Wielki Poniedziałek, zwany Lanym

Wielki Poniedziałek jest w liturgii chrześcijańskiej drugiem dniem Wielkiego Tygodnia, rozpoczynającej oktawę obchodów Śmierci i Zmartwychwstania Jezusa Chrystusa.

Aktualizacja: 25.04.2011 10:58 Publikacja: 25.04.2011 07:17

Lany Poniedziałek

Lany Poniedziałek

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

Ewangelia Świętego Marka naucza, że w tym dniu Jezus wszedł do świątyni i zaczął wypędzać sprzedającej w niej kupców. Takim działaniem sprowadził na siebie gniew kapłanów, ale wyrzucając kupców ze świątyni jerozolimskiej dokonał oczyszczenia tego miejsca. - Mój dom będzie domem modlitwy, a wy uczyniliście z niego jaskinię zbójców - mówił do kupców.

Wielki Poniedziałek jest dniem żałoby i zadumy nad śmiercią i zmartwychwstaniem Jezusa. W kościołach rzymskokatolickich dominującym kolorem jest fioletowy. Chrześcijanie podczas mszy świętej słyszą opis namaszczenia Jezusa w Betanii oraz proroctwo proroka Izajasza o Słudze Bożym ofiarowanym za zbawienie świata. Wielki Poniedziałek jest już dniem, w którym msze odprawiane są normalnie.

Śmigus-dyngus

Wielki Poniedziałek jest nazywany Lanym Poniedziałkiem lub Śmigusem-dyngusem, Oblewanką, Polewanką. W polskiej tradycji oblewamy wodą nie tylko najbliższych, ale również obcych. Samo polewanie wodą nawiązuje do praktyk pogańskich. Ma symbolizować budzenie się życia przyrody i zarazem odnawianie zdolności ziemi do rodzenia plonów. Na wsi przetrwał zwyczaj kropienia wodą święconą pól. Zwyczaj spotykany jest we wsiach na południu Polski.

W Lany Poniedziałek robiło się i gdzieniegdzie nadal robi, psikusy sąsiadom. Do dobrego tonu należało zamienianie bram w gospodarstwach, wrzucanie na dachy narzędzi rolniczych, chowanie wiader na wodę (tam gdzie nie ma wodociągów).

Zwyczajem zachowanym w Pietrowicach Wielkich koło Raciborza, w Ostropie (dzielnica Gliwic) oraz w Żędowicach (woj. opolskie) jest procesja konna, w której bierze udział również ksiądz. Po mszy w intencji dobrych urodzajów orszak objeżdża pola, które kapłan poświęca.

W okolicach Limanowej pojawiają się dziady śmigustne i maszkary grające na blaszanym rożku. Popularny niegdyś był zwyczaj chodzenia z kurkiem po dyngusie - na wózku wożono koguta, z czasem zastąpionego figurą glinianą, który był symbolem urodzaju. W Krakowie do dzisiejszego dnia zachował się Emaus, odpust przy klasztorze Norbertanek na Salwatorze.

W miastach Lany Poniedziałek zamienił się w horror. Hordy młodych ludzi biegają z wiadrami wypełnionymi wodą, którą oblewają ludzi stojących na przystankach komunikacji miejskiej, a nawet jadących już autobusami. Do "zabawy" musiała przyłączyć się policja i straż miejska.

Święte Triduum Paschalne

Triduum Paschalne (z łac. triduum – Trzy Dni) jest najważniejszym wydarzeniem w roku liturgicznym katolików. Jego istotą jest celebracja Męki, Śmierci i Zmartwychwstania Chrystusa. Rozpoczyna się wieczorną Mszą w Wielki Czwartek (Msza Wieczerzy Pańskiej), kończy zaś drugimi nieszporami po południu Niedzieli Wielkanocnej.

 

Kraj
Były dyrektor Muzeum Historii Polski nagrodzony
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kraj
Podcast Pałac Prezydencki: "Prezydenta wybierze internet". Rozmowa z szefem sztabu Mentzena
Kraj
Gala Nagrody „Rzeczpospolitej” im. J. Giedroycia w Pałacu Rzeczpospolitej
Kraj
Strategie ochrony rynku w obliczu globalnych wydarzeń – zapraszamy na webinar!
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kraj
Podcast „Pałac Prezydencki”: Co zdefiniuje kampanię prezydencką? Nie tylko bezpieczeństwo