Polsat i TVP podzielą się zyskami za Euro 2016

Polsat i TVP łącznie zainkasują za reklamy przy transmitowanych meczach 40–50 mln zł – szacują eksperci. Większość z tej puli trafi do Polsatu: choć podyktował znacznie niższe ceny, to pokaże więcej rozgrywek.

Publikacja: 17.05.2016 21:00

Foto: 123RF

Cztery lata temu podczas Euro TVP odnotowała według cenników reklamowych 122,5 mln zł wpływów – szacował Nielsen Audience Mesurement. Po uwzględnieniu rabatów było to mniej więcej tyle, na ile obaj nadawcy mogą liczyć łącznie w tym roku.

Paweł Bronisz, manager ds. kampanii wieloekranowych w SMG Polska, zakłada łączne wpływy nadawców na poziomie ok. 50 mln zł. Dodaje, że mogą się one zwiększyć w razie awansu Polaków do fazy pucharowej. – Stacje wprowadziły zróżnicowanie cen dla tego etapu mistrzostw i w przypadku udziału naszej reprezentacji ceny spotów rosną około trzykrotnie. Każda faza pucharowa z udziałem Polaków może przynieść dodatkowe 4 mln zł przychodu do podziału między TVP i Polsat – mówi Bronisz.

Daria Sacha, partner zarządzający w domu mediowym MEC, uważa, że z całej puli TVP może zebrać maksymalnie kilkanaście mln zł. TVP 1 i TVP 2 pokażą 11 meczów, a Polsat i Polsat Sport 24. – Podział przychodów między nadawców jest dziś trudny do przewidzenia – ocenia Wojciech Kowalczyk, wicedyrektor biura reklamy TVP.

Ceny w Polsacie i TVP mocno się różnią. – W przypadku niektórych bloków reklamowych różnica jest aż 2,5-krotna: reklama przy meczu Polska–Irlandia w TVP będzie kosztować 136 tys. zł, a w Polsacie 59,4 tys. zł – mówi Piotr Bieńko, prezes domu mediowego Codemedia. Jego zdaniem dzięki niższym cenom Polsat wyprzeda reklamy szybciej.

Wielką niewiadomą pozostanie do końca widownia meczów. Eksperci oczekują wyników podobnych do tych z Euro 2012. – Na wybór kanału przez widza może mieć wpływ promocja transmisji, preferencje odnośnie do komentatorów sportowych czy też obecny wizerunek TVP. Transmisja będzie też prowadzona w internecie. Przesunięcie się części widzów przed ekrany komputerów, tabletów czy telefonów może zmniejszyć efektywność spotów emitowanych w telewizji – ocenia Paweł Bronisz. Nie bez znaczenia może się okazać wysoka pozycja TVP 1 na liście stacji oraz to, że TVP pokaże rozgrywki naziemnie w HD, czego Polsat nie ma jak zrobić.

Reklamy przy Euro są tańsze, niż oczekiwano. – Cztery lata temu cennikowy koszt spotu przy meczu Polaków wynosił ok. 300 tys. zł. Teraz za spot w TVP i Polsacie trzeba zapłacić łącznie ok. 200 tys. zł – mówi Daria Sacha.

W tym roku nadawcy zrezygnowali z przyznawania upustów czy innych preferencji domom mediowym i reklamodawcom, jakie często oferują za spełnienie określonych warunków. – To spowodowało, że finalna cena netto, jaką trzeba zapłacić przy najdroższych spotach, nie jest już tak atrakcyjna – mówi Paweł Bronisz.

Cyfrowy Polsat podał już, ile ma kosztować dostęp do kanałów Polsat Sport 2 HD i Polsat Sport 3 HD, gdzie będzie można obejrzeć wszystkie mecze Euro 2016. Pakiet kosztuje 79–99 zł, część klientów Cyfrowego będzie miała do niego dostęp za darmo.

Cztery lata temu podczas Euro TVP odnotowała według cenników reklamowych 122,5 mln zł wpływów – szacował Nielsen Audience Mesurement. Po uwzględnieniu rabatów było to mniej więcej tyle, na ile obaj nadawcy mogą liczyć łącznie w tym roku.

Paweł Bronisz, manager ds. kampanii wieloekranowych w SMG Polska, zakłada łączne wpływy nadawców na poziomie ok. 50 mln zł. Dodaje, że mogą się one zwiększyć w razie awansu Polaków do fazy pucharowej. – Stacje wprowadziły zróżnicowanie cen dla tego etapu mistrzostw i w przypadku udziału naszej reprezentacji ceny spotów rosną około trzykrotnie. Każda faza pucharowa z udziałem Polaków może przynieść dodatkowe 4 mln zł przychodu do podziału między TVP i Polsat – mówi Bronisz.

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie