Reklama
Rozwiń
Reklama

Le Clezio o doskonałym świecie

W zbiorze „Mondo i inne historie” noblista opisuje cywilizację, która młodych ludzi skazuje na przegraną

Publikacja: 21.07.2011 00:55

Le Clezio o doskonałym świecie

Foto: materiały prasowe

Francuski autor wielokrotnie krytykował Zachód za niszczenie tego, co w człowieku najwartościowsze i autentyczne. Twierdzi, że nieustannie dążymy do dominacji, zabijamy wrażliwość, a tęsknotę za życiem zgodnym z naturą uważamy za przejaw naiwności.

W napisanych urzekającą poetycką prozą opowiadaniach z 1978 r., które wkrótce ukażą się po polsku, J. M. G. Le Clezio portretuje młodych ludzi stawiających pierwszy krok w chmurach. Nie wiedzą jeszcze, że w konfrontacji ze światem są skazani na przegraną.

W jednym z leżących nad morzem miast Południa pojawił się przybysz znikąd, dziesięcioletni chłopiec o imieniu Mondo. Nikt nie znał jego przeszłości. Mieszkańcy snuli domysły: może odbył długą podróż ukryty pod pokładem statku? Albo przyjechał schowany w którymś z wagonów pociągu towarowego?

Chłopak podchodził do ludzi, a gdy się uśmiechał, jego oczy zamieniały się w świetliste szparki. Nie umiał czytać ani pisać, ale potrafił cieszyć się zachodem słońca, który zapalał wzgórza otaczające miasto. Przesiadywał w porcie, obserwując wspaniałe jachty bogaczy.

Najbardziej podobała mu się łajba, której nikt nie wyprowadzał w morze. Śnił, że kiedyś wyruszy na niej w daleki rejs, by łowić tuńczyki, sardynki i krewetki. Rozpraszał lęk ludzi odrzuconych. Przyjaźnił się ze starym mężczyzną, którego jedynym majątkiem była zniszczona walizka. Trzymał w niej parę ukochanych gołębi.

Reklama
Reklama

Mondo rozbudzał marzenia niedzielnego malarza specjalizującego się w portretowaniu marynarzy. Sprawił, że o bólu i smutku zapomniała kobieta mieszkająca w pustym domu na peryferiach. Tylko urzędnicy nie akceptowali obecności chłopca. Uznali, że zadaje się z podejrzanym elementem, ulicznymi grajkami i sztukmistrzami, którzy po pracy nie stronili od alkoholu. Pochwycono więc Monda i skierowano na leczenie.

Również bohaterka opowiadania „Lullaby" nie podporządkowała się regułom. Porzuciła szkołę, która przypominała więzienie. Zostawiła rówieśników – głupie dziewczęta i chłopców zainteresowanych motorami i ciuchami. Lullaby tak jak Mondo uciekła nad morze, tam gdzie upał i światło. Znalazła wreszcie ukojenie, spokój.

„Oddychała coraz wolniej – pisze Le Clezio. – Prawie nie było już w niej życia, żadnego ruchu, pozostał tylko wzrok ogarniający przestrzeń niczym wiązka światła".

W ocenie noblisty współczesna cywilizacja unieszczęśliwia człowieka, tłamsi jego indywidualność. Przeciwstawiamy się wszystkiemu, czego nie rozumiemy. Wybieramy przemoc. Dostrzega to dziewczynka Petit Croix, bohaterka opowiadania „Lud nieba". Przeczuwa, że weszliśmy na drogę prowadzącą do zagłady.

J.M.G. Le Clezio; Mondo i inne historie; Przeł.  Hanna Igalson-Tygielska; WAB, Warszawa 2011

Francuski autor wielokrotnie krytykował Zachód za niszczenie tego, co w człowieku najwartościowsze i autentyczne. Twierdzi, że nieustannie dążymy do dominacji, zabijamy wrażliwość, a tęsknotę za życiem zgodnym z naturą uważamy za przejaw naiwności.

W napisanych urzekającą poetycką prozą opowiadaniach z 1978 r., które wkrótce ukażą się po polsku, J. M. G. Le Clezio portretuje młodych ludzi stawiających pierwszy krok w chmurach. Nie wiedzą jeszcze, że w konfrontacji ze światem są skazani na przegraną.

Pozostało jeszcze 81% artykułu
Reklama
Literatura
Złota Era VHS: kiedy każdy film był wydarzeniem, a van Damme Bogiem
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Literatura
Sokół wydaje powieść „Wesołych Świąt”. Debiut rapera
Literatura
Marek Krajewski: Historia opętań zaczęła się od „Egzorcysty”
Literatura
Marek Krajewski: Historia pewnego demona. Zaczęło się od „Egzorcysty"
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Literatura
Powieść o kobiecie, która ma siłę duszy. Czy Tóibín ma szansę na Nobla?
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama