Jak Polacy czytają prasę

Niewiele pism czyta się w całości. Najdokładniej – te hobbystyczne. Czytelnik zapoznaje się tu nawet z 79 proc. tekstów. Nieźle w badaniach wypadają dzienniki

Publikacja: 22.06.2009 02:47

Najuważniej czytane są magazyny, ale dość dokładnie także gazety. Wyprzedziły one w badaniu nawet ty

Najuważniej czytane są magazyny, ale dość dokładnie także gazety. Wyprzedziły one w badaniu nawet tygodniki opinii.

Foto: Rzeczpospolita

Z najnowszych badań wynika, że w przeciętnym magazynie poświęconym jednej dziedzinie – np. muzyce, filmowi czy sportowi – ludzie czytają zdecydowana większość, bo średnio prawie 70 proc. wszystkich materiałów. Przy czym np. emeryci deklarują, że czytają jeszcze wnikliwiej, bo aż 79 proc. zawartości ulubionych hobbystycznych pism.

– Takie wyniki pozwalają na względny optymizm, jeśli chodzi o realne dotarcie z komunikatem reklamowym przy wykorzystaniu tego rodzaju pism – komentują autorzy badania z domu mediowego Macroscope OMD.

– Im węziej sprofilowane są pisma, tym teoretycznie wyższy powinien być taki odsetek. Magazyny są zazwyczaj zawężone tematycznie: albo są to magazyny kobiece, albo muzyczne, albo sportowe. W gazecie spektrum informacji jest dużo większe: jest i sport, i gospodarka, i wiadomości zza granicy – komentuje Tomasz Tęcza, media manager z domu mediowego SPC House of Media. Sprofilowane pisma mają więc większe szanse na przykucie uwagi czytelnika, bo wiadomo, że jeśli po nie sięgnął, interesuje się daną dziedziną.

Jak już pisaliśmy w internetowym wydaniu „Rz” wysoko znalazły się w badaniu gazety codzienne. Są czytane aż w ponad 60 proc. A przecież oferują materiały o bardzo rozległej tematyce. – Moim zdaniem to bardzo wysoki odsetek – podkreśla Tęcza.

Najuważniej gazety czytają mężczyźni (deklarują, że zapoznają się z aż 66 proc. zawartości), ale też ludzie młodzi, przed trzydziestką, którzy czytają 65 proc. wszystkich materiałów.

Co ciekawe, większą uwagę poświęcają gazetom codziennym czytelnicy z mniejszych miejscowości. Osoby z miast poniżej 20 tys. mieszkańców deklarują, iż czytają aż 69 proc. swojej gazety. Ma to zapewne związek z większym zainteresowaniem redakcji sprawami lokalnymi, co zresztą potwierdzają pozycje wielu tytułów o charakterze regionalnym, komentują autorzy badania.

Mniej uważnie czytywane są tygodniki społeczno-polityczne, jak „Polityka”, „Wprost”, „Newsweek Polska” czy „Przekrój”. Czytelnicy deklarują, że zapoznają się z 58 proc. zawartości tych pism. Przy czym bardziej wczytują się w treści mężczyźni (przeciętnie czytają 62 proc. wszystkich materiałów). Kobiety zapoznają się zaledwie z połową materiałów (53 proc.).

Badanie przeprowadziła firma OMG Metrics. Wzięło w nim udział 644 internautów.

Domy mediowe coraz chętniej badają ostatnio zainteresowanie prasą z myślą o reklamodawcach, którzy rezygnują z reklam w gazetach. Argumentują, że w przeciwieństwie do reklamy internetowej trudno mierzyć ich efektywność. Reklamę prasową wspiera też Związek Kontroli Dystrybucji Prasy, który zorganizował dla firm szkolenie o tym, jak skutecznie reklamować się w gazetach i magazynach.

[i]Masz pytanie, wyślij e-mail do autorki:

[mail=m.lemanska@rp.pl]m.lemanska@rp.pl[/mail][/i]

Z najnowszych badań wynika, że w przeciętnym magazynie poświęconym jednej dziedzinie – np. muzyce, filmowi czy sportowi – ludzie czytają zdecydowana większość, bo średnio prawie 70 proc. wszystkich materiałów. Przy czym np. emeryci deklarują, że czytają jeszcze wnikliwiej, bo aż 79 proc. zawartości ulubionych hobbystycznych pism.

– Takie wyniki pozwalają na względny optymizm, jeśli chodzi o realne dotarcie z komunikatem reklamowym przy wykorzystaniu tego rodzaju pism – komentują autorzy badania z domu mediowego Macroscope OMD.

Pozostało 82% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie