Średnia dzienna sprzedaż płatnych gazet na świecie wzrosła w ubiegłym roku o 2,57 proc., do ponad 532 mln egz., a wraz z dziennikami bezpłatnymi wynosiła ponad 573 mln egz. i była o 3,65 proc. wyższa niż rok wcześniej. Zwiększyła się też liczba tytułów na świecie. Pod koniec ubiegłego roku było ich już ponad 11,9 tys., czyli o prawie 3 proc. więcej niż rok wcześniej – wynika z najnowszego raportu o światowym rynku gazet przygotowanego przez Światowe Stowarzyszenie Gazet (World Association of Newspapers).
Komentarze WAN do raportu są bardzo optymistyczne. – W ciągu ostatnich pięciu lat sprzedaż gazet była stabilna lub rosła w trzech czwartych krajów na świecie. W samym ubiegłym roku taka tendencja była obserwowalna w 80 proc. wszystkich państw – mówi cytowany w raporcie Timothy Balding, dyrektor zarządzający WAN.
Choć udział reklamy w gazetach w całym reklamowym torcie się kurczy, także wpływy reklamowe gazet są stabilne. Na całym świecie w ubiegłym roku wzrosły w porównaniu z poprzednim o 0,86 proc.
57 mln egz. wynosiła średnia dzienna sprzedaż gazet na świecie w 2007 r. według WAN
Gros światowego rynku sprzedaży gazet to Azja. Do pięciu największych rynków sprzedaży prasy na świecie zaliczają się Chiny (w ubiegłym roku codziennie sprzedawało się tam średnio 107 mln egz. gazet), Indie (99 mln egz.), Japonia (68 mln egz.) oraz Stany Zjednoczone (prawie 51 mln), a w Europie – Niemcy ("tylko" 20,6 mln egz.).