Nadchodzą nowe cyfrowe kanały telewizyjne i radiowe

Regulator rynku liczy na zainteresowanie telewizji nowym konkursem na cyfrowe kanały. Z kolei Polskie Radio planuje uruchomienie cyfrowego radia naziemnego.

Publikacja: 08.01.2013 01:30

Zdaniem Witolda Grabosia z Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, po uruchomieniu w Polsce naziemnej telewizji cyfrowej w docelowej formie nawet 1 mln klientów płatnej telewizji może z niej zrezygnować.

KRRiT nie podała, ilu ofert spodziewa się w ogłoszonym w ostatnich dniach grudnia konkursie na uzupełnienie oferty jednego z pakietów tej usługi. – Nie wiemy, kto się zgłosi, ale wiemy, jakie kanały są dziś dostępne na rynku. Wśród stacji, na jakie rozpisany jest konkurs, znajduje się np. kanał filmowy. Niewykluczone, że np. zgłosi się tu ze swoją ofertą kanał Kino Polska – mówił Jan Dworak, przewodniczący KRRiT.

KRRiT do 25 lutego oczekuje zgłoszeń od nadawców stacji o profilu społeczno-religijnym, filmowym, edukacyjno-poznawczym i dla dzieci w wieku 4–12 lat. Właściciele Kina Polska nie potwierdzają, że kanał wystartuje w konkursie. – Przyglądamy się temu procesowi, ale na razie nie podjęliśmy w tej sprawie żadnej decyzji – mówi tylko Piotr Reisch, prezes Kino Polska TV.  Zainteresowanie konkursem deklarowała też m.in. TVP, która zapowiadała zgłoszenie kanału dziecięcego.

Przewodniczący KRRiT zauważył też, że kanały TVP będą się znajdować w pakiecie naziemnej telewizji cyfrowej do kwietnia 2014 roku (potem z niego znikną i zastąpią je nowe kanały telewizyjne, wybrane w konkursie). Będzie więc jeszcze wystarczająco dużo czasu, by w razie, gdyby zgłoszona z rynku oferta była niezadowalająca, rozpisać konkurs jeszcze raz.

Część nadawców narzeka na wysokie koszty nadawania naziemnych kanałów cyfrowych, które właściwie uniemożliwiają start w ramach tej usługi zupełnie nowym graczom. Jak szacuje KRRiT, same roczne stałe koszty nadawania takiego kanału to ok. 10 mln zł. Do tego dochodzą koszty programowe.

W związku z tym, że podniesione zostały prognozy wpływów z abonamentu w 2013 r. (z 401 mln zł do 529 mln zł) Polskie Radio powróciło do planów uruchomienia pakietu stacji naziemnego radia cyfrowego. Ma już na to zarezerwowane częstotliwości. – Chcielibyśmy ruszyć z tym procesem od połowy roku. Wszystko będzie jednak zależało od poziomu wpływów z abonamentu – mówi Radosław Kazimierski, rzecznik Polskiego Radia. PR miałoby być merytorycznym operatorem pakietu radiowych stacji (czyli zapewniałoby treści dla tej usługi), operator techniczny zostałby wybrany w przetargu, spośród firm dosyłających sygnał cyfrowy (Polskie Radio równolegle prowadzi testy cyfrowego radia w standardzie DAB+ z Emitelem i Info-TV-Operatorem).

Cyfrowe radio naziemne, w przeciwieństwie do cyfrowej telewizji naziemnej, nie zastąpi w Polsce nadawania analogowego. Nie interesują się nim nadawcy komercyjni, według których jest to usługa, na którą nie ma rynku zapotrzebowania, narażająca tylko odbiorców na koszt wymiany radioodbiorników.

Zdaniem Witolda Grabosia z Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, po uruchomieniu w Polsce naziemnej telewizji cyfrowej w docelowej formie nawet 1 mln klientów płatnej telewizji może z niej zrezygnować.

KRRiT nie podała, ilu ofert spodziewa się w ogłoszonym w ostatnich dniach grudnia konkursie na uzupełnienie oferty jednego z pakietów tej usługi. – Nie wiemy, kto się zgłosi, ale wiemy, jakie kanały są dziś dostępne na rynku. Wśród stacji, na jakie rozpisany jest konkurs, znajduje się np. kanał filmowy. Niewykluczone, że np. zgłosi się tu ze swoją ofertą kanał Kino Polska – mówił Jan Dworak, przewodniczący KRRiT.

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie