Masecki nie słyszy własnej muzyki

W niedzielę w TR Warszawa ramach cyklu „Bio/Formy – opowiadania o artystach" wystąpi Marcin Masecki.

Publikacja: 27.04.2014 12:06

Bio Formy - Marcin Masecki i Michał Kupicz vs. Ludwig van Beethoven

Bio Formy - Marcin Masecki i Michał Kupicz vs. Ludwig van Beethoven

Foto: TR Warszawa

Pianista w towarzystwie producenta i realizatora dźwięku Michała Kupicza, postara się odtworzyć warunki w jakich komponował po utracie słuchu Ludwig van Beethoven. Wykład performatywny odbędzie się w niedzielę 27 kwietnia o godzinie 19.00.

Około 30 roku życia Ludwig van Beethoven zaczął tracić słuch. Choć kompozytor próbował przeciwdziałać postępującej głuchocie posługując się różnego rodzaju aparatami słuchowymi konstruowanymi specjalnie na jego zlecenie, to w konfrontacji z chorobą okazały się one mało skuteczne. Na podstawie pozostawionych przez Beethovena dzienników, notatek i słynnego testamentu heiligenstadzkiego, Marcin Masecki i Michał Kupicz spróbują odtworzyć warunki w jakich komponował po utracie słuchu. Zapiski kompozytora zostaną wybrane w taki sposób, by stworzyć partyturę wykładu performatywnego.

Pianista potraktuje je jako wskazówki do specyficznej interpretacji dzieł Beethovena – grając z zatyczkami w uszach postawi się w roli osoby, która nie słyszy własnej muzyki, gubi wątki, zapętla fragmenty, pogrąża się w coraz większym wewnętrznym hałasie i chaosie, natomiast reżyser dźwięku zadba, aby również słuchacze mogli poczuć się jak Beethoven - wykorzysta techniki manipulacji dźwięku, dzięki czemu zaprezentuje zmiany audytywne, jakich doznawał kompozytor. Wykłady odbędą się w niedzielę 27 kwietnia o godzinie 19.00 na sali warsztatowej TR Warszawa. Bilety w cenie normalny 30 zł / ulgowy 20 zł.

Bio/formy to seria wykładów performatywnych realizowanych wspólnie przez TR Warszawa i Instytut Sztuk Performatywnych, które przybierają formę muzycznych koncertów, teatralnych spektakli i akademickich prezentacji. Ich celem jest rekonstrukcja biografii znanych artystów, poszukiwanie inspiracji oraz odtworzenie praktyk i technik twórczych. Autorzy cyklu idą w ślady bohaterów swoich wykładów - przedstawią ich w nowych sytuacjach lub występują przeciwko nim. Nad poszczególnymi wykładami wspólnie pracują zarówno akademicy i jak artyści.

facebook.com/trwarszawa

Marcin Masecki

- pianista i kompozytor zajmujący się muzyką jazzową, improwizowaną i klasyczną. Absolwent Berklee College of Music w Bostonie, laureat tegorocznego „Paszportu Polityki". Występował m.in. z Andrzejem Jagodzińskim, Tomaszem Stańko, Michałem Urbaniakiem, Wojciechem Waglewskim, a także warszawską sceną eksperymentalną. Na stałe współpracuje z Candelarią Saenz Valiente, Maciem Morettim, Raphaelem Rogińskim. Jako solista nagrał płyty z repertuarem m.in. Scarlattiego oraz Bacha. Od kilku lat prowadzi gwiazdorski ansambl jazzowy Profesjonalizm, z którym występował na najważniejszych polskich scenach.

Michał Kupicz

- jeden z najważniejszych realizatorów dźwięku polskiej sceny muzyki eksperymentalnej. Lista tytułów, które w ciągu kilku ostatnich lat wyprodukował, jest bardzo długa – od Indigo Tree przez Kyst i Enchanted Hunters po Bubble Pie. Niezwykła technika towarzyszy w jego przypadku doskonałemu porozumieniu z artystami. W swej pracy wykorzystuje bogatą bibliotekę dźwięków nadając samplom nowy kontekst, pozbawiając ich pierwotnego znaczenia.

Miejsce wykładów/koncertu: scena warsztatowa TR Warszawa, ul. Marszałkowska 8.

Bilety: normalny 30 zł / ulgowy 20 zł

Pianista w towarzystwie producenta i realizatora dźwięku Michała Kupicza, postara się odtworzyć warunki w jakich komponował po utracie słuchu Ludwig van Beethoven. Wykład performatywny odbędzie się w niedzielę 27 kwietnia o godzinie 19.00.

Około 30 roku życia Ludwig van Beethoven zaczął tracić słuch. Choć kompozytor próbował przeciwdziałać postępującej głuchocie posługując się różnego rodzaju aparatami słuchowymi konstruowanymi specjalnie na jego zlecenie, to w konfrontacji z chorobą okazały się one mało skuteczne. Na podstawie pozostawionych przez Beethovena dzienników, notatek i słynnego testamentu heiligenstadzkiego, Marcin Masecki i Michał Kupicz spróbują odtworzyć warunki w jakich komponował po utracie słuchu. Zapiski kompozytora zostaną wybrane w taki sposób, by stworzyć partyturę wykładu performatywnego.

Kultura
Arcydzieła z muzeum w Kijowie po raz pierwszy w Polsce
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Seriale roku, rok seriali
Kultura
Laury dla laureatek Nobla
Kultura
Nie żyje Stanisław Tym, świat bez niego będzie smutniejszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kultura
Żegnają Stanisława Tyma. "Najlepszy prezes naszego klubu"