&G. Zastanawialiśmy się, gdzie są wady i gdzie zalety. Co już powstało, a co będzie kiedyś – wyjaśniają zwycięzcy.

Czy będą mieli rację? Imprezy takie jak P&G European IT Hackathon to nie tylko cenne nagrody, ale także okazja dla wielu młodych i kreatywnych osób, by po raz pierwszy zetknąć się z wielkim biznesem, poznać jego potrzeby oraz – być może – zrobić duży krok do kariery.

- Zaprezentowane rozwiązania, tak jak je zobaczyliśmy podczas Hackathonu, nie są jeszcze gotowe do bezpośredniego wdrożenia. Wymagają dalszej pracy. Z całego zestawu, który został nam przedstawiony, trzy pomysły oceniam jako posiadające ogromny potencjał rozwoju. Jeden szczególnie przypadł mi do gustu i w jego przypadku jestem sobie w stanie wyobrazić, że zaczniemy nad nim pracować choćby od dnia jutrzejszego. Pierwszy krok zrobiliśmy i dzięki niemu mamy przy czym współpracować i co rozwijać - powiedział Janusz Dziurzyński, Dyrektor P&G Global Business Services.

Media
Polski film coraz droższy. Znany producent ma na to sposób
Media
„Rzeczpospolita Nauka” – nowy kwartalnik o odkryciach, badaniach i teoriach naukowych
Media
Nowy pomysł Trumpa: obrona Hollywood. Pomóc mają 100-proc. cła na obce filmy
Media
Irlandia nakłada ogromną karę na TikToka. Platforma zaprzecza, by przekazywała rządowi dane
Media
TikTok będzie miał nowe centrum danych w Europie. Wiadomo, w jakim kraju