Grupowe wakacje, czyli walka na ceny

Serwisy grupowe ostro rywalizują o klientów z biurami podróży

Publikacja: 12.03.2012 01:17

Grupowe wakacje, czyli walka na ceny

Foto: Bloomberg

Oferty turystyczne, głównie weekendowe, to dla serwisów zakupów grupowych jedna z głównych kategorii sprzedaży. Choć kupujący powinni się liczyć z wieloma utrudnieniami, np. ograniczonym czasem na skorzystanie z oferty, to zainteresowanie jest coraz większe. Powód to ceny, niższe nawet o 50 czy 70 proc. od wyjściowych. Nawet kosztem ewentualnych problemów chętnych na korzystanie z takich promocji nie brakuje. Jednak prawdziwa batalia o klientów z biurami podróży rozegra się o wyjazdy wakacyjne.

Musi być tanio

Serwis Gruper, wicelider tego rynku, podał, że w okresie grudzień 2011 – luty 2012 r. sprzedał oferty turystyczne warte 6 mln zł. – Na zimowy urlop wyjechało około 40 tys. osób – podaje serwis. Rok wcześniej w takim samym czasie kupujących było ponad 11 tys., wydali w serwisie 2 mln zł.

Inne serwisy potwierdzają, że zainteresowanie ofertą turystyczna jest coraz większe. MyDeal tylko na początku marca sprzedał kupony na wyjazdy za ponad 600 tys. zł. Największym zainteresowaniem cieszyła się wycieczka na Sycylię wraz z przelotem, z ceną obniżoną o 50 proc. Do tej pory kupiło ją ponad 200 osób. – Użytkownicy są zainteresowani zarówno wyjazdami na narty na koniec sezonu, jak i ofertami wakacyjnymi czy wycieczkami na majowy weekend – mówi Adam Kaliszewski, rzecznik MyDeal. pl.

Z kolei Citeam podaje, że oferty turystyczne stanowią zależnie od miesiąca 7 – 12 proc. jego oferty. – Wypoczynek za pół ceny to przemyślana strategia renomowanych hoteli i obiektów wypoczynkowych – mówi Marta Krauze, dyrektor zarządzający Citeam. pl. – Wiele hoteli, których oferty wystawiamy, rezygnuje z innych form reklamy, bo dotarcie do klienta za pośrednictwem zakupów grupowych po prostu bardziej im się opłaca – dodaje.

Sieć kontra biura

Branża przyznaje, że jeśli chodzi o typowe oferty turystyczne, to na razie duże biura podróży wciąż bardzo sceptycznie podchodzą do współpracy z serwisami zakupów grupowych. Jednak w przypadku mniejszych firm jest to po prostu kolejny kanał dotarcia do klientów, dlatego chętnych do wystawiania ofert nie brakuje.

Eksperci od dawna zwracają uwagę, że z promocyjnych ofert korzysta chętnie zwłaszcza nowa grupa klientów, czyli tzw. łowcy okazji. W ich przypadku lojalność wobec konkretnego biura czy hotelu nie jest zbyt wysoka. Trudno liczyć na ich powrót do tego samego miejsca już za pełną cenę, raczej wybiorą kolejną ofertę promocyjną. Jednak sami właściciele potwierdzają, że dla nich promocja przez takie serwisy też jest korzystna.

– Liczba wejść na naszą stronę wzrosła kilkunastokrotnie w dniu wystawienia oferty i później. Ci klienci są dla nas tak samo ważni jak osoby płacące regularną cenę, bo mamy nadzieję, że zadowoleni goście polecą nas swoim znajomym – mówi Dorota Buzek-Garzyńska z bieszczadzkiego pensjonatu Villa Neve, którego oferta pojawiła się na Citeam.

Pewne jest, że zakupy grupowe zmieniają podejście Polaków do internetowego handlu. Serwisy na początku wyspecjalizowały się w usługach kosmetycznych czy fryzjerskich, ale pojawia się coraz więcej propozycji z innych segmentów. Można w ten sposób kupić, oczywiście z solidnym rabatem, także odzież czy sprzęt elektroniczny. Dlatego na koniec 2011 r. serwisy te miały w sumie już ponad 6 mln użytkowników, a zdecydowanym liderem szybko rosnącego rynku jest Groupon.

Oferty turystyczne, głównie weekendowe, to dla serwisów zakupów grupowych jedna z głównych kategorii sprzedaży. Choć kupujący powinni się liczyć z wieloma utrudnieniami, np. ograniczonym czasem na skorzystanie z oferty, to zainteresowanie jest coraz większe. Powód to ceny, niższe nawet o 50 czy 70 proc. od wyjściowych. Nawet kosztem ewentualnych problemów chętnych na korzystanie z takich promocji nie brakuje. Jednak prawdziwa batalia o klientów z biurami podróży rozegra się o wyjazdy wakacyjne.

Pozostało 85% artykułu
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie
Media
Solorz miał nosa kupując Interię. Najnowszy ranking polskich wydawców internetowych
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Media
Chińczycy przegrali w sądzie w USA w sprawie TikToka. Co dalej z aplikacją?