Dwie duże agencje mediowe regularnie prognozujące rynek reklamy w Polsce – Zenith i Starcom – nie spodziewają się w przyszłym roku, żeby rynek rósł znacznie szybciej niż w tym. - W 2018 roku rynek reklamowy będzie rósł z nieco niższą dynamiką (niż 2 proc. w 2017 r. – red.) ? spodziewany jest wzrost o 1,9 proc. ? i na koniec roku osiągnie wartość 7,18 mld zł netto – podaje Zenith. Starcom spodziewa się natomiast wzrostu o 2,5 proc., czyli o 5 pkt proc. wyższego niż w tym roku.
Nowe przepisy
Eksperci podkreślają, że przyszły rok przyniesie ze sobą kilka ważnych dla branży zmian w prawie . Po pierwsze w maju wejdzie w życie nowe unijne rozporządzenie dotyczące ochrony danych osobowych (RODO). - Dla użytkowników będzie oznaczać dużo większą kontrolę nad swoimi danymi, transparentność w relacjach z firmami, a dla firm duże koszty przystosowawcze, sporo zmian operacyjnych i proceduralnych, a rzeczywiste korzyści, jeśli takie będą, pozostaną jeszcze przez jakiś czas nieznane – komentuje w raporcie Włodzimierz Schmidt, dyrektor generalny IAB Polska w raporcie Perspektywy Rozwojowe Reklamy Online 2017-2018. Renata Wasiak-Sosnowska, prezes Havas Media przypomina, że wciąż nie ma do RODO ostatecznych przepisów wykonawczych. - ciężko więc wyrokować czy czeka nas prawdziwa rewolucja czy tak naprawdę lekka korekta dotychczasowych procedur – mówi. Jak dodaje, kolejna kwestia to ograniczony czas handlu w niedzielę, który – wg ekspertów – negatywnie odbije się na gospodarce. - To prawdopodobnie przełoży się na mniejsze niż zakładano wzrosty w każdej branży, również mediowej. Przed nami duże zmiany dotyczące reklamy OTC (leków bez recepty – red.) i browarów. Jak te zmiany wpłyną na rynek mediowy? W przypadku tych drugich należy się spodziewać przesuwania budżetów do internetu, który obecnie jest drugim medium pod kątem przychodów z reklam browarów – mówi.
Słaba telewizja
Pewne jest, że najszybciej będzie rósł Internet, choć i tego medium nie czeka łatwy rok, bo oprócz potencjalnych nowych obowiązków z RODO wydawcy wciąż będą walczyć z zapewnieniem reklamom właściwej ekspozycji w sieci (tzw. viewability) i adblockami.
Zdaniem agencji Zenith rynek reklamy on-line wzrośnie w przyszłym roku o 10,9 proc. PwC szacuje nawet, że w przyszłym roku rynek reklamy internetowej na pewno prześcignie już w Polsce telewizyjną. To szerszy trend, widoczny już na innych rynkach, który zarysowuje się m.in. z powodu słabnięcia telewizji. – Zgodnie z wcześniejszymi prognozami Grupy Magna sprzedaż reklam internetowych na świecie przekroczyła sprzedaż telewizyjnych w 2017 r., osiągając 41 proc. udział w rynku (w porównaniu do 35 proc. w przypadku telewizji linearnej). Magna przewiduje, że media cyfrowe osiągną 44 proc. całkowitej sprzedaży reklam na świecie w 2018 r. i 50 proc. do 2020 r. W Polsce musimy na to jeszcze kilka lat poczekać, podobnie jak na możliwości programatycznego, zautomatyzowanego zakupu reklam w telewizji - mówi Anna Gruszka, szefowa działu mediów cyfrowych w IPG Mediabrands Polska.