Kolory muzyki świata

Premiera albumu „W rytmie świata" już 3 listopada.

Publikacja: 29.10.2014 15:11

„W rytmie świata"

„W rytmie świata"

Foto: materiały prasowe

Ten przewodnik po world music prezentujący najważniejsze gwiazdy i zjawiska tej sceny. Ale znajdziemy tu także opowieść o Warszawie, która w ciągu ostatnich 25 lat stała się metropolią otwartą na różne kultury, ciekawą odmiennych tradycji i nowych brzmień. Duża w tym zasługa Festiwalu Skrzyżowanie Kultur od dekady przybliżającego mieszkańcom stolicy muzykę świata.

Opowieściami o swoich fascynacjach world music dzielą się znani muzycy.

„Jestem pod wielkim wrażeniem białych głosów, jakimi śpiewają bułgarskie chórzystki. Pierwszy raz słyszałam je w Nowym Jorku i nigdy nie zapomnę tego wrażenia. Śpiewały z przejęciem i zaangażowaniem. To muzyka, która trafia wprost do duszy – jest niezwykle szczera i wiarygodna" – mówi Urszula Dudziak.

Maria Pomianowska wspomina moment, gdy pierwszy raz usłyszała w muzykę szamańską: „Wyszłam z koncertu, nie wiedząc, na czym ci ludzie grali ani o czym opowiadali, ale czułam jakbym napiła się źródlanej wody. Doznałam swoistego oczyszczenia poprzez muzykę, której nie pojmowałam racjonalnie".

Kayah nie ogranicza się do jednego regionu świata: „Dziś pochłania mnie podróż uchem po mapie, ilustrująca bogactwo kultury i tradycji żydowskiej. Ale jako miłośniczka Orientu nie zamierzam stronić od muzyki arabskiej czy tureckiej. Fascynuje mnie też pustynny blues".

Mamadou Diouf przekornie rzuca: „Jeśli uważacie muzykę afrykańską za egzotyczną, powinniście wiedzieć, że wasza muzyka Afrykańczykom wydaje się równie odległa i niesamowita!".

Poza wywiadami z muzykami w książce znajdziemy także dziennikarskie spojrzenie na scenę world music. Kuba Borysiak z radiowej Dwójki dokonuje subiektywnego wyboru dziesięciu najważniejszych momentów z historii Festiwalu Skrzyżowania Kultur. Wspomina wrażenie, jakie zrobił na nim występ Conchy Buiki: „Zobaczyć koncert tej hiszpańskiej śpiewaczki i kompozytorki, to jak pierwszy raz w życiu obejrzeć film Pedro Almodóvara. Jej głos brzmiał boleśnie prawdziwie, był charczący, momentami zaskakująco niski, jakby wydobywał się prosto z trzewi." Mariusz Herma zastanawia się nad przyszłością gatunku world music: „Barwny, ale ciasny termin stworzony ćwierć wieku temu dla artystów z krańców globu – właśnie kończy swą karierę. Z korzyścią dla autorów i dla nas."

Atutem wydawnictwa jest dobór autorów – muzyków, specjalistów, znawców gatunku od lat śledzących zmiany zachodzące na scenie world music. Ale dodatkowy walor to zestaw świetnych zdjęć. Zobaczymy wśród nich afrykański fotoreportaż Marcina Kydryńskiego oraz mnóstwo portretów artystów i migawek z Festiwalu Skrzyżowanie Kultur. Uśmiechnięte twarze z odległych zakątków globu, często w tradycyjnych strojach, nakryciach głowy, egzotycznej biżuterii emanują pozytywną energią. Zapraszają do odkrycia ich świata.

„W rytmie świata. Warszawa na skrzyżowaniu kultur"

Wilk&Król Oficyna Wydawnicza Partner Wydawnictwa: Stołeczna Estrada

Ten przewodnik po world music prezentujący najważniejsze gwiazdy i zjawiska tej sceny. Ale znajdziemy tu także opowieść o Warszawie, która w ciągu ostatnich 25 lat stała się metropolią otwartą na różne kultury, ciekawą odmiennych tradycji i nowych brzmień. Duża w tym zasługa Festiwalu Skrzyżowanie Kultur od dekady przybliżającego mieszkańcom stolicy muzykę świata.

Opowieściami o swoich fascynacjach world music dzielą się znani muzycy.

Pozostało jeszcze 85% artykułu
Literatura
Kto wygra drugą turę wyborów: „Kandydat” Jakuba Żulczyka
Literatura
„James” zrobił karierę na świecie. W rzeczywistości zakatowaliby go na śmierć
Literatura
Silesius, czyli poetycka uczta we Wrocławiu. Gwiazdy to Ewa Lipska i Jacek Podsiadło
Literatura
Jakub Żulczyk z premierą „Kandydata”, Szczepan Twardoch z „Nullem”, czyli nie tylko new adult
Literatura
Epitafium dla CK Monarchii: „Niegdysiejsze śniegi” Gregora von Rezzoriego