Reklama

Wyszukiwarki pomogą prognozom gospodarczym

Każdy może zostać analitykiem gospodarczym – twierdzi Google

Aktualizacja: 17.06.2009 07:45 Publikacja: 17.06.2009 03:35

Wyszukiwarki pomogą prognozom gospodarczym

Foto: google

Wystarczy wejść na strony Google trends albo Google Insights for Search i sprawdzić, jak często w tej najpopularniejszej wyszukiwarce internetowej świata ludzie szukają określonych nazw. Ta metoda zyskała już nazwę googlenomics i może pomagać w przewidywaniu trendów gospodarczych.

– Jest bardzo przydatna w analizowaniu popytu na dobra konsumenckie trwałego użytku, samochody czy nieruchomości – mówi „Rz” Hal Varian, główny ekonomista Google’a, wcześniej profesor na Uniwersytecie Berkeley.

Czy może nam powiedzieć coś, czego nie wiemy z innych źródeł statystycznych? – Na pewno jest to informacja szybsza – uważa Varian. Już w połowie marca możemy ocenić, jaki jest poziom aktywności gospodarczej, nie czekając na miesięczne statystyki sprzedaży publikowane zwykle z trzytygodniowym opóźnieniem. – Może zamiast przewidywać przyszłość, zacznijmy przewidywać teraźniejszość – żartuje ekonomista Google’a.

[wyimek]3,5 mld odsłon generują co miesiąc polscy użytkownicy Google’a.[/wyimek]

Narzędzia Google’a zostały pomyślane jako pomoc dla reklamodawców. Dzięki zaobserwowanym w wyszukiwarce tendencjom mogą wiedzieć, jakie produkty czy usługi szczególnie interesują konsumentów. Ale mogą też być wykorzystywane przez analityków, którzy tworzą prognozy makroekonomiczne.

Reklama
Reklama

– Nie trzymamy tej wiedzy dla siebie. Każdy może z niej skorzystać – zachęca Hal Varian. Według niego na przykład wyszukiwanie słów „zasiłek dla bezrobotnych” wcześniej mówi o tendencjach na rynku pracy. Bo osoby, które mają powody do obaw, na przykład w reakcji na plotki w firmie o planowanych zwolnieniach, już szukają pomocy w Internecie.

Narzędzia Google’a mogą być również w przyszłości przydatne do oceniania zainteresowania poszczególnymi kandydatami partii politycznych w wyborach.

– To są nowinki. Sami jesteśmy ciekawi, jak ludzie będą je wykorzystywać – zastanawia się Hal Varian.

Media
Miliarder chętny na zakup TikToka „w zawieszeniu”. Co zrobi Donald Trump?
Media
Zmiany w zarządzie Gremi Media
Media
Złote Spinacze 2025. To oni zwyciężyli
Media
To nie koniec wyścigu o Warner Bros. Discovery. Paramount składa ofertę wrogiego przejęcia
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Media
Netflix kupuje studia i dział streamingowy Warner Bros. Discovery. Potężna transakcja
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama