Popyt w sieci na gospodarkę

Kryzys dobrze robi witrynom Ekonomicznym. Ale tylko tym wyspecjalizowanym. Serwisy gospodarcze większości portali ogólnotematycznych cieszą się coraz mniejszą popularnością

Publikacja: 13.02.2009 06:27

Niemal wszystkim stronom wyłącznie biznesowym w ostatnim roku przybyło odwiedzających. Z kolei ekono

Niemal wszystkim stronom wyłącznie biznesowym w ostatnim roku przybyło odwiedzających. Z kolei ekonomiczne serwisy popularnych portali co najwyżej odnotowały takie same wyniki. Kilka z nich, jak Onet.pl czy Gazeta.pl, miało mniej użytkowników.

Foto: Rzeczpospolita

Choć najbardziej popularnym portalem ekonomicznym w polskiej sieci pozostaje gospodarcza sekcja Onet.pl, liczba jej użytkowników spada. W czasach kryzysu zyskują witryny specjalistyczne.

Jak wynika z najnowszych, danych Megapanel PBI/Gemius z listopada 2008 r. strony ekonomiczne Onet.pl odwiedziło w ciągu miesiąca 2,4 mln tzw. unikalnych użytkowników. Drugie miejsce zajął portal Money.pl (nieco ponad 2 mln użytkowników). Podium zamykają serwisy biznesowe Wirtualnej Polski (1,6 mln).

Oglądalność lidera rankingu biznesowego działu Onetu w ciągu roku zmniejszyła się o 200 tys. osób. Podobnie zmniejszyła się liczba użytkowników gospodarczego działu Gazeta.pl. Inne portale ogólnotematyczne z czołówki rankingu (WP, Interia) nie zwiększyły liczby czytelników. Wyjątkiem jest portal O2.pl. W listopadzie 2008 r. jego serwisy ekonomiczne odwiedziło 300 tys. osób, co wystarczyło do zajęcia 15. miejsca wśród stron w kategorii biznes, finanse, prawo w badaniu Megapanel PBI/Gemius. Rok wcześniej O2.pl znalazł się poza pierwszą dwudziestką zestawienia.

Według Rafała Oracza, dyrektora generalnego firmy CR Media, spadki oglądalności to wynik upraszczania przekazu informacyjnego. – Tabloidyzacja zwykle podnosi czytelnictwo. Jednak ten sposób podawania informacji nie zawsze się sprawdza. Np. Onet zdecydował się na niemal całkowite odrzucenie poważniejszych treści. Jednak jeśli chodzi o gospodarkę, finanse, kredyty, to w cenie jest przekaz wiarygodny, a nie sensacyjny. Pewnych tematów po prostu nie da się w ten sposób sprzedać – mówi Oracz.

Widać to po rosnącej popularności portali wyłącznie gospodarczych. Money.pl zwiększył w ciągu roku swoją bazę użytkowników o pół miliona osób. Podobnym wzrostem może pochwalić się Infor.pl. Bankier.pl zyskał 200 tys. użytkowników.

Tomasz Czechowicz, prezes grupy inwestycyjnej MCI Management, który swego czasu posiadał ponad 20 proc. udziału w Bankierze, uważa, że większa popularność portali ekonomicznych to nie tylko zasługa kryzysu i nagłego wzrostu popytu na wiarygodną informację ekonomiczną.

– W Internecie obserwujemy tendencję do specjalizacji przekazu. Wąsko i wyraźnie sformatowane marki będą coraz bardziej zyskiwać na znaczeniu, także pod względem finansowym – powiedział „Rz” Czechowicz.

Przykładem niszy może być np. portal Pb.pl (własność Bonnier Business Polska, wydawcy dziennika „Puls Biznesu”). Witryna zajęła dopiero 21. miejsce w najnowszym zestawieniu PBI/Gemius. W listopadzie odwiedziło ją prawie 193 tys. unikalnych użytkowników.

Z drugiej strony średni czas przebywania internauty na stronie Pb.pl to prawie 45 minut miesięcznie, więcej niż w przypadku lidera rankingu – Onetu (38 minut) czy Money.pl (19 minut). Może to oznaczać, że dla dużej części swoich regularnych użytkowników ten serwis jest podstawowym źródłem informacji ekonomicznej w Internecie.

– Wzrost zasięgu serwisów biznesowych nie wynika wyłącznie z zainteresowania informacjami, ale m.in. z przekierowania ruchu pomiędzy wydawcami czy optymalizacją strony na potrzeby wyszukiwarek – mówi Michał Kreczmar z Gazeta.pl.

[i]Masz pytanie, wyślij e-mail do autora: [link=mailto:t.boguszewicz@rp.pl]t.boguszewicz@rp.pl[/link][/i]

Choć najbardziej popularnym portalem ekonomicznym w polskiej sieci pozostaje gospodarcza sekcja Onet.pl, liczba jej użytkowników spada. W czasach kryzysu zyskują witryny specjalistyczne.

Jak wynika z najnowszych, danych Megapanel PBI/Gemius z listopada 2008 r. strony ekonomiczne Onet.pl odwiedziło w ciągu miesiąca 2,4 mln tzw. unikalnych użytkowników. Drugie miejsce zajął portal Money.pl (nieco ponad 2 mln użytkowników). Podium zamykają serwisy biznesowe Wirtualnej Polski (1,6 mln).

Pozostało 86% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie