Powieść „Pary”, którą przygotowuje Świat Książki, dokumentuje przewrót obyczajowy w Ameryce w czasach Jacqueline i Johna Kennedych. Updike opowiada o dziesięciu parach mieszkających w miasteczku w Nowej Anglii. Pokazuje ich miłości i zdrady. Prowokuje i obnaża prawdę o życiu seksualnym współczesnych mu Amerykanów.
Książkę atakowano za brutalną bezpośredniość. A recenzent „Time’a” napisał: „Dla par uwięzionych w swoich przytulnych grobowcach seks był kolejno zabawą, czynnikiem scalającym, bolesnym doświadczeniem, terapią, nadzieją, źródłem frustracji, zemstą, narkotykiem, główną metodą komunikowania się oraz jedynym, żałosnym sposobem na oddalenie widma śmierci”.
– Pisarskie zainteresowania Updike’a były bardzo szerokie – powiedział „Rz” Jerzy Jarniewicz, poeta, krytyk i tłumacz literatury anglojęzycznej. – Nie bał się sięgać po różne konwencje gatunkowe. W debiutanckim „Jarmarku domu ubogich” nawiązał do antyutopii. Napisał potem powieść futurystyczną „Po kres czasu”, jak i historyczną „Klaudiusz i Gertruda” – prequel „Hamleta”, której tematem były wydarzenia poprzedzające pierwszą scenę tragedii Szekspira. Nieobca była mu także groteska, co udowodnił w „Czarownicach z Eastwick”. Nie jest to w jego dorobku powieść najwartościowsza, ale za sprawą ekranizacji zyskała ogromną popularność.
Można się więc spodziewać, że przygotowywana przez oficynę Rebis kontynuacja książki stanie się u nas bestsellerem. W powieści „Wdowy z Eastwick” bohaterki są o 30 lat starsze. Wyjechały z miasteczka, wyszły ponownie za mąż i owdowiały. Teraz zmagają się z samotnością i konsekwencjami dawnych występków.
– Z perspektywy czasu Updike będzie najbardziej ceniony za znakomite powieści obyczajowe – uważa Jarniewicz. – Tak wszechstronny i intensywny, a jednocześnie niemal kronikarski zapis życia Ameryki ostatniego półwiecza dawał tylko Philip Roth. To z tego nurtu twórczości Updike’a wywodzą się tetralogia o Króliku czy „Pary”. Przez całe życie pisarz starał się nadążać za dynamicznymi przemianami społecznymi w jego ojczyźnie. Przeżył burzliwe lata 60., obserwował powrót wartości konserwatywnych i ich zderzenie z liberalizmem poprzedniej epoki. Materiał do obserwacji miał znakomity i zrobił z niego właściwy użytek.