Wygraj zaproszenie na koncert Ewy Podleś

Światowej sławy polska śpiewaczka, Ewa Podleś, dysponująca rzadko spotykanym, olśniewającym kontraltem, wystąpi w Filharmonii Narodowej. Dla naszych czytelników mamy podwójne zaproszenia

Publikacja: 17.05.2013 12:38

Ewa Podleś fot. Andrzej Świetlik

Ewa Podleś fot. Andrzej Świetlik

Foto: Filharmonia Narodowa

Pierwszy koncert odbędzie się dzisiaj o godz. 19:30, drugi w sobotę o godz. 18:00. Artystka wykona dzieła Haydna i Brahmsa, a towarzyszyć jej będzie Orkiestra Symfoniczna i Chór Filharmonii Narodowej pod batutą amerykańskiego dyrygenta - Willa Crutchfielda.

„Kocham warszawską publiczność, bo to moja publiczność. Tu jest mój dom. Tu zaczynałam swoją karierę, tu zawsze wracam, jak tylko jestem zaproszona, i tu zostanę. We wszystkich innych miejscach świata jestem tylko przechodniem. Jestem szczęśliwa, że warszawska publiczność reaguje na moją sztukę tak, jakbym sobie mogła tylko wymarzyć" - powiedziała w jednym z wywiadów Ewa Podleś.

KONKURS

Dla naszych czytelników mamy zaproszenia na koncerty:

17 maja, godz. 19:30 - 5 podwójnych zaproszeń - kod: (esemes o treści ZW.01.Imię Nazwisko)

18 maja, godz. 18:00 - 5 podwójnych zaproszeń - kod:  (esemes o treści ZW.02.Imię Nazwisko)

Aby je  wygrać, wyślij w piątek (17 maja) esemes z danym kodem na nr 71601 (cena 1 zł plus VAT - 1,23 zł).

Wygrywa co drugi esemes nadesłany na dany kod w godz. 13-15 w dniu 17 maja, do momentu wyczerpania puli nagród (zaproszenia będzie można odebrać na miejscu w dniu spektaklu, informacja o wygranej znajdzie się w sms-ie zwrotnym).

Słowa te cieszą tym bardziej, że wspaniała artystka występowała w takich salach koncertowych i teatrach operowych jak: La Scala, Metropolitan Opera, Covent Garden, le Châtelet, Deutsche Oper, Teatro Liceo, Teatro Real, Carnegie Hall, Lincoln Center, London's Wigmore Hall, Théâtre des Champs Elysées. Śpiewaczka dokonała licznych nagrań płytowych, które otrzymywały prestiżowe nagrody i wyróżnienia: - m.in. nagroda amerykańskich krytyków muzycznych "The Performance Today Awards", Nouvelle Academie du Disque, Grand Prix du Disque „Orphée d'Or", Preis der Deutschen Schallplatten Kritik, Diapason d'Or, Grand Prix de l'Académie Française du Disque, Fryderyki. Międzynarodowa grupa krytyków muzycznych Classic FM Magazine zaliczyła Ewę Podleś do 10 najlepszych głosów mezzosopranowych pierwszej dekady XXI wieku, a Operaarts.com do ekskluzywnego grona 100 operowych legend ostatniego półwiecza. Międzynarodowe Stowarzyszenie Hodowców Irysów z siedzibą w Nowym Jorku nadało w roku 2002 nazwę „Ewa Podleś" specjalnie na jej cześć wyhodowanej odmianie.

W Filharmonii Warszawskiej artystkę będzie można usłyszeć w dziełach Haydna (dramatyczna i ekspresyjna scena Ariadny, opuszczonej przez Tezeusza i opłakującej swą samotność) oraz Brahmsa, którego poruszająca Rapsodia op. 53 na alt, chór męski i orkiestrę, słowami Goethego ("Podróż zimowa w góry Harzu") przywołuje motyw metaforycznej, samotnej wędrówki.

Znacząca rola podczas koncertu przypadnie Chórowi Filharmonii Narodowej, który tym razem wystąpi wyłącznie w podziałach na sekcję męską i żeńską. Chór męski poza wspomnianą Rapsodią zaśpiewa w jednym z najpiękniejszych dzieł nowej polskiej muzyki chóralnej - In paradisum deducant te Angeli... Pawła Szymańskiego. W 1995 zostało ono wyróżnione główną nagrodą Konkursu Międzynarodowej Fundacji Muzyki Polskiej. Wcześniej zaś I nagrodę Konkursu Młodych ZKP otrzymała Gloria na chór żeński i orkiestrę, jeden z pierwszych - i od razu mistrzowskich - utworów kompozytora (1979).

W uzupełniającej program, nieco niedocenianej Uwerturze smyczkowej (1949) Lutosławskiego Andrzej Chłopecki dostrzegał „najciekawszą kompozycję Lutosławskiego sprzed Muzyki żałobnej [...] Uwertura na różne sposoby zapowiada to, co stanie się z muzyką Lutosławskiego po skomponowaniu Muzyki żałobnej, a nawet Gier weneckich, więc z muzyką Lutosławskiego 'właściwego'."

Amerykański dyrygent, a także uznany muzykolog i krytyk, Will Crutchfield, dyrektor Opery Caramoor Center for Music and the Arts w Nowym Jorku, ceniony jest szczególnie za swe operowe kreacje (znany także publiczności Teatru Wielkiego w Warszawie). Artysta niejednokrotnie współpracował z Ewą Podleś, m.in. przygotowując operę "Tankred" Rossiniego dla The Canadian Opera Company.

Przed piątkowym koncertem odbędzie się spotkanie "Z muzyką o muzyce" (godz. 18:30, Sala Kameralna), podczas którego o dziełach wykonywanych na koncercie opowie dr hab. Iwona Lindstedt, ilustrując swoja analizę utworów nagraniami płytowymi.

KONCERT

Piątek, 17 maja 2013, godz. 19:30

Sobota, 18 maja 2013, godz. 18:00

Sala Koncertowa Filharmonii Narodowej

ROK LUTOSŁAWSKIEGO

HAYDN - WZÓR RÓWNOWAGI

Wszystkie symfonie Haydna są dla mnie wzorem doskonałej równowagi, właściwej porcji muzyki, idealnie umieszczonej w czasie.

W. Lutosławski

ORKIESTRA SYMFONICZNA I CHÓR FILHARMONII NARODOWEJ

Will CRUTCHFIELD - dyrygent

Ewa PODLEŚ - kontralt

Henryk WOJNAROWSKI - kierownik chóru

Witold LUTOSŁAWSKI - Uwertura na smyczki

Paweł SZYMAŃSKI - Gloria na chór żeński i orkiestrę, Motet In paradisum deducant te Angeli... na chór męski a cappella

Johannes BRAHMS - Rapsodia op. 53 na alt, chór męski i orkiestrę

Joseph HAYDN - Symfonia G-dur nr 94 Z uderzeniem w kocioł, Kantata Ariadna na Naxos na głos i orkiestrę

Pierwszy koncert odbędzie się dzisiaj o godz. 19:30, drugi w sobotę o godz. 18:00. Artystka wykona dzieła Haydna i Brahmsa, a towarzyszyć jej będzie Orkiestra Symfoniczna i Chór Filharmonii Narodowej pod batutą amerykańskiego dyrygenta - Willa Crutchfielda.

„Kocham warszawską publiczność, bo to moja publiczność. Tu jest mój dom. Tu zaczynałam swoją karierę, tu zawsze wracam, jak tylko jestem zaproszona, i tu zostanę. We wszystkich innych miejscach świata jestem tylko przechodniem. Jestem szczęśliwa, że warszawska publiczność reaguje na moją sztukę tak, jakbym sobie mogła tylko wymarzyć" - powiedziała w jednym z wywiadów Ewa Podleś.

Pozostało 87% artykułu
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Muzeum otwarte - muzeum zamknięte, czyli trudne życie MSN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kultura
Program kulturalny polskiej prezydencji w Radzie UE 2025
Kultura
Arcydzieła z muzeum w Kijowie po raz pierwszy w Polsce
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Seriale roku, rok seriali
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kultura
Laury dla laureatek Nobla