Hitami 2014 r. okazały się komputery PC, a nie druk 3D, nowy iPhone czy zakrzywione ekrany

Nie druk 3D, nowy iPhone czy zakrzywione ekrany były technologicznymi hitami 2014 r. W konkurencji tej zwyciężyły pecety.

Publikacja: 31.12.2014 04:01

Zakrzywione ekrany na razie furory nie zrobiły. Ale to kwestia czasu

Zakrzywione ekrany na razie furory nie zrobiły. Ale to kwestia czasu

Foto: materiały prasowe

Skazywane na rynkowy niebyt komputery święcą triumfy. Nie dość, że wbrew zapowiedziom ekspertów popyt na nie w Polsce wcale się nie skurczył, to jeszcze ostatnie miesiące przyniosły istotny wzrost sprzedaży.

Zainteresowanie komputerami w trzecim kwartale wzrosło w naszym kraju o 9 proc. – wynika z analiz IDC. Najwięcej, bo aż o jedną piątą, skoczyła popularność notebooków wśród odbiorców biznesowych.

Zdaniem ekspertów to efekt nasycenia rynku tabletami, których dynamicznie rosnąca popularność była głównym zagrożeniem dla segmentu PC. Sprzedaż elektronicznych tabliczek wciąż rośnie, ale znacznie wolniej niż w poprzednich latach. Z danych TNS wynika, że takie urządzenie ma już co najmniej co piąty Polak.

Nawrót mody na pecety to nie tylko specyfika polskiego rynku. Z najnowszego raportu firmy Context wynika, że w Europie Zachodniej popyt na komputery od stycznia do listopada wzrósł o 15,6 proc., a tylko w pierwszych dwóch miesiącach czwartego kwartału prawie o 17 proc. Dla porównania: w ubiegłym roku zainteresowanie pecetami spadało w tempie 10–15 proc.

Wyraźnie mniej kupujemy tabletów. Jak podaje IDC, w 2013 r. dynamika sprzedaży sięgała 52 proc., a w tym roku jest to ledwie 7 proc.

Analitycy IDC winą za taki wynik obarczają słabą sprzedaż tabletów Apple'a. Dotychczas sprzedaż tych urządzeń napędzała ten segment rynku (ich udział w globalnym rynku tabletów wynosi 28 proc.). Według prognoz nie widać symptomów poprawy. W rezultacie dostawy iPadów w 2014 r. zmniejszą się o niemal 13 proc.

Apple zawiódł w mijającym roku również w segmencie smartfonów. Jego nowy iPhone 6 i iPhone 6 Plus okazały się najsłabszymi premierami pod względem sprzedaży w historii koncernu. Jak donosi FoneArena, w Wielkiej Brytanii nowe komórki Apple'a zalegają w magazynach. A w sieci EE UK na siedem sprzedanych aparatów Samsung Galaxy przypadają zaledwie trzy iPhone'y.

Nie przeszkodziło to jednak firmie z Cupertino w osiągnięciu paru imponujących rekordów na macierzystym rynku. Na przykład od sierpnia do listopada iPhone 6 Plus zdobył w USA aż 41 proc. rynku phabletów (smartfony z ekranami o przekątnej od 5,5 cala wzwyż). Rok 2014 przyniósł upowszechnienie paru innowacyjnych technologii, w tym zakrzywionych ekranów, stosowanych np. w telewizorach czy monitorach. Na razie, ze względu na wysoką cenę, polscy klienci sporadycznie decydowali się na zakup takich produktów.

Na rynku światowym sprzedało się tylko ok. 800 tys. sztuk takich odbiorników. Telewizory z wygiętymi panelami stanowią na razie margines rynku, ale to może się zmienić już w przyszłym roku. Według prognoz DisplaySearch do 2017 r. popyt na nie może skoczyć powyżej 6 mln sztuk.

W podobnej perspektywie czasowej szersze zastosowanie powinny znaleźć drukarki trójwymiarowe. To technologia, która zaczęła się upowszechniać właśnie w 2014 r., ale na razie nie przebiła się poza wąskie grono miłośników nowinek technicznych. Sprzedaż tego sprzętu w Polsce, według danych Allegro.pl, zwiększyła się w 2014 r. o ok. 1000 proc. Eksperci firmy Gartner przewidują, że do 2018 r. rynek drukarek 3D na świecie będzie wart prawie 13,5 mld dol.

– Wielką szansą dla technologii druku 3D jest wprowadzenie na rynek tanich drukarek i nowych materiałów drukujących o niespotykanych wcześniej właściwościach, takich jak przewodzenie prądu, emisja światła, ciepła, lub też podlegających zmianom pod wpływem napięcia elektrycznego – tłumaczy Przemysław Jaworski ze spółki ZMorph.

Na swój czas muszą poczekać również tzw. technologie ubieralne (wearables), czyli elektroniczne urządzenia, które możemy na siebie założyć (np. inteligentne zegarki, opaski). W ciągu roku popyt na nie wzrósł o 710 proc., ale to zasługa bardzo niskiej sprzedaży w 2013 r. Według badań Accenture sprzętem tym interesuje się 29 proc. respondentów.

Skazywane na rynkowy niebyt komputery święcą triumfy. Nie dość, że wbrew zapowiedziom ekspertów popyt na nie w Polsce wcale się nie skurczył, to jeszcze ostatnie miesiące przyniosły istotny wzrost sprzedaży.

Zainteresowanie komputerami w trzecim kwartale wzrosło w naszym kraju o 9 proc. – wynika z analiz IDC. Najwięcej, bo aż o jedną piątą, skoczyła popularność notebooków wśród odbiorców biznesowych.

Pozostało 89% artykułu
Media
Maciej Miłosz dołącza do działu gospodarczo-biznesowego „Rzeczpospolitej”
Media
Subskrypcje „Rzeczpospolitej” dla studentów i pracowników Collegium Civitas
Media
Dystrybutorzy i producenci filmów w Polsce biją finansowe rekordy. Oto powód
Media
Netflix bije kwartalne prognozy i ostrzega. Wyjdzie silnie poza streaming?
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Media
Bruksela uznaje platformę porno za VLOP i… każe chronić nieletnich i ujawnić reklamy