Maszyny zapadną w sen

Nowiutkie hondy i harleye, zabytkowe junaki i gazele pojawią się w sobotę podczas zamknięcia sezonu w dawnej fabryce Norblina. Przez centrum miasta przejedzie w paradzie ponad 100 motocyklistów

Publikacja: 18.10.2007 22:21

Maszyny zapadną w sen

Foto: Rzeczpospolita

O tradycji i historii jednośladów co roku przypomina warszawiakom Muzeum Techniki, które wraz z klubem miłośników motoryzacji Kardan ze Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego organizuje imprezę kończącą sezon motorowy. Zabytkowe i supernowoczesne motocykle można będzie oglądać w sobotę na terenie dawnej fabryki Norblina od godz. 10 do 15. A w godz. 13 – 14 zabytkowe pojazdy przejadą też przez miasto (patrz ramka).

– W dwóch miejscach zatrzymają się na chwilę – zdradza Jerzy Jasiuk, dyrektor Muzeum Techniki. – Najpierw na placu Teatralnym w miejscu, gdzie istniała firma, która od 1896 roku sprowadzała do stolicy pierwsze auta, a potem na ulicy Terespolskiej, gdzie w latach 30. ubiegłego wieku mieściły się Państwowe Zakłady Inżynierii, w których produkowano znaczące dla polskiej motoryzacji samochody osobowe Polski Fiat 508 oraz motocykle Sokół.

Te legendarne pojazdy są doskonale znane miłośnikom motoryzacji. Fiat 508 choćby dlatego, że rozpędzał się nawet do 85 km/h (co na tamte czasy było prędkością dość sporą), a palił w zasadzie tyle, ile dzisiejsze auta – ok. 8 litrów na 100 km (tyle że przy silniku o mocy 20, a nie np. 100 koni mechanicznych).Natomiast sokoły to chyba najbardziej znane przedwojenne jednoślady rodzimej produkcji (przede wszystkim modele 1000 i 600).

Motory i ich historie to jednak niejedyne atrakcje zaplanowane na sobotę w fabryce Norblina. Ciekawie zapowiadają się również konkursy dla publiczności, np. „Wolna jazda” – zadanie polega na najwolniejszym przejechaniu wyznaczonego odcinka, czy „Jazda z jajem” – przejechanie slalomu z surowym jajkiem na łyżce.Będzie też coś dla miłośników militariów – zrekonstruowany samochód pancerny z wojny polsko-bolszewickiej sprzed blisko stu lat.

W programie

godz. 10 – otwarcie imprezy

godz. 10 – 14 – kolekcjonerska giełda zabytków motoryzacji

godz. 11 – oficjalne przywitanie publiczności

godz. 11 – 12 – multimedialna prezentacja 25-letniego dorobku klubu Kardan

godz. 12 – 13 – konkursy dla publiczności

godz. 13 – wyjazd parady pojazdów zabytkowych. Trasa: Muzeum Przemysłu Norblin – Żelazna – Prosta – Towarowa – al. Solidarności – pl. Bankowy – Senatorska – pl. Teatralny – pl. Piłsudskiego – Kredytowa – Jasna – Bracka – Al. Jerozolimskie – most Poniatowskiego – al. Waszyngtona – Międzyborska – Terespolska – Mińska – al. Waszyngtona – Al. Jerozolimskie – Żelazna – Muzeum Przemysłu Norblin

godz. 14 – powrót pojazdów do muzeum

godz. 14.15 – prezentacja repliki polskiego samochodu pancernego z 1920 r. z wojny polsko-bolszewickiej

O tradycji i historii jednośladów co roku przypomina warszawiakom Muzeum Techniki, które wraz z klubem miłośników motoryzacji Kardan ze Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego organizuje imprezę kończącą sezon motorowy. Zabytkowe i supernowoczesne motocykle można będzie oglądać w sobotę na terenie dawnej fabryki Norblina od godz. 10 do 15. A w godz. 13 – 14 zabytkowe pojazdy przejadą też przez miasto (patrz ramka).

– W dwóch miejscach zatrzymają się na chwilę – zdradza Jerzy Jasiuk, dyrektor Muzeum Techniki. – Najpierw na placu Teatralnym w miejscu, gdzie istniała firma, która od 1896 roku sprowadzała do stolicy pierwsze auta, a potem na ulicy Terespolskiej, gdzie w latach 30. ubiegłego wieku mieściły się Państwowe Zakłady Inżynierii, w których produkowano znaczące dla polskiej motoryzacji samochody osobowe Polski Fiat 508 oraz motocykle Sokół.

Kultura
Noc Muzeów 2025. W Krakowie już w piątek, w innych miastach tradycyjnie w sobotę
Kultura
„Nie pytaj o Polskę": wystawa o polskiej mentalności inspirowana polskimi szlagierami
Kultura
Złote Lwy i nagrody Biennale Architektury w Wenecji
Kultura
Muzeum Polin: Powojenne traumy i dylematy ocalałych z Zagłady
Kultura
Jeff Koons, Niki de Saint Phalle, Modigliani na TOP CHARITY Art w Wilanowie