Kto kocha Internet bez kabla

„Miłośnik”, „obyty” lub „bierny” – na trzy typy można podzielić polskich użytkowników internetu bez kabla. Wnioski takie przynoszą najnowsze badania stołecznej Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej.

Publikacja: 02.05.2010 01:06

Kto kocha Internet bez kabla

Foto: Fotorzepa, Radek Pasterski RP Radek Pasterski

Co jeszcze charakteryzuje tego internautę? Mieszka w dużym mieście i jest pewny siebie.

Badania SWPS, a konkretnie Instytutu Społecznej Psychologii Internetu i Komunikacji na tej uczelni, wykazały wyraźne różnice pomiędzy osobami korzystającymi z Internetu mobilnego lub stacjonarnego. Korzystający z Internetu bez kabla, czyli w bezprzewodowych laptopach i telefonach komórkowych, to w większości ludzie młodzi, do 30. roku życia. Uczą się lub studiują, a zdecydowana większość z nich to mężczyźni. Wśród kobiet tylko 36 proc. wybiera Internet mobilny.

[srodtytul]I książka kucharska[/srodtytul]

Niemal wszyscy (97 proc.) objęci badaniem „Mobilność 2010” przyznali, że Internet jest dla nich codziennością. Korzystają z niego nawet podczas gotowania, poszukując przepisów na WWW, a nie w tradycyjnej książce kucharskiej. Trzy czwarte badanych przez bezprzewodowy Internet robi zakupy i płaci rachunki. Posługują się siecią w środkach transportu – w drodze do pracy lub na spotkanie (19 proc.) oraz w innych miejscach publicznych, takich jak kawiarnie, puby i restauracje (27 proc). W pracy bezprzewodowi nadal są mniejszością. Tu ponad 60 proc. użytkowników Internetu podłącza się do kabla.

[srodtytul]Trzy typy[/srodtytul]

– W ciągu jednej dekady Internet zmienił styl życia ludzi na całym świecie – mówi dr Krzysztof Krejtz z SWPS, autor badania. – Odcisnął piętno na niemal każdej sferze, poczynając od kontaktów ze znajomymi i rodziną, poprzez pracę zawodową, a kończąc na funkcjonowaniu instytucji państwowych i samorządowych. Dostęp do Internetu wszędzie i o każdej porze jest coraz mocniej wykorzystywany. Bo Internet wychodzi już poza mury mieszkań i biur – wyjaśnia dr Krejz. Badanie wyodrębniło trzy wzorce użytkowników Internetu mobilnego – „miłośników”, „obytych” i „biernych”. Grupy te różnią się między sobą sposobem wykorzystania technologii bez kabla.

„Miłośnicy” to ludzie zafascynowani nowymi technologiami, czyli internauci, którzy najwcześniej testują nowinki technologiczne oraz są aktywni w blogach i na forach.

„Obyci” to prawdziwi użytkownicy sieci, którzy traktują Internet jak narzędzie ułatwiające kontakty z bliskimi, zakupy czy zbieranie informacji. Autorzy badania podkreślają, że z punktu widzenia socjologicznego są oni najciekawszą grupą, ponieważ dysponują umiejętnością wdrożenia wszelkich nowości technologicznych do własnego życia.

„Bierni” zaś to najbardziej konserwatywna grupa użytkowników, wykorzystująca technologie w ściśle określony i ograniczony sposób, np. do czytania e-maili.

[srodtytul]Brak straconych okazji[/srodtytul]

W badaniu zapytano o wpływ, jaki Internet mobilny wywarł na życie użytkownika. Okazało się, że możliwość korzystania z tej technologii daje poczucie większej „efektywności osobistej” (która przejawia się w lepszym wykorzystaniu np. czasu i pieniędzy) oraz większej kontroli nad swoim życiem – tzn. brak straconych okazji. Mobilni to ludzie nie tylko wierzący w swoje możliwości, ale i optymistycznie patrzący na świat. Są bardziej elastyczni, mniej boją się utraty pracy oraz mają lepszy kontakt z ludźmi.

[i]Całość badania jest dostępna na stronach: [link=http://mobilnyinternet.blox.pl]mobilnyinternet.blox.pl[/link] oraz [link=http://www.swps.pl]www.swps.pl[/link][/i]

Co jeszcze charakteryzuje tego internautę? Mieszka w dużym mieście i jest pewny siebie.

Badania SWPS, a konkretnie Instytutu Społecznej Psychologii Internetu i Komunikacji na tej uczelni, wykazały wyraźne różnice pomiędzy osobami korzystającymi z Internetu mobilnego lub stacjonarnego. Korzystający z Internetu bez kabla, czyli w bezprzewodowych laptopach i telefonach komórkowych, to w większości ludzie młodzi, do 30. roku życia. Uczą się lub studiują, a zdecydowana większość z nich to mężczyźni. Wśród kobiet tylko 36 proc. wybiera Internet mobilny.

Pozostało jeszcze 83% artykułu
Kultura
Wystawa finalistów Young Design 2025 już otwarta
Kultura
Krakowska wystawa daje niepowtarzalną szansę poznania sztuki rumuńskiej
Kultura
Nie żyje Ewa Dałkowska. Aktorka miała 78 lat
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Kultura
„Rytuał”, czyli tajemnica Karkonoszy. Rozmowa z Wojciechem Chmielarzem