Andrzej Wajda i jego Japonia

Muzeum Manggha stanowi urzeczywistnienie młodzieńczych marzeń wybitnego reżysera.

Publikacja: 21.03.2019 21:00

Andrzej Wajda i Krystyna Zachwatowicz-Wajda w pawilonie herbacianym w Muzeum Sztuki i Techniki Japoń

Andrzej Wajda i Krystyna Zachwatowicz-Wajda w pawilonie herbacianym w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha Krzysztof Ingarden.

Foto: Archiwum Muzeum Manggha

W listopadzie 1994 roku w Krakowie otwarto Centrum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha (od 2007 jako Muzeum), powstałe z inicjatywy Andrzeja Wajdy i Krystyny Zachwatowicz-Wajdy. Autorem projektu jest japoński architekt Arata Isozaki, z którym pracował wówczas Krzysztof Ingarden, obecny konsul honrowy Japonii. Isozaki otrzymał w 2019 r. Nagrodę Pritzkera, najważniejsze wyróżnienie w dziedzinie architektury. W ceremonii otwarcia Centrum wzięli udział prezydent Lech Wałęsa oraz książę Takamado z małżonką.

Manggha stanowi urzeczywistnienie młodzieńczych marzeń wybitnego reżysera o budowie muzeum – domu dla kolekcji entuzjasty i kolekcjonera sztuki japońskiej, Feliksa „Mangghi" Jasieńskiego (1861–1929), którą miał okazję po raz pierwszy obejrzeć w czasie okupacji, w 1944 roku, na wystawie w Sukiennicach. W 1987 roku Andrzej Wajda otrzymał Nagrodę Kioto, przyznawaną przez Fundację Inamori i całą kwotę (450 tys. dol.) przeznaczył na realizację swojego zamierzenia.

Tylko 99 zł za rok.
Czytaj o tym, co dla Ciebie ważne.

Sprawdzaj z nami, jak zmienia się świat i co dzieje się w kraju. Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia, historia i psychologia w jednym miejscu.
Kultura
Muzeum Polin: Powojenne traumy i dylematy ocalałych z Zagłady
Kultura
Jeff Koons, Niki de Saint Phalle, Modigliani na TOP CHARITY Art w Wilanowie
Kultura
Łazienki Królewskie w Warszawie: długa majówka
Kultura
Perły architektury przejdą modernizację
Kultura
Afera STOART: czy Ministerstwo Kultury zablokowało skierowanie sprawy do CBA?
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem