E-sklep tani jak barszcz

Prowadzenie małego e-sklepu kosztuje tylko kilkaset złotych rocznie. To powód boomu w sieci

Publikacja: 25.06.2012 03:28

E-sklep tani jak barszcz

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek

Sprzedaż elektroniczna to w Polsce od dawna najszybciej rosnący segment rynku handlowego. W tym roku w e-sklepach oraz na serwisach aukcyjnych wydamy 5,6 mld euro, ponad 24,4 proc. więcej niż w 2011 r. Co więcej, według badania Gemius oraz serwisu okazje.info w 2012 r. 87 proc. e-handlowców spodziewa się poprawy swoich wyników.

Dlatego nie dziwi, że przybywa też chętnych, którzy na internetowym boomie chcą zarobić. Pod koniec 2011 r. e-sklepów było już 10,8 tys., w tym ma to być już o ponad 1 tys. więcej. Faktyczna liczba może być jeszcze wyższa, bowiem analizujący rynek serwis Sklepy24 uwzględnia w danych jeden sklep przedsiębiorcy w danej kategorii, choć niektóre firmy mają ich po kilka.

Sklepów przybywa, co nie oznacza, że debiutantom będzie łatwo podbić rynek. – Znacząco skrócił się cykl życia sklepów. Znikają już po kilku miesiącach, podczas gdy kilka lat temu zwykle dopiero po dwóch – trzech latach – mówi Piotr Jarosz, prezes Dotcom River, wydawca serwisu Sklepy24. – Świadczy to o tym, że coraz trudniej jest znaleźć miejsce na rynku początkującym przedsiębiorcom – dodaje. Obecnie 29 proc. z nich działa na rynku krócej niż dwa lata. Ale w 2009 r. było to 51 proc.

Szybko rosnąca liczba e-sklepów wynika też z faktu, że założenie i bieżąca obsługa są znacznie prostsze niż kilka lat temu, a koszty funkcjonowania znacznie mniejsze. – Dynamiczny rozwój e-handlu wynika z niskiej bariery wejścia. Sprzedawać przez sieć może każdy, kto ma ciekawy produkt w dobrej cenie – mówi Michał Trziszka, dyrektor zarządzający firmy cal.pl, która świadczy m.in. usługi hostingu (utrzymania) serwisów internetowych. Jego zdaniem koszty związane z utrzymaniem małego e-sklepu to obecnie kilkaset złotych rocznie.

Spadek cen jest m.in. zasługą szybkiego rozwoju usług informatycznych w tzw. chmurze obliczeniowej. Jeszcze do niedawna przedsiębiorcy, którzy chcieli handlować w sieci, musieli na starcie wydać duże pieniądze na infrastrukturę teletechniczną, czyli serwery i oprogramowanie. Obecnie, jak szacuje Trziszka, już dwa na trzy sklepy internetowe uruchamiane są w modelu usługowym. Do wyboru jest zakup serwera wirtualnego, na którym samodzielnie zainstalujemy oprogramowanie sklepu lub wynajem sklepu w formie usługi świadczonej przez zewnętrzną firmę.

Handlowcy szukają też nowych sposobów na dotarcie do klienta. Serwis zakupów grupowych Citeam.pl podaje, że co czwarty sprzedawany kupon pochodzi z e-sklepu lub serwisu z usługami. – Oglądalność strony w czasie promocji na serwisie zakupów grupowych znacznie wzrasta, a jeśli klienci są zadowoleni, utrzymuje się ona dalej na wyższym poziomie – mówi Paweł Wilk z Eastend.pl.

Sieć kontra sklepy

Polski rynek sprzedaży internetowej, choć rozwija się w bardzo szybkim tempie, w ostatnich latach o ok. 30 proc. rocznie, to jego udział w handlu detalicznym wynosi jedynie ok. 3 proc. Europejskim rekordzistą jest Wielka Brytania, gdzie jest to już ok. 12 proc. Kolejne kraje to Niemcy i Francja. W 2011 r. wydatki Europejczyków w Internecie przekroczyły w sumie 200 mld euro.    —pm

Sprzedaż elektroniczna to w Polsce od dawna najszybciej rosnący segment rynku handlowego. W tym roku w e-sklepach oraz na serwisach aukcyjnych wydamy 5,6 mld euro, ponad 24,4 proc. więcej niż w 2011 r. Co więcej, według badania Gemius oraz serwisu okazje.info w 2012 r. 87 proc. e-handlowców spodziewa się poprawy swoich wyników.

Dlatego nie dziwi, że przybywa też chętnych, którzy na internetowym boomie chcą zarobić. Pod koniec 2011 r. e-sklepów było już 10,8 tys., w tym ma to być już o ponad 1 tys. więcej. Faktyczna liczba może być jeszcze wyższa, bowiem analizujący rynek serwis Sklepy24 uwzględnia w danych jeden sklep przedsiębiorcy w danej kategorii, choć niektóre firmy mają ich po kilka.

Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie
Media
Solorz miał nosa kupując Interię. Najnowszy ranking polskich wydawców internetowych
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Media
Chińczycy przegrali w sądzie w USA w sprawie TikToka. Co dalej z aplikacją?