Reklama
Rozwiń
Reklama

PwC: rynek mediów i rozrywki wart już 1,73 bln dol.

Za cztery lata reklama internetowa będzie przynosić w Polsce wpływy zbliżone do telewizyjnej.

Publikacja: 06.06.2013 00:22

Rynek mediów i rozrywki w Polsce i na świecie

Rynek mediów i rozrywki w Polsce i na świecie

Foto: Rzeczpospolita

Tak wynika z najnowszych prognoz firmy PwC zawartych w jej corocznym raporcie z prognozami dla globalnego rynku mediów i rozrywki w latach 2013–2017. Udział reklamy internetowej w reklamowym torcie między 2013 i 2017 rokiem wzrośnie w Polsce z 25 proc. do 34 proc. Reklama telewizyjna, która w tym roku przyniesie jeszcze 39 proc. wszystkich reklamowych wpływów, za cztery lata będzie odpowiadała za 36 proc.  – Do 2017 r. wydatki na reklamę w Internecie prawie zrównają się z wydatkami na reklamę telewizyjną. Jednocześnie prognozowane tempo wzrostu naszego rynku reklamy internetowej (średniorocznie o 13,9 proc. – red.) znacząco przewyższa jednocyfrową dynamikę prognozowaną w większości państw Europy Zachodniej – mówi Paweł Wesołowski, dyrektor w zespole ds. sektora telekomunikacji, mediów i rozrywki PwC.  Nie oznacza to jednak katastrofy w telewizji. – Ze względu na większe zainteresowanie ze strony widzów odpłatną telewizją, wzrosły przychody z reklam emitowanych przez operatorów telewizji odpłatnej. Pomimo wzrostu popularności reklamy w Internecie, reklama telewizyjna nadal będzie więc mieć istotne znaczenie – dodaje Agnieszka Kurzeja, menedżer w zespole ds. sektora telekomunikacji, mediów i rozrywki PwC.

Mobilny Internet  coraz popularniejszy

Według PwC cały polski rynek rozrywki i mediów wzrośnie między tym i 2017 rokiem o 13,5 proc. do 11,42 mld dol. Najszybciej w nadchodzących latach będą rozwijały się te segmenty rynku mediów i rozrywki, które są związane z technologiami cyfrowymi: dostęp do Internetu, reklama w Internecie i gry wideo.

Kluczowy dla rozwoju wspomnianych sektorów jest rynek Internetu mobilnego, który jeszcze w 2012 r. w Polsce stanowił połowę wartości wpływów z udostępniania internautom „tradycyjnego" dostępu do sieci (712 mln dol. wobec  1,39 mld dol.), za kilka lat sytuacja znacząco się zmieni. W 2017 r. wartość rynku mobilnego ma tu według prognoz sięgnąć 1,4 mln dol. wobec 1,65 mld dol. dla szerokopasmowego Internetu.

Internet będzie jednym z głównych czynników odpowiedzialnych za rozwój rynku mediów i rozrywki w najbliższych latach. Nie tylko w Polsce.

– W skali świata już w 2014 r. przychody z mobilnego dostępu do Internetu w wysokości 259 mld dol. będą stanowić ponad 50 proc. całkowitych wydatków na dostęp do Internetu, przewyższając wydatki na kablowy Internet szerokopasmowy – podają analitycy PwC.

Reklama
Reklama

Globalnie wydatki na cyfrową rozrywkę i media, którym sprzyja upowszechnienie inteligentnych urządzeń elektronicznych, do 2017 r. będą stanowić 44 proc. całkowitych wydatków na dojrzałych rynkach (w Polsce 42 proc.), co niemal podwoi ich poziom w stosunku do 2008 roku.

Dwa biliony na rozrywkę

Dzięki wszystkim tym zmianom technologicznym wartość wydatków, jakie firmy i konsumenci ponoszą na rzecz tych dwóch sektorów, będzie w najbliższych latach rosła. I to mimo wciąż trwającego na świecie gospodarczego spowolnienia. Podczas gdy w tym roku wyniesie 1,73 bln dol., w przyszłym dobije już do 1,83 bln dol., a w 2017 roku: do 2,1 bln dol.

W Polsce w ciągu najbliższych czterech lat oprócz wpływów z dostępu do Internetu oraz z reklamy w sieci i telewizyjnej rosnąć będą także przychody z reklamy zewnętrznej, sprzedaży muzyki, reklamy radiowej, magazynów B2B, filmów oraz gier wideo i reklam w nich zamieszczanych.

PwC

Tak wynika z najnowszych prognoz firmy PwC zawartych w jej corocznym raporcie z prognozami dla globalnego rynku mediów i rozrywki w latach 2013–2017. Udział reklamy internetowej w reklamowym torcie między 2013 i 2017 rokiem wzrośnie w Polsce z 25 proc. do 34 proc. Reklama telewizyjna, która w tym roku przyniesie jeszcze 39 proc. wszystkich reklamowych wpływów, za cztery lata będzie odpowiadała za 36 proc.  – Do 2017 r. wydatki na reklamę w Internecie prawie zrównają się z wydatkami na reklamę telewizyjną. Jednocześnie prognozowane tempo wzrostu naszego rynku reklamy internetowej (średniorocznie o 13,9 proc. – red.) znacząco przewyższa jednocyfrową dynamikę prognozowaną w większości państw Europy Zachodniej – mówi Paweł Wesołowski, dyrektor w zespole ds. sektora telekomunikacji, mediów i rozrywki PwC.  Nie oznacza to jednak katastrofy w telewizji. – Ze względu na większe zainteresowanie ze strony widzów odpłatną telewizją, wzrosły przychody z reklam emitowanych przez operatorów telewizji odpłatnej. Pomimo wzrostu popularności reklamy w Internecie, reklama telewizyjna nadal będzie więc mieć istotne znaczenie – dodaje Agnieszka Kurzeja, menedżer w zespole ds. sektora telekomunikacji, mediów i rozrywki PwC.

Reklama
Media
Mroczna strona internetu. Darknet rośnie w siłę
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Media
Media lokalne wobec algorytmów i fake newsów
Media
Spotify zaskakuje wynikami. Zysk operacyjny wyższy niż przewidywano
Media
Pełny dostęp do wiedzy, analiz i prognoz rynkowych tylko z „Parkietem”
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Media
Już nie telewizja jest najważniejszym nośnikiem reklam dla sklepów. Duża zmiana
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama