To drugi pokaz nowego cyklu „Arcydzieła w Zamku”, zainicjowany przez „Narcyza przy źródle” Caravaggia. I zapowiedź regularnych odwiedzin pojedynczych dzieł wybitnych mistrzów.

Portret Anny Austriaczki, matki Ludwika XIV- Króla Słońca, pochodzi z prywatnej kolekcji europejskiej i nigdy wcześniej nie był w Polsce wystawiany.

Peter Paul Rubens namalował młodą 21-letnią królową Francji w latach 20. XVII wieku. – 43-letni artysta był u szczytu kariery, miał za sobą liczne podróże jako malarz i dyplomata – do Włoch, Hiszpanii, Anglii. Jego styl wspaniale oddawał splendor władców, więc był na dworach rozchwytywany – mówi „ Rz” Alicja Jakubowska, kuratorka pokazu.

Wobec ogromnej liczby zleceń zatrudniał w swojej pracowni uczniów i pomocników . – Uważa się, że przy tworzeniu portretu Anny Austriaczki musiał pracować sam mistrz – opowiada kuratorka, bo sposób malowania twarzy, oczu, delikatnego uśmiechu oraz pięknych dłoni jest wyjątkowo subtelny, choć pewne partie obrazu mógł też powierzyć współpracownikom.

Majestat i splendor królowej wspaniale oddaje bogactwo stroju, modna suknia w wyrafinowanej czerni o bogatej fakturze, przełamanej delikatnym koronkowym kołnierzem i mankietami. Kotara za nią jest haftowana w lilie burbońskie, co także podkreśla wyjątkowy status modelki, mimo że brak innych typowych atrybutów władzy. Widoczna w tle rzeźbiarska figura pozwala rozpoznać, że wizerunek powstał w Sali Kariatyd w Luwrze. Druga wersja obrazu, nieco mniejsza, znajduje się w Prado w Madrycie.

Małżeństwo Anny Austriaczki, hiszpańskiej księżniczki z rodu Habsburgów, z królem Francji - Ludwikiem XIII, zawarte zostało z powodów dynastycznych, gdy oboje mieli po 14 lat. Nie był to zbyt szczęśliwy związek. Królową podejrzewano o romans, mimo że brak dowodów, z księciem Buckinghamu, co stało się inspiracją dla Dumasa w „Trzech Muszkieterach”.

Anna Austriaczka na francuskim dworze długo żyła w cieniu teściowej Marii Medycejskiej. Następcę tronu Ludwika XIV urodziła po 23 latach małżeństwa, w wieku 37 lat. Gdy Król Słońce był dzieckiem, w jego imieniu sprawowała władzę jako regentka.

W Polsce nie mamy oryginalnych dzieł Rubensa, a tylko prace określane jako dzieła jego warsztatu lub kopie, m.in. młodzieńczy portret Władysława Zygmunta Wazy (późniejszego Władysława IV) na Wawelu, Madonnę z dzieciątkiem w Muzeum Pałacu Jana III w Wilanowie, czy „Bitwę Greków z Amazonkami” na Zamku Królewskim w Warszawie.

Pokaz portretu Anny Austriaczki Rubensa jest otwarty do 14 lutego 2022 

Autopromocja
FORUM ESG

Co warto wiedzieć o ESG? Jej znaczenie dla firm i gospodarki.

CZYTAJ WIĘCEJ