Yelp, portal zawierający recenzje lokalnych barów, sklepów, czy usług lekarskich, oraz kilka innych stron takich jak umożliwiające rezerwowanie stolików OpenTable czy oceniające filmy Rotten Tomatoes, mają pomóc applowskiej aplikacji Siri w podboju rynku reklam wyświetlanych obok wyników wyszukiwania na urządzeniach mobilnych. Program ten może stać się nowym narzędziem do tzw. zwykłego wyszukiwania – szybkiego znalezienia prostej informacji takiej jak np. adres restauracji.
Siri jest jedną z najnowszych funkcji systemu iOS i pozwala nie tylko na głosową komunikację z telefonem, ale odpowiada również na zadane pytania. Aplikacja może pozwolić Apple'owi na wyprzedzenie Google'a i innych klasycznych wyszukiwarek na rynku reklamy mobilnej, który według firmy badawczej eMarketer w 2011 r. był wyceniony na 15 mld dol., a prognozowany tegoroczny wzrost o 30 proc. ma zwiększyć jego wartość do niemal 20 mld dol. Google ma prawie trzy czwarte udziału w tym rynku. W przypadku wyszukiwarek na urządzeniach mobilnych firma miała 50 proc. udział w rynku wycenionym na 1,45 mld dol. Apple miał znacznie mniejszy udział wynoszący 6,4 proc. W bieżącym roku wartość reklamy z mobilnych wyszukiwań ma sięgnąć 2,6 mld dol., zatem jest o co walczyć.
Czynnik lokalny
Urządzenia Apple'a działające na jego własnym oprogramowaniu aż w 40 proc. generują przychody Google'a z reklam wyszukiwarek mobilnych i są największym źródłem przychodów firmy na tym rynku – informuje Gene Munster, analityk z banku inwestycyjnego Piper Jaffray.
Google wciąż dominuje na rynku wyszukiwarek szybko dostarczając internautom odpowiednich wyników i czerpiąc z reklam duże dochody. Nawet takie tuzy jak Microsoft ze swoim Bingiem nie jest w stanie zagrozić pozycji wynalazku Siergieja Brina i Larry'ego Page'a. Zamiast konkurować z ich wyszukiwarką, co oznaczałoby walkę z algorytmami codziennie poprawianymi przez miliony zapytań, Apple zamierza skupić się na innym wymiarze świata wyszukiwarek.
Firma z Cupertino chce postawić na użytkowników przebywających poza domem lub miejscem pracy. Wyszukiwanie miałoby dotyczyć takich dziedzin jak sport, filmy, restauracje, mapy, kiedy pożądany wynik powinien być przedstawiony szybko i w przystępnej formie zawierającej zwartą informację. Coraz częstsze korzystanie z internetu przez użytkowników urządzeń mobilnych zdaje się potwierdzać strategię obraną przez Apple'a.