Tak wynika z najnowszych prognoz firmy PwC zawartych w jej corocznym raporcie z prognozami dla globalnego rynku mediów i rozrywki w latach 2013–2017. Udział reklamy internetowej w reklamowym torcie między 2013 i 2017 rokiem wzrośnie w Polsce z 25 proc. do 34 proc. Reklama telewizyjna, która w tym roku przyniesie jeszcze 39 proc. wszystkich reklamowych wpływów, za cztery lata będzie odpowiadała za 36 proc. – Do 2017 r. wydatki na reklamę w Internecie prawie zrównają się z wydatkami na reklamę telewizyjną. Jednocześnie prognozowane tempo wzrostu naszego rynku reklamy internetowej (średniorocznie o 13,9 proc. – red.) znacząco przewyższa jednocyfrową dynamikę prognozowaną w większości państw Europy Zachodniej – mówi Paweł Wesołowski, dyrektor w zespole ds. sektora telekomunikacji, mediów i rozrywki PwC. Nie oznacza to jednak katastrofy w telewizji. – Ze względu na większe zainteresowanie ze strony widzów odpłatną telewizją, wzrosły przychody z reklam emitowanych przez operatorów telewizji odpłatnej. Pomimo wzrostu popularności reklamy w Internecie, reklama telewizyjna nadal będzie więc mieć istotne znaczenie – dodaje Agnieszka Kurzeja, menedżer w zespole ds. sektora telekomunikacji, mediów i rozrywki PwC.
Mobilny Internet coraz popularniejszy
Według PwC cały polski rynek rozrywki i mediów wzrośnie między tym i 2017 rokiem o 13,5 proc. do 11,42 mld dol. Najszybciej w nadchodzących latach będą rozwijały się te segmenty rynku mediów i rozrywki, które są związane z technologiami cyfrowymi: dostęp do Internetu, reklama w Internecie i gry wideo.
Kluczowy dla rozwoju wspomnianych sektorów jest rynek Internetu mobilnego, który jeszcze w 2012 r. w Polsce stanowił połowę wartości wpływów z udostępniania internautom „tradycyjnego" dostępu do sieci (712 mln dol. wobec 1,39 mld dol.), za kilka lat sytuacja znacząco się zmieni. W 2017 r. wartość rynku mobilnego ma tu według prognoz sięgnąć 1,4 mln dol. wobec 1,65 mld dol. dla szerokopasmowego Internetu.
Internet będzie jednym z głównych czynników odpowiedzialnych za rozwój rynku mediów i rozrywki w najbliższych latach. Nie tylko w Polsce.
– W skali świata już w 2014 r. przychody z mobilnego dostępu do Internetu w wysokości 259 mld dol. będą stanowić ponad 50 proc. całkowitych wydatków na dostęp do Internetu, przewyższając wydatki na kablowy Internet szerokopasmowy – podają analitycy PwC.