Według wyliczeń domu mediowego PanMedia Western w całym 2011 roku najwyższe cennikowe wpływy reklamowe (czyli te jeszcze przed odliczeniem rabatów, jakich nadawcy udzielają reklamodawcom) przyciągnął pokazywany przez TVP 1 już od prawie 15 lat program „Jaka to melodia". Prowadzący go Robert Janowski zarobił dla publicznego kanału w ubiegłym roku 115,6 mln zł. Kolejna była Ewa Drzyzga i jej „Rozmowy w toku" pokazywane w TVN od ponad dekady (90,9 mln zł). To programy bardzo silnie obecne w świadomości widzów, i – w przeciwieństwie do wielu innych mocno promowanych – nadawane przez stacje przez prawie cały rok. Pierwszą trójkę zamyka jednak ubiegłoroczna nowinka: polsatowskie „Must be the Music" i jego gwiazdy: Adam Sztaba, Kora Jackowska, Elżbieta Zapendowska, Wojciech Łozowski oraz Maciej Rock (75,8 mln zł wpływów z reklam). Nic dziwnego, że Polsat już zapowiedział kontynuację. – Wiosną w ramówce pojawi się kolejna edycja „Must be the Music" – zapowiedział w „Rz" niedawno Tomasz Matwiejczuk, rzecznik Polsatu.
TVN liderem gwiazd
W zestawieniu najskuteczniej przyciągających reklamodawców gwiazd PanMedia Western uwzględnił te programy, które – jego zdaniem – w dużej mierze zależą od osobowości prowadzących. Poza pierwszą trójką są na niej wyłącznie programy nadawane naprzemiennie („X Factor" i „You can Dance – Po prostu tańcz!" w sezonie wiosennym, a „Taniec z gwiazdami" i „Mam talent" – w jesiennym) w TVN.
Na ostateczny wynik nie wpłynęło specjalnie drugie półrocze, które – podobnie jak pierwsze – należało do gwiazd TVN (aczkolwiek w pierwszym, co podawaliśmy kilka miesięcy temu, także prowadził Janowski). W drugiej połowie 2011 roku rekordowo dużo – 75,7 mln zł – zarobili dla TVN Robert Kozyra, Małgorzata Foremniak, Agnieszka Chylińska, Marcin Prokop oraz Szymon Hołownia, prowadzący i oceniający talent uczestników show „Mam talent!". – Ten show także pobił konkurencję oglądalnością. Również każdy spot reklamowy umieszczany obok „Mam talent!" kosztował najdrożej – mówi Marek Racławski, szef działu telewizyjnego w PanMedia Western.
Kolejni byli jurorzy i prowadzący „Tańca z gwiazdami" (56,7 mln zł) oraz gwiazdy „Must be the music" w Polsacie (46,3 mln zł). – Wysokie wpływy pomimo niższej oglądalności „Taniec z gwiazdami" (TVN) w dużej mierze uzyskał dzięki dużej liczbie przerw reklamowych – zauważa Racławski.
Programy za miliony
Całorocznie po uśrednieniu cen, najwięcej za 30-sekundowy spot telewizyjny według cennika trzeba było zapłacić w „Mam talent!" (94,2 tys. zł), „X Factorze" (83,9 tys. zł) i „Tańcu z gwiazdami" (68,5 tys. zł).