Nocleg z niezłą sztuką

Właściciele hoteli wystawiają dzieła sztuki, chcąc zwabić zagonionych bogatych koneserów w delegacji

Publikacja: 09.03.2010 02:45

Wnętrze hotelu Soho w Londynie z ekspozycją kolekcji sztuki właścicielki Kit Kemp. Tu rzeźba Fernand

Wnętrze hotelu Soho w Londynie z ekspozycją kolekcji sztuki właścicielki Kit Kemp. Tu rzeźba Fernando Botero (fot: THE SOHO HOTEL)

Foto: Rzeczpospolita

Red

Basen, śniadanie i rzut oka na dzieła Jean-Michela Basquiata. Biznesowa konferencja z pracami Andy Warhola. To pomysł na wyróżnienie się pośród zunifikowanej oferty sieci – uważają zarówno projektanci hotelowych wnętrz, jak i eksperci rynku.

[wyimek]Nazwisko Hirsta, autora platynowej ludzkiej czaszki z 8601 diamentami, przyciągało do hotelu nowych gości[/wyimek]

– Oglądanie galerii obrazów czy rzeźb uatrakcyjni pobyt gościa, ale przede wszystkim ma to być wyróżnik na tle konkurencji – mówi Michał Borowski, były naczelny architekt Warszawy i projektant wnętrz hotelowych (m. in. stołecznego Rialto). – To także poszukiwanie nowych nisz w hotelarstwie – dodaje Marcin Podobas, wiceprezes firmy EFH, która zajmuje się realizacją m.in. Sheratona na Mazurach.

[srodtytul]Obrazy w sieci[/srodtytul]

Do tej pory kolekcje sztuki były wystawiane w tzw. hotelach-butikach, obiektach nastawionych na gości szukających noclegu poza tradycyjnymi sieciami. – W Gramercy Park Hotel w Nowym Jorku można było oglądać dzieła m.in. Andy Warhola, Juliana Schnabla, Damiena Hirsta, Jean-Michela Basquiata czy Keitha Haringa – mówi Anna Busta, projektantka z amerykańskiej firmy Studio B Design (współpracowała m.in. z siecią Starwood). Zwłaszcza dzieła Hirsta przyciągały do hotelu nowych gości – szczególnie po wystawieniu w galerii White Cube w Londynie pracy o nazwie „Na miłość boską” (For the Love of God) – ludzkiej czaszki z platyny inkrustowanej 8601 diamentami wartymi ok. 14 mln funtów.

– W Europie londyńska sieć butików Firmdale Hotels już w zeszłej dekadzie zaistniała na rynku jako unikatowa marka, ze stylowymi wnętrzami zaprojektowanymi przez właścicielkę Kit Kemp z imponującą kolekcją sztuki – dodaje Anna Busta.

Jednak na mariaż ze sztuką stawiają także coraz częściej hotelowe sieci, które dotąd proponowały jednakowe wnętrza. Wszystko po to, aby gość np. Hiltona, niezależnie, czy znajduje się on w Szanghaju, Warszawie czy Buenos Aires, wiedział, czego może się spodziewać po ofercie. – Hotel „W” w Miami Beach, który działa w korporacji Starwood, wystawia np. kolekcje dzieł Christopha Woolfa, Kennyego Scharfa, Georga Condo i Toma Sachsa – wylicza Anna Busta. Prace tych artystów znajdują się w Metropolitan Museum of Art i w Guggenheim Museum w Nowym Jorku czy też w Centre Pompidou w Paryżu – mówi Anna Busta.

Zdaniem Marcina Podobasa niezwykły wystrój wnętrz w wielkich sieciach można było już spotkać wcześniej. – W ramach Starwood Luxury Collection skupione są wyjątkowe obiekty, którym nie nadaje się sieciowych nazw. Wiedeński Imperial z wnętrzami Pałacu Württemberg powstał w 1873 roku za panowania cesarza Franciszka Józefa – mówi.

Pod koniec stycznia do grona sieci, które otwierają się na sztukę we wnętrzach, dołączył Marriott z nową marką obiektów – The Autograph Collection (do końca 2010 r. ma ich być 25 na świecie). W hotelu Grand Bohemian Hotel w amerykańskim Asheville, który będzie działał pod logo Marriotta, jego właściciel Richard C. Kessler co miesiąc zmienia kolekcję sztuki. Są to zarówno obrazy, rzeźby z brązu czy też współczesna biżuteria. – Udostępniamy korytarze na eksponowanie prac i światowych sław, ale też lokalnych twórców – mówi Vanessa Hall, dyrektor The Kessler Collection. Udało się już pokazać m.in. dzieła włoskiego malarza Stefano Cecchiniego specjalizującego się w tematyce przyrodniczej oraz francuskiego ekspresjonisty Jean Claude Roya.

[srodtytul]Horror i komiks[/srodtytul]

Skąd nagle taka miłość hotelarzy do sztuki? – To forma promocji produktu i wartość dodana dla gościa. Eksponowanie obrazów ceny za pokój jednak nie podwyższy – twierdzi Podobas. Z kolei Busta uważa, że to próba przyciągnięcia klientów, którzy „mają wyrafinowany gust, są bywali w świecie i poszukują doświadczeń opartych na spersonalizowanym serwisie i unikatowych wnętrzach”. – Art hotele są antidotum na standardowe sieciowe hotelarstwo – podsumowuje.

W Polsce rynek art hoteli, w których eksponuje się dokonania artystów, raczkuje. Jednym z pierwszych tego rodzaju obiektów jest sopocka Lalala. Łącznie jest tu siedem pokoi, każdy innego projektanta. Pod numerem 44 na gości czekają wnętrza horrorowo-komiksowe autorstwa Iwony Cybuli i Jakuba Rebelki, autora murali przy Muzeum Powstania Warszawskiego w stolicy.

[srodtytul]Armani, Bulgari, Missoni[/srodtytul]

Osobną kategorię hoteli artystycznych na świecie stanowią projekty rozwijane przez operatorów wspólnie z domami mody. Wkrótce ruszyć ma w Kuwejcie hotel Missoni, gdzie nad wnętrzami pracował znany włoski architekt Matteo Thun, uczeń Oskara Kokoschki, który w portfolio ma prace dla Porsche Design i Bulgari. W hotelach Missoni spotkamy współczesny włoski styl wnętrz w charakterystyczne dla tego domu mody paski i zygzaki. Operator już zapowiedział otwarcie kolejnych obiektów m.in. w Kapsztadzie (ale już po mistrzostwach świata), stolicy Omanu – Maskacie oraz na Ilha de Cajaíba w Brazylii.

Na mapie hoteli swoją obecność zaznaczyła także ekskluzywna marka Bulgari, nawiązując współpracę z równie ekskluzywną siecią The Ritz-Carlton.

Pierwszy obiekt został uruchomiony w Mediolanie, kolejny zaś na wyspie Bali. Ten, projektu Antonio Citterio, łączy w sobie tradycyjne lokalne elementy architektoniczne (m.in. słomiane dachy) ze znakami firmowymi Bulgari łączącymi złoto z czernią na wykończeniach.

Na połowę marca zapowiadane jest otwarcie hotelu Armani na 39. piętrze Burdż Dubaj, czyli najwyższego obecnie budynku świata. Goście będą mogli tam wylegiwać się w łóżkach i fotelach ze specjalnie zaprojektowanej kolekcji Armani/Casa.

Basen, śniadanie i rzut oka na dzieła Jean-Michela Basquiata. Biznesowa konferencja z pracami Andy Warhola. To pomysł na wyróżnienie się pośród zunifikowanej oferty sieci – uważają zarówno projektanci hotelowych wnętrz, jak i eksperci rynku.

[wyimek]Nazwisko Hirsta, autora platynowej ludzkiej czaszki z 8601 diamentami, przyciągało do hotelu nowych gości[/wyimek]

Pozostało 94% artykułu
Kultura
Przemo Łukasik i Łukasz Zagała odebrali w Warszawie Nagrodę Honorowa SARP 2024
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Muzeum otwarte - muzeum zamknięte, czyli trudne życie MSN
Kultura
Program kulturalny polskiej prezydencji w Radzie UE 2025
Kultura
Arcydzieła z muzeum w Kijowie po raz pierwszy w Polsce
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Seriale roku, rok seriali