W 2014 roku w naszym kraju zginęło 1116 pieszych. W porównaniu z innymi państwami to zastraszająco dużo. Andrzej Grzegorczyk ze Stowarzyszenia Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego wskazuje, że w Polsce piesi stanowią 35 proc. ofiar wypadków drogowych, gdy w Europie ten odsetek oscyluje wokół 20 proc., a w takich krajach jak Holandia i Norwegia wynosi 10–11 proc.
Młodszy inspektor Biura Prewencji i Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji Marek Konkolewski podkreśla, że przejścia dla pieszych to miejsca szczególne. Pieszy, przechodząc przez jezdnię, powinien korzystać z zebry, ale zachowując ostrożność. Nawet wtedy pasy nie zapewnią pełnego bezpieczeństwa. Stąd ważne jest, aby wprowadzić modę na noszenie elementów odblaskowych przez całą dobę, zarówno w mieście, jak i poza nim. Praw fizyki oszukać się nie da. Kierowca jadący w nocy z prędkością 100 km/h, gdy zauważy pieszego 50 m przed sobą i zacznie gwałtownie hamować, i tak potrąci go z prędkością 75 km/h.
Na potwierdzenie inspektor Konkolewski pokazuje statystyki, z których wynika, że od 21 września 2014 roku do 21 marca tego roku w nocy straciło życie 475 osób, gdy za dnia 118. Stąd tak ważne jest nakazane przez prawo noszenie odblasków, choć nadal są piesi, którzy ich nie używają. Takim policja wystawiła 27 tys. mandatów.
Inwestycje w infrastrukturę
Psycholog transportu Andrzej Markowski zauważa, że w nocy przy prędkości 70 km/h nawet prawidłowo ustawione światła nie dają kierowcy czasu na właściwą reakcję, gdy zobaczy na torze jazdy pieszego. Dlatego Grzegorczyk uważa, że niezbędne są działania prewencyjne i ochronne dla tej grupy użytkowników ruchu drogowego. Doświadczenia innych państw wskazują, że na naszych drogach można szybko ograniczyć liczbę wypadków śmiertelnych. Należy dokonać weryfikacji oznakowania w okolicy przejść dla pieszych, a na wielu z nich dokonać zmian, również modernizacyjnych, pod kątem bardziej bezpiecznej organizacji ruchu.
Przykładem może być zakończony we wrześniu konkurs Fundacji PZU „Aktywne przejście dla pieszych" – przy pomocy internautów wyłoniono 20 lokalizacji, które zostaną zmodernizowane. – W naszym konkursie internauci oddali 6 milionów głosów – podkreśla członek Rady Fundacji PZU Wojciech Wróblewski. – Bezpieczeństwo drogowe to współodpowiedzialność. Dlatego kampanie społeczne prowadzimy razem z partnerami: policją, samorządami, mediami – wymienia Wróblewski.