Mobilna moda zmienia nasze przyzwyczajenia

Już w 2015 r. tablety prześcigną w globalnej sprzedaży pecety, a popyt na smartfony sięgnie 1,3 mld sztuk. Boom na urządzenia mobilne wpływa na styl życia.

Publikacja: 27.09.2014 08:00

Mobilna moda zmienia nasze przyzwyczajenia

Foto: Bloomberg

Rozwój technologii w ostatnich latach mocno przyspieszył. Dziś jest tak dynamiczny, że nie pozostaje bez wpływu na to, co i jak robimy.

Rewolucję w naszych zachowaniach i przyzwyczajeniach zawdzięczamy smartfonom i tabletom, które sprawiły, że przeciętny użytkownik takich urządzeń, niezależnie od czasu i miejsca, w którym się znajduje, jest podłączony do internetu.

Sprzęt, nazywany z angielskiego smart connected, sprawił, że zmieniliśmy sposób oglądania telewizji, robienia zakupów czy czytania prasy. A jak podkreślają eksperci – nasze zachowania wciąż ewoluują. To proces, którego nie da się zatrzymać.

Na świecie jest już tyle sprzętów smart connected, że starczyłoby dla co czwartego z 7 mld mieszkańców ziemi. A liczba takich produktów, działających online, szybko rośnie. Szacuje się, że do 2017 r. na świecie podłączonych urządzeń będzie aż 2,06 mld sztuk.

Polacy podłączeni

W Polsce smartfony i tablety ma już co drugi z nas – wynika z badań firmy GfK Polonia. Ich posiadaczy jest już niemal tylu, ile właścicieli laptopów (60 proc.).

– Urządzenia mobilne bardzo mocno wpłynęły na styl naszego życia. Jesteśmy z nimi już od rana. Pierwszą czynnością, jaką robimy po przebudzeniu, jest wyłączenie budzika w telefonie. Wiele osób przy okazji zagląda do internetu czy przegląda e-maile – mówi Hanna Żarnowiecka, menedżer w GfK Polonia.

Telefon jest z nami przez cały dzień. W efekcie jesteśmy stale podłączeni do internetu. Średnio w ciągu dnia w sieci surfujemy na urządzeniach mobilnych 2–3 godziny.

– Szczyt korzystania z internetu via smartfon jest o poranku. Wieczorem pałeczkę przejmują tablety – wskazuje Hanna Żarnowiecka.

Z danych GfK Polonia wynika, że 70 proc. z nas do łączenia się z internetem wykorzystuje minimum dwa urządzenia. Aby być online, korzystamy ponadto również z laptopów, komputerów stacjonarnych i telewizorów z funkcją smart TV.

Ale profil użytkownika smart connected jest znacznie bardziej rozbudowany. Okazuje się, że wielu z nas lubi bowiem spędzać czas przed dwoma ekranami równocześnie. – Coraz częściej wykorzystujemy urządzenia równolegle, na przykład oglądając telewizję, odwiedzamy strony WWW na tablecie – tłumaczy Żarnowiecka.

Co robią Polacy, siedząc przed telewizorem ze smartfonem lub tabletem w ręku?

Badania pokazują, że dwie trzecie z nas surfuje w sieci, a 44 proc. robi zakupy. Z kolei w ponad 40 proc. przypadków użytkownicy szukają również informacji na temat aktorów, fabuły, zawodników czy zespołów. Fani sportu sprawdzają wyniki np. meczów (29 proc.).

Co czwarty właściciel tabletu wysyła w czasie programu e-maile do znajomych dotyczące oglądanego filmu. 14 proc. przyznaje, że kupuje w ten sposób reklamowany w danej chwili produkt, a 13 proc. wystawia recenzję oglądanym materiałom.

Tablet zamiast telewizji

Często jednak ekran urządzenia mobilnego całkowicie zastępuje nam telewizor. Z analiz przeprowadzonych przez firmę IDG wynika, że 85 proc. posiadaczy tabletów w Polsce ogląda na nich jakieś materiały wideo. Najczęściej wchodzimy na kanał YouTube (89 proc.). 65 proc. z nas szuka jednak konkretnych filmów lub programów TV.

Jak podaje IDG, w ten sposób czas spędzają przede wszystkim mężczyźni w wieku 25–34 lat. Ok. 70 proc. urządzeń mobilnych wykorzystywanych jest ponadto do przeglądania serwisów społecznościowych, głównie Facebooka (87 proc.), Google+ (49 proc.) czy Twittera (25 proc.). Co ciekawe – o ile smartfon jest narzędziem użytkowym, o tyle tablety służą głównie rozrywce. Połowa ich posiadaczy wykorzystuje je do gier, słuchania muzyki i oglądania filmów.

Rynek E-commerce

Polacy lubią mobilne zakupy

Laptop i komputer stacjonarny to najpopularniejsze urządzenia do robienia e-zakupów. Jednak już co trzeciemu kupującemu online zdarzyło się skorzystać ze smartfona, a co piątemu – z tabletu. Z raportu firmy Gemius wynika, że urządzenia mobilne do e-zakupów wykorzystują głównie najmłodsi. Robi je w ten sposób co drugi nastolatek. – Coraz szerszy dostęp do sieci przez tablety i smartfony tworzy nowe oczekiwania i przyzwyczajenia konsumentów. Sprzedaż za pośrednictwem urządzeń mobilnych stanowi duże zagrożenie dla dotychczasowych liderów poszczególnych segmentów tradycyjnego rynku internetowego – twierdzi Grzegorz Wójcik z zarządu Izby Gospodarki Elektronicznej. Eksperci przekonują, że użytkownicy urządzeń mobilnych są zdecydowanie bardziej elastyczni niż inne grupy, jeżeli chodzi o formę płatności i sposób dostawy. Poza tym są bardziej świadomymi klientami e-sklepów – wiedzą, czego szukają, i porównują ceny.

Media
Polski film coraz droższy. Znany producent ma na to sposób
Media
„Rzeczpospolita Nauka” – nowy kwartalnik o odkryciach, badaniach i teoriach naukowych
Media
Nowy pomysł Trumpa: obrona Hollywood. Pomóc mają 100-proc. cła na obce filmy
Media
Irlandia nakłada ogromną karę na TikToka. Platforma zaprzecza, by przekazywała rządowi dane
Media
TikTok będzie miał nowe centrum danych w Europie. Wiadomo, w jakim kraju