To rekordowy wzrost wydatków na reklamę internetową w Polsce - łącznie, po trzech kwartałach tego roku, wydatki na reklamę w Internecie przekroczyły już na naszym rynku 1,1 mld zł.

W stosunku do II kwartału w trzecim wpływy z reklamy w sieci spadły tu o 9 proc., ale - jak podaje IAB Polska - jest to tendencja zgodna z sezonowością zaobserwowaną w latach ubiegłych i podobne trendy są obserwowane na innych rynkach Europy. - Kolejny kwartał, który potwierdza powrót reklamy on-line na ścieżkę dynamicznego wzrostu po ubiegłorocznym chwilowym zastoju – od początku 2010 roku z kwartału na kwartał mamy coraz większe wzrosty wydatków w stosunku do ubiegłego roku. Wydatki w trzecim kwartale tradycyjnie już są niższe niż w dwóch poprzednich kwartałach, co wynika z powtarzającej się sezonowości związanej z okresem wakacyjnym - komentuje Piotr Kowalczyk, prezes IAB Polska.

Najwięcej pieniędzy firmy wydawały na promowanie się w sieci za pośrednictwem tzw. reklamy graficznej (czy display) - zagarnęła ona 44 proc. całej sumy wydanej na reklamę w sieci w III kwartale. Odnotowała jednak także spadek o 3 punkty procentowe w reklamowym torcie na rzecz marketingu w wyszukiwarkach - czyli tzw. SEM (od seach engine marketing - firmy wydały na niego 30 proc. wszystkich pieniędzy zainwestowanych w reklamę w Internecie). - Trendem wartym odnotowania i zgodnym zresztą z wszelkimi prognozami jest wyraźnie rosnący cały czas udział reklam wideo w całości wydatków, od ub.r. wydatki te wzrosły ponad 4-krotnie i stanowią już 3,8% wszystkich pieniędzy wydawanych na reklamę w internecie – mówi Piotr Kowalczyk.

PwC i IAB Polska podają sumę wpływów ze sprzedaży reklam w sieci uzyskanych od zrzeszonych w IAB Polska firm działających w tej branży. Dane jednego z najważniejszych graczy w branży, Google’a, są tylko przybliżane.

Jak podawał już Rz" Piotr Kowalczyk, całorocznie rynek reklamy w sieci może wzrosnąć w tym roku podobnie jak w I półroczu, czyli nawet o ok. 20 proc. Gdyby faktycznie wzrósł o jedną piątą, na koniec 2010 r. osiągnąłby wartość przekraczającą 1,6 mld zł.