Reklama

Prof. Tadeusz Kowalski: Mity tzw. repolonizacji

Państwo jako właściciel mediów się nie sprawdza. Oznaczałoby to w praktyce obsadzanie stanowisk kierowniczych i właścicielskich partyjną nomenklaturą i jej akolitami, faktyczną likwidację części mediów oraz silną autocenzurę - pisze medioznawca, profesor Uniwersytetu Warszawskiego.

Publikacja: 02.08.2020 21:00

Prof. Tadeusz Kowalski: Mity tzw. repolonizacji

Foto: Rzeczpospolita/ MAGDA STAROWIEYSKA

Słowa formatują myślenie. Praktycznym tego wyrazem jest rozpowszechnione wśród polityków i komentatorów bezkrytyczne przyjmowanie słów-wytrychów na określenie jakiejś sytuacji. Tak jest z tzw. repolonizacją. Warto pochylić się nad sensem potencjalnych działań podejmowanych pod tym hasłem, za którym kryje się opowieść, że polska własność to polska racja stanu, zwłaszcza w mediach.

Takie stwierdzenie już na wstępie wydaje się mocno wątpliwe. Zależność między własnością a racją stanu nie jest prosta, tym bardziej że właściwie nie wiadomo, czym owa racja stanu jest, a zwłaszcza, do kogo należy decydowanie o tym, co nią jest, a co nią nie jest. Oskarżonym lub co najmniej podejrzanym w tej sprawie jest kapitał zagraniczny, w domyśle umysłów podejrzliwych – zagraniczny, czyli obcy, a więc zły.

Pozostało jeszcze 92% artykułu

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Policja
Nietykalna sierżant „Doris”. Drugie życie tajnej policjantki
Materiał Promocyjny
Bank Pekao uczy cyberodporności
Kraj
Wojna tuż za granicą, a politycy się kłócą. Spory ucichły tylko na dwa dni
Materiał Płatny
OGŁOSZENIE
Kraj
Olejomaty opanowują Mazowsze, ale omijają Warszawę. Stolica czeka na innowacyjny recykling
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Kraj
Polska bez kompleksów. Młodsi uważają, że to Zachód jest zacofany
Materiał Promocyjny
Nowy Ursus to wyjątkowy projekt mieszkaniowy w historii Ronsona
Reklama
Reklama