Rośnie rynek reklam w wyszukiwarkach mobilnych

Firma z logo jabłka dzięki swojej inteligentnej aplikacji Siri chce pokonać Google na rynku wyszukiwarek w urządzeniach mobilnych

Publikacja: 23.06.2012 09:06

Rośnie rynek reklam w wyszukiwarkach mobilnych

Foto: Bloomberg

Yelp, portal zawierający recenzje lokalnych barów, sklepów, czy usług lekarskich, oraz kilka innych stron takich jak umożliwiające rezerwowanie stolików OpenTable czy oceniające filmy Rotten Tomatoes, mają pomóc applowskiej aplikacji Siri w podboju rynku reklam wyświetlanych obok wyników wyszukiwania na urządzeniach mobilnych. Program ten może stać się nowym narzędziem do tzw. zwykłego wyszukiwania – szybkiego znalezienia prostej informacji takiej jak np. adres restauracji.

Siri jest jedną z najnowszych funkcji systemu iOS i pozwala nie tylko na głosową komunikację z telefonem, ale odpowiada również na zadane pytania. Aplikacja może pozwolić Apple'owi na wyprzedzenie Google'a i innych klasycznych wyszukiwarek na rynku reklamy mobilnej, który według firmy badawczej eMarketer w 2011 r. był wyceniony na 15 mld dol., a prognozowany tegoroczny wzrost o 30 proc. ma zwiększyć jego wartość do niemal 20 mld dol. Google ma prawie trzy czwarte udziału w tym rynku. W przypadku wyszukiwarek na urządzeniach mobilnych firma miała 50 proc. udział w rynku wycenionym na 1,45 mld dol. Apple miał znacznie mniejszy udział wynoszący 6,4 proc. W bieżącym roku wartość reklamy z mobilnych wyszukiwań ma sięgnąć 2,6 mld dol., zatem jest o co walczyć.

Czynnik lokalny

Urządzenia Apple'a działające na jego własnym oprogramowaniu aż w 40 proc. generują przychody Google'a z reklam wyszukiwarek mobilnych i są największym źródłem przychodów firmy na tym rynku – informuje Gene Munster, analityk z banku inwestycyjnego Piper Jaffray.

Google wciąż dominuje na rynku wyszukiwarek szybko dostarczając internautom odpowiednich wyników i czerpiąc z reklam duże dochody. Nawet takie tuzy jak Microsoft ze swoim Bingiem nie jest w stanie zagrozić pozycji wynalazku Siergieja Brina i Larry'ego Page'a. Zamiast konkurować z ich wyszukiwarką, co oznaczałoby walkę z algorytmami codziennie poprawianymi przez miliony zapytań, Apple zamierza skupić się na innym wymiarze świata wyszukiwarek.

Firma z Cupertino chce postawić  na użytkowników przebywających poza domem lub miejscem pracy. Wyszukiwanie miałoby dotyczyć takich dziedzin jak sport, filmy, restauracje, mapy, kiedy pożądany wynik powinien być przedstawiony szybko i w przystępnej formie zawierającej zwartą informację. Coraz częstsze korzystanie z internetu przez użytkowników urządzeń mobilnych zdaje się potwierdzać strategię obraną przez Apple'a.

Zdaniem Davida Tennenhouse'a z funduszu New Venture Partners, reklamodawcy bardzo cenią takie wyszukiwania, które powiązane są z konkretnymi lokalizacją, czasem i czynnością. – Model zaproponowany przez Apple'a umożliwia dotarcie do najbardziej wartościowego segmentu rynku wyszukiwarek – powiedział Tennenhouse.

Jak uważa Oren Etzioni, specjalista od wyszukiwarek i sztucznej inteligencji na Uniwersytecie Waszyngtona, stawka jest bardzo wysoka. – Google bardzo trudno pokonać  na polu pecetów i laptopów, ale rynek wyszukiwarek na urządzeniach mobilnych to zupełnie inna sprawa i dopiero rozstrzygnie się, kto go podbije.

Apple i Google konkurują  ze sobą nie tylko na polu oprogramowania, ale także w salach sądowych, gdzie toczą się procesy w sprawie naruszeń  patentów. Apple w coraz mniejszym stopniu staje się zależne od usług oferowanych przez Google'a, ostatnio przedstawiło swoje własne mapy.

Długa droga do sukcesu

Siri wciąż jest jeszcze w powijakach, a użytkownicy często krytykowali aplikację za złe interpretowanie wprowadzonych słów lub za dziwne wyniki i niekompletne informacje. Ale Apple jest przekonane, że szybko rozwijająca się technologia umożliwi wyeliminowanie tych błędów i przyczyni się do podważenia dominacji Google'a. Wyszukiwarka tej firmy wciąż jest dostępna na iPhonach, a użytkownicy Sirii mogą nawet zażądać od aplikacji korzystania z wyszukiwań Google'a. Jednak firmy z logo jabłka polega na zmniejszeniu wyświetleń tej wyszukiwarki w czym ma pomóc podwojenie inwestycji przeznaczonych na rozwój Sirii, która ma się stać „asystentem osobistym"

Wyszukiwania mobilne skupiają  się głównie na dostarczeniu informacji lokalnych odpowiadając gdzie w okolicy znajdują się francuskie restauracje albo który ze sklepów jest otwarty przez całą dobę. Jednak żadna z firm nie była jeszcze w stanie wykorzystać potencjału tego rynku.

Google zasygnalizowało chęć mocniejszego wejścia w tę branżę, kiedy we wrześniu ubiegłego roku za 151 mln dol. kupiło firmę Zagat zajmującą się  oceną restauracji i włączyło jej usługi do swojego portfolio. Jednak znacznie wcześniej, bo już w 2009 r. Google chciało przejąć za co najmniej 500 mln dol. portal Yelp recenzujący lokalne bary, sklepy, czy usługi lekarskie, ale umowa nie została zawarta. Dzisiaj Yelp jest jedną z niewielu stron mocno zintegrowanych z applowskim systemem operacyjnym iOS. Prezes i współzałożyciel firmy Jeremy Stoppelman stwierdził, że dopiero integracja z mapami pozwoli w pełni wykorzystać potencjał lokalnych wyszukiwań na urządzeniach mobilnych.

Apple niemal w całości uzależnia sukces na tym rynku od powodzenia Siri. Technologia rozpoznawania głosu nie jest nowa i do tej pory nie podbiła serc milionów użytkowników. Google dodało tę funkcjonalność do swojej wyszukiwarki i systemu Android znacznie wcześniej niż Apple, ale nie wiadomo ilu ludzi z niej korzysta.

Yelp, portal zawierający recenzje lokalnych barów, sklepów, czy usług lekarskich, oraz kilka innych stron takich jak umożliwiające rezerwowanie stolików OpenTable czy oceniające filmy Rotten Tomatoes, mają pomóc applowskiej aplikacji Siri w podboju rynku reklam wyświetlanych obok wyników wyszukiwania na urządzeniach mobilnych. Program ten może stać się nowym narzędziem do tzw. zwykłego wyszukiwania – szybkiego znalezienia prostej informacji takiej jak np. adres restauracji.

Pozostało 91% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie