Druga bańka internetowa

Wycena niektórych firm w branży nie ma wiele wspólnego z ich przychodami

Publikacja: 12.04.2011 20:54

Druga bańka internetowa

Foto: Bloomberg

– W branży technologicznej  mamy do czynienia z wczesnym stadium kolejnej bańki inwestycyjnej – mówi Alex Farcet, dyrektor zarządzający Startupbootcamp, europejskiego inkubatora młodych firm na etapie start-upu.

To kolejny sygnał ostrzegawczy dla branży, jaki pojawia się w ciągu ostatnich tygodni. Lawinę analiz wzywających do opamiętania wywołała niewielka amerykańska spółka – Color.

Firma produkująca aplikację dla telefonu iPhone, która pozwala dzielić się zdjęciami z innymi użytkownikami tego urządzenia, pod koniec marca pozyskała – w pierwszej rundzie finansowania – ponad 41 mln dol. Gotówkę wyłożyli inwestorzy venture capital z kalifornijskiej Doliny Krzemowej.

Wśród nich był Sequoia Capital, jeden z największych graczy na tym rynku. Fundusz ogłosił, że tak perspektywiczne przedsięwzięcie jak Color zdarza się nie częściej niż raz, góra dwa razy na dekadę.

– Inwestorzy angażują się coraz szybciej – mówi "Rz" Alex Farcet, wskazując na obniżenie finansowej bariery wejścia i chęć odreagowania kilku słabszych dla rynku lat. Inwestycje funduszy venture capital w USA zmniejszyły się z 40,1 mld dol. w 2007 r. do 13,5 mld w 2009 r.

Analitycy ostrzegają przed powtórką sytuacji sprzed 10 lat, kiedy na Wall Street pękła rosnąca od końca lat 90. technologiczna bańka związana z firmami internetowymi. Wtedy wyceny firm internetowych wielokrotnie przekroczyły poziom ich rzeczywistych przychodów. W przypadku eBay (e-handel) – 125 razy. Zarządzającą ruchem sieciowym spółkę Akamai wyceniono w 2000 r. na 7,3 tys. – krotność jej przychodów.

Dziś wyceny technologicznych gigantów nie  są aż tak rozdęte. Np. kapitalizacja Google, a w stosunku do przychodów wynosi  sześciokrotność, a Apple, a – tylko czterokrotność.

Emocje inwestorów rozpalają jednak firmy nienotowane na parkietach, których udziałami handluje się na rynkach pozagiełdowych: Facebook (społeczności), Twitter (mikroblog), Zynga (gry społecznościowe) czy Groupon (zakupy grupowe w sieci). Ich wartość według inwestorów jest obecnie od 5 do 28 razy większa od przychodów. Te firmy to także dostawcy usług internetowych dla masowego odbiorcy. Fundusze venture capital za oceanem angażują w firmy tego sektora największą, ponad 30-proc. część swoich środków.

 

Technologie dają zarobić więcej niż giełda

Spółka Color, która pozyskała od inwestorów 41 mln dol. w pierwszej rundzie finansowania, to absolutny wyjątek w branży technologicznej. Dla porównania Facebook, największy na świecie serwis społecznościowy z ponad 500 mln użytkowników, na początku działalności pozyskał zaledwie 500 tys. dolarów. W drugiej rundzie finansowania inwestorzy powierzyli firmie „tylko" 12,7 mln dol. Fundusz Sequoia Capital, który wyłożył 25 z 41 mln dol. pozyskanych przez Color, obdarzył twórców mobilnej aplikacji na iPhone i telefony z systemem Android większym zaufaniem niż Google'a. Inwestycja w wyszukiwarkę wyniosła zaledwie 12,5 mln dol. – Mimo pęknięcia w 2000 r. bańki internetowej i recesji w ostatnich latach na venture capital wciąż zarabia się więcej niż na giełdzie – powiedział "Rz" Brian Wilcove, partner generalny w funduszu Soffinova Ventures z kalifornijskiej Doliny Krzemowej.

– W branży technologicznej  mamy do czynienia z wczesnym stadium kolejnej bańki inwestycyjnej – mówi Alex Farcet, dyrektor zarządzający Startupbootcamp, europejskiego inkubatora młodych firm na etapie start-upu.

To kolejny sygnał ostrzegawczy dla branży, jaki pojawia się w ciągu ostatnich tygodni. Lawinę analiz wzywających do opamiętania wywołała niewielka amerykańska spółka – Color.

Pozostało 88% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie