Wyniki Wirtualnej Polski w sumie bliskie oczekiwań

Wyniki Wirtualnej Polski Holding (WP Holding), właściciela jednego z największych portali horyzontalnych w kraju i szeregu serwisów e-commerce w IV kwartale ub.r. okazały się bliskie prognozom biur maklerskich. Zarząd proponuje złotówkę dywidendy.

Publikacja: 26.03.2019 08:35

Wyniki Wirtualnej Polski w sumie bliskie oczekiwań

Foto: Fotorzepa, Piotr Wittman

I tak przychody grupy WP Holding wypracowane w ciągu ostatnich trzech miesięcy 2018 r. wyniosły 173,5 mln zł, czyli o prawie 3 proc. więcej niż sądzili analitycy ankietowani przez PAP (oraz o 26 proc. więcej niż przed rokiem).

Natomiast raportowany zysk operacyjny powiększony o amortyzację (EBITDA) internetowej grupy zamknął się sumą 46,8 mln zł, nieco niższą od oczekiwanych 48,4 mln zł. Na czysto natomiast grupa WP Holding zarobiła w tym czasie o prawie 10 proc. więcej niż sądzili specjaliści z domów maklerskich, bo 26,5 mln zł a nie 24,2 mln zł.

Zarówno EBITDA, jak i wynik netto grupy były wyższe niż przed rokiem. Wzrosty tych pozycji sięgnęły odpowiednio: 17 i 221 proc.

W sumie w całym 2018 roku Grupa WP Holding, rosnąca mocno przez przejęcia, wykazała 567,3 mln zł przychodu (wzrost o 21,8 proc. w porównaniu z 2017 r.), 162,9 mln zł EBITDA (poprawa o 25,6 proc.) oraz 73,9 mln zł zysku netto (wzrost o 109,3 proc.).

„Nasz handlowo-mediowy dwumasztowiec dotarł na koniec roku szczęśliwie do odległego portu przeznaczenia. Jesteśmy tam, gdzie mówiliśmy, że będziemy. Przed nami duże pływadło o nazwie Google. Za nami, od września do końca roku, był coraz wolniej płynący Facebook, z którym pojedynek na pewno potrwa jeszcze wiele miesięcy” – napisał w liście do akcjonariuszy znany z barwnych porównań prezes i jeden z głównych akcjonariuszy - Jacek Świderski.

Według niego, grupa może poprawić wyniki rezygnując z pośrednictwa w sprzedaży usług reklamowych, z jakiego korzystają spółki.

„Nie akceptujemy bezrefleksyjnie sytuacji, w której nasze spółki zamawiają od siebie wzajemnie usługi reklamowe za pośrednictwem Google’a, który pobiera za to 22 proc. prowizji. Widzimy przestrzeń do poprawy efektywności ekosystemu holdingu” – napisał.
WP Holding nieustannie powiększa się o kolejne spółki, głównie działające jako integratorzy oferty e-commerce. W 2018 r. nabyła m.in. udziały w spółce Superauto24.com, czy Extradom.pl.

Świderski nie wykluczył kolejnych przejęć. „Czy będą kolejne organiczne zwroty zaczepne? Nowe akwizycyjne abordaże? Z pewnością. Polska ma w sobie wielowiekowy głód i dużą otwartość na cyfrowy przeskok. Wirtualna Polska nie zamierza stać z boku" – czytamy w liście Jacka Świderskiego.

Wraz z publikacją sprawozdania finansowego zarząd Wirtualnej Polski przedstawił rekomendację co do wypłaty dywidendy. Zaproponował, aby wyniosła ona w tym roku 1 zł na akcję, co oznacza dla spółki wydatek nieco ponad 29 mln zł. Rekomendację tę zatwierdziła już rada nadzorcza.

Przy kursie z poniedziałkowego zamknięcia sesji, gdy za akcję WP płacono 59 zł, taka wypłata to oferta około 1,7-proc. stopy dywidendy.
Rok temu Wirtualna Polska wypłaciła 0,96 zł dywidendy, a stopa dywidendy była bardzo podobna. Kapitalizacja internetowego holdingu na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych wynosiła w poniedziałek 1,7 mld zł.

Prognozy firmy Zenith na ten rok dla rynku reklamy internetowej zakładają, że wydatki na reklamę online będą w tym roku wyższe o 12,1 proc. niż w roku ubiegłym, podczas gdy cały rynek reklamy urośnie o 5,3 proc..

„Głównymi determinantami tego wzrostu będą biddable media, szczególnie wzrost cen reklamy kupowanej w modelu programmatic, spowodowany zapowiedzianym przez Google przejściem na aukcje pierwszej ceny do końca 2019 roku” – napisał Zenith w informacji prasowej.

Analitycy Zenith spodziewają się podniesienia cen również przez lokalnych graczy.
„Strony główne portali oraz tworzone na potrzeby marek akcje specjalne cieszą się niesłabnącym zainteresowaniem reklamodawców. W przypadku stron głównych, przychody z tego segmentu mogą stanowić nawet 1/4 przychodów z reklamy – jest to wiec naturalne miejsce na wprowadzanie inflacji” – uważają specjaliści.

„Akcje specjalne i rozwiązania szyte na miarę, ze względu na złożoność projektów, wymagają natomiast coraz większych nakładów nie tylko na samą powierzchnię reklamową, ale i na produkcję i technologię. Trend tworzenia dużych aktywacji specjalnych w digitalu, zapoczątkowany przez największych reklamodawców, jest powoli adaptowany również przez mniejszych marketerów, którzy widzą wymierne korzyści w tego typu aktywnościach” - dodano.

I tak przychody grupy WP Holding wypracowane w ciągu ostatnich trzech miesięcy 2018 r. wyniosły 173,5 mln zł, czyli o prawie 3 proc. więcej niż sądzili analitycy ankietowani przez PAP (oraz o 26 proc. więcej niż przed rokiem).

Natomiast raportowany zysk operacyjny powiększony o amortyzację (EBITDA) internetowej grupy zamknął się sumą 46,8 mln zł, nieco niższą od oczekiwanych 48,4 mln zł. Na czysto natomiast grupa WP Holding zarobiła w tym czasie o prawie 10 proc. więcej niż sądzili specjaliści z domów maklerskich, bo 26,5 mln zł a nie 24,2 mln zł.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Media
Brytyjskie gazety na sprzedaż. Pod naciskiem rządu wycofał się inwestor
Media
Nowy „Plus Minus”: 20 lat Polski w UE. Dobrze wyszło (tylko teraz nie wychodźmy!)
Media
Unia Europejska i USA celują w TikToka. Chiński gigant uzależnia użytkowników
Media
Wybory samorządowe na celowniku AI. Polska znalazła się na czarnej liście
Media
Telewizje zarobią na streamingu. Platformy wchodzą na rynek reklamy
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił