Wreszcie trafiają do Polski albumy włoskiego pianisty i kompozytora Ludovico Einaudiego, którego popularność poza Włochami rośnie dzięki filmom z jego muzyką, a my teraz odrabiamy zaległości ze znajomości bogatej dyskografii artysty. Warto zwrócić uwagę na album z 2003 r. nagrany z wirtuozem afrykańskiego instrumentu strunowego kora Ballaké Sissoko. Po ukończeniu konserwatorium w Mediolanie Ludovico Einaudi pisał utwory kameralne i orkiestrowe, w połowie lat 90. zaczął współpracę z filmem. Za tę do „Acquario" otrzymał w 1996 r. nagrodę Grolla d'oro dla najlepszego soundtracku. Oryginalna kompozycja do filmu „Fuori del mondo" otrzymała nominację do Oscara i nagrodę Echo Klassik w Niemczech. Soundtrack „Sotto falso nome" nagrodzono na festiwalu filmowym w Avignonie. Ludovico Einaudi daje też solowe koncerty i nagrywa albumy z utworami „niefilmowymi". W 2003 roku spotkał się z wirtuozem kory, tradycyjnego afrykańskiego instrumentu, Ballaké Sissoko z Mali. Nie znając swoich języków porozumieli się w muzyce. Ich duet to opowieści z Afryki Zachodniej i Półwyspu Apenińskiego. Choć każdy opowiada swoją, znaleźli sposób, żeby je połączyć w jedną fascynującą historię. Klasyczne brzmienie fortepianu kontrastuje z surowymi dźwiękami kory. Uwagę słuchaczy przykują wpadające w ucho melodie. To muzyka ilustracyjna, a także medytacyjna, najlepsza wieczorową porą.
Jazz
Jerzy Małek „Stalgia", Kayax, CD, 2014
Długa solówka „Intro To Stalgia" niczym hejnał otwiera nowy album trębacza Jerzego Małka. „Stalgia" jest szóstą autorską płytą w karierze tego znakomitego muzyka. Uczeń Piotra Wojtasika w Akademii Muzycznej w Katowicach jest laureatem Grand Prix festiwalu Jazz Juniors 1999 w Krakowie i indywidualnej nagrody na festiwalu Jazz nad Odrą 2000. Dwukrotnie nominowany do Fryderyka jest aktywnym liderem i członkiem zespołów Zbigniewa Namysłowskiego, Michała Urbaniaka, Wojciecha Karolaka i Krzysztofa Herdzina. Nowy album zawiera siedem jego kompozycji, standard „You've Change" i kompozycję amerykańskiego perkusisty Erica Allena „Keep Straight". Jerzy Małek zaprosił do studia drugiego Amerykanina, saksofonistę Stephena Rileya. Skład kwintetu dopełniają w mistrzowskim stylu: pianista Piotr Wyleżoł i kontrabasista Michał Barański. Zachwyca brzmienie instrumentów, co jest zasługą i muzyków, i realizatora. Na najwyższe uznanie zasługuje koncepcja albumu, która mieści się w nurcie mainsteramu oraz aranżacje lidera. Dzięki temu album wciąga swą dramaturgią, a błyskotliwe solówki będą nagrodą dla uważnych słuchaczy. Zamykający płytę „standard „You've Changed" Jerzy Małek zagrał w duecie z pianistą Piotrem Wyleżołem. To wspaniały przykład wymiany muzycznych myśli, wzajemnej inspiracji i wirtuozerii. To jeden z najlepszych albumów 2014 roku, choć dopiero teraz dotarł do redakcji.