Vectra chce kupić Aster

Po ewentualnej fuzji powstałby największy gracz w kablowej branży

Publikacja: 10.06.2010 04:24

Vectra chce kupić Aster

Foto: Fotorzepa, Raf Rafał Guz

Po miesiącach prasowych zapowiedzi rusza sprzedaż Astera, czwartej pod względem liczby klientów sieci kablowej w kraju. – W ciągu kilku tygodni zostanie wybrany doradca inwestycyjny przy sprzedaży sieci kablowej Aster – mówi „Rz” Janusz Arciszewski, prezes tej spółki i pośrednio jeden z akcjonariuszy.

Aster ma 380 tys. abonentów, a jego głównym właścicielem jest fundusz private equity Mid Europa Partners. – Nasz właściciel ma pięcioletni horyzont inwestycyjny, który kończy się w przyszłym roku. Nic więc dziwnego, że będzie chciał wyjść z inwestycji – powiedział Arciszewski.

Z informacji „Rz” wynika, że najbliżej kupna Astera jest obecnie gdyńska Vectra: numer dwa w rankingu sieci kablowych z 753 tys. abonentów. Jeśli dojdzie do transakcji, nowy podmiot wyprzedzi krajowego lidera – UPC Polska.

Jak twierdzi nasz informator, w toku rozmów ustalona została nawet wstępna wartość transakcji. Ma chodzić o 1,7 mld zł. Nie jest to jednak zapłata za akcje, ale kwota, którą trzeba by wyłożyć, biorąc na siebie dług operatora. Zadłużenie Astera to ok. 1,5 mld zł.

Vectra nie skomentowała naszych informacji. Także Mid Europa milczała.

Arciszewski nie powiedział ani, jak blisko jest do transakcji, ani, jaki może mieć ona kształt. – Na pewno każda transakcja z udziałem inwestora branżowego: czy to będzie UPC, czy Multimedia, czy ktoś inny, niesie ze sobą korzyści dla obu firm – powiedział jedynie.

Choć Multimedia powstały z połączenia firm rozrzuconych po kraju, a Vectra wywodzi się z północy, z czasem wszyscy duzi operatorzy kablowi spotkali się w Warszawie. Najsilniejsi są tu UPC i Aster, którego szacunkowy udział w stołecznym rynku to 40 proc. Kablówki często konkurują, oplatając siecią te same klatki schodowe. Dlatego dla każdej z nich przejęcie konkurenta oznaczałaby skokowy wzrost bazy klientów, przy niższych kosztach utrzymania sieci. Łatwiej byłoby im też negocjować z nadawcami czy zdobyć finansowanie dalszego rozwoju. A ten tani nie będzie, bo, jak wynika z ostatnich rozmów z sieciami, myślą one o inwestycjach w częstotliwości radiowe.

Zainteresowani Asterem są od dawna wszyscy jego konkurenci. Na początku roku Simon Boyd, prezes UPC Polska, otwarcie powiedział, że jego firma jest gotowa do tego przejęcia. Z kolei Multimedia Polska, przygotowując się do większej transakcji, przekazały akcjonariuszowi – TRI Media Holdings – ponad 130 mln zł w zamian za jego obligacje i tłumacząc inwestorom, że niepublicznemu podmiotowi łatwiej jest przeprowadzać transakcje, bo nie musi podawać szczegółowych informacji. Jak pisaliśmy niedawno, giełdowa firma rozmawia jednak prawdopodobnie o przejęciu Streamu, czyli sieci ze 138 tys. abonentów.

Powód zainteresowania Asterem jest prosty. To – pomijając dług – jeden z najlepiej zarabiających operatorów. W 2008 roku wypracował 389 mln zł przychodów, 115 mln zł zysku operacyjnego, około 225 mln zł EBITDA (wynik operacyjny plus amortyzacja), ale 94 mln zł straty netto, którą spowodowały koszty obsługi długu. W ub.r. firma miała 420 mln zł przychodów i 250 – 260 mln zł EBITDA. Wyniki grupy Vectry, choć ma więcej abonentów – były podobne. Jej przychody zamknęły się w 2008 r. 357,1 mln zł, zysk operacyjny to 79,8 mln zł, a netto – 53 mln zł.

Polski rynek sieci kablowych jest skazany na konsolidację nie tylko z przyczyn biznesowych, ale także, a może głównie, ze względu na strukturę właścicielską. Największe sieci są kontrolowane przez fundusze private equity, które z zasady zarabiają na wzroście wyceny portfelowych inwestycji, a realny zysk odnotowują dopiero, sprzedając spółki. Fundusze są właścicielami zarówno Vectry, jak i Multimediów Polska czy Astera. Wyjątek stanowi UPC Polska, które należy do holdingu medialno-telekomunikacyjnego Liberty Global. Mniejsze sieci często kontrolowane są przez osoby fizyczne, ale i tu – przykładem jest Stream – zdarzają się akcjonariusze w postaci funduszy.

[i]masz pytanie, wyślij e-mail do autorek

[mail=e.wojcik@rp.pl]e.wojcik@rp.pl[/mail]

[mail=u.zielinska@rp.pl]u.zielinska@rp.pl[/mail][/i]

Po miesiącach prasowych zapowiedzi rusza sprzedaż Astera, czwartej pod względem liczby klientów sieci kablowej w kraju. – W ciągu kilku tygodni zostanie wybrany doradca inwestycyjny przy sprzedaży sieci kablowej Aster – mówi „Rz” Janusz Arciszewski, prezes tej spółki i pośrednio jeden z akcjonariuszy.

Aster ma 380 tys. abonentów, a jego głównym właścicielem jest fundusz private equity Mid Europa Partners. – Nasz właściciel ma pięcioletni horyzont inwestycyjny, który kończy się w przyszłym roku. Nic więc dziwnego, że będzie chciał wyjść z inwestycji – powiedział Arciszewski.

Pozostało 86% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie