Reklama
Rozwiń

PwC: rynek mediów i rozrywki wart już 1,73 bln dol.

Za cztery lata reklama internetowa będzie przynosić w Polsce wpływy zbliżone do telewizyjnej.

Publikacja: 06.06.2013 00:22

Rynek mediów i rozrywki w Polsce i na świecie

Rynek mediów i rozrywki w Polsce i na świecie

Foto: Rzeczpospolita

Tak wynika z najnowszych prognoz firmy PwC zawartych w jej corocznym raporcie z prognozami dla globalnego rynku mediów i rozrywki w latach 2013–2017. Udział reklamy internetowej w reklamowym torcie między 2013 i 2017 rokiem wzrośnie w Polsce z 25 proc. do 34 proc. Reklama telewizyjna, która w tym roku przyniesie jeszcze 39 proc. wszystkich reklamowych wpływów, za cztery lata będzie odpowiadała za 36 proc.  – Do 2017 r. wydatki na reklamę w Internecie prawie zrównają się z wydatkami na reklamę telewizyjną. Jednocześnie prognozowane tempo wzrostu naszego rynku reklamy internetowej (średniorocznie o 13,9 proc. – red.) znacząco przewyższa jednocyfrową dynamikę prognozowaną w większości państw Europy Zachodniej – mówi Paweł Wesołowski, dyrektor w zespole ds. sektora telekomunikacji, mediów i rozrywki PwC.  Nie oznacza to jednak katastrofy w telewizji. – Ze względu na większe zainteresowanie ze strony widzów odpłatną telewizją, wzrosły przychody z reklam emitowanych przez operatorów telewizji odpłatnej. Pomimo wzrostu popularności reklamy w Internecie, reklama telewizyjna nadal będzie więc mieć istotne znaczenie – dodaje Agnieszka Kurzeja, menedżer w zespole ds. sektora telekomunikacji, mediów i rozrywki PwC.

Mobilny Internet  coraz popularniejszy

Według PwC cały polski rynek rozrywki i mediów wzrośnie między tym i 2017 rokiem o 13,5 proc. do 11,42 mld dol. Najszybciej w nadchodzących latach będą rozwijały się te segmenty rynku mediów i rozrywki, które są związane z technologiami cyfrowymi: dostęp do Internetu, reklama w Internecie i gry wideo.

Kluczowy dla rozwoju wspomnianych sektorów jest rynek Internetu mobilnego, który jeszcze w 2012 r. w Polsce stanowił połowę wartości wpływów z udostępniania internautom „tradycyjnego" dostępu do sieci (712 mln dol. wobec  1,39 mld dol.), za kilka lat sytuacja znacząco się zmieni. W 2017 r. wartość rynku mobilnego ma tu według prognoz sięgnąć 1,4 mln dol. wobec 1,65 mld dol. dla szerokopasmowego Internetu.

Internet będzie jednym z głównych czynników odpowiedzialnych za rozwój rynku mediów i rozrywki w najbliższych latach. Nie tylko w Polsce.

– W skali świata już w 2014 r. przychody z mobilnego dostępu do Internetu w wysokości 259 mld dol. będą stanowić ponad 50 proc. całkowitych wydatków na dostęp do Internetu, przewyższając wydatki na kablowy Internet szerokopasmowy – podają analitycy PwC.

Globalnie wydatki na cyfrową rozrywkę i media, którym sprzyja upowszechnienie inteligentnych urządzeń elektronicznych, do 2017 r. będą stanowić 44 proc. całkowitych wydatków na dojrzałych rynkach (w Polsce 42 proc.), co niemal podwoi ich poziom w stosunku do 2008 roku.

Dwa biliony na rozrywkę

Dzięki wszystkim tym zmianom technologicznym wartość wydatków, jakie firmy i konsumenci ponoszą na rzecz tych dwóch sektorów, będzie w najbliższych latach rosła. I to mimo wciąż trwającego na świecie gospodarczego spowolnienia. Podczas gdy w tym roku wyniesie 1,73 bln dol., w przyszłym dobije już do 1,83 bln dol., a w 2017 roku: do 2,1 bln dol.

W Polsce w ciągu najbliższych czterech lat oprócz wpływów z dostępu do Internetu oraz z reklamy w sieci i telewizyjnej rosnąć będą także przychody z reklamy zewnętrznej, sprzedaży muzyki, reklamy radiowej, magazynów B2B, filmów oraz gier wideo i reklam w nich zamieszczanych.

PwC
Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Media
Wolność słowa dla ludzi, nie dla sztucznej inteligencji