Reklama
Rozwiń
Reklama

Informacje tracą widza

Spadek oglądalności dzienników. Polacy są już znużeni polityką i wolą oglądać programy rozrywkowe – oceniają specjaliści

Aktualizacja: 08.10.2008 04:32 Publikacja: 08.10.2008 04:24

Największy spadek oglądalności odnotowało wieczorne wydanie „Panoramy”. Na zdjęciu prowadząca progra

Największy spadek oglądalności odnotowało wieczorne wydanie „Panoramy”. Na zdjęciu prowadząca program Olimpia Górska

Foto: PAT

Widzów straciły programy informacyjne we wszystkich największych stacjach telewizyjnych – wynika z badań firmy AGB Nielsen Media Research.

Najgorszy wynik odnotowała „Panorama”. Oglądalność nocnego wydania tego programu TVP 2 spadła aż o 80,6 proc. w stosunku do ubiegłego roku. We wrześniu nocna „Panorama” gromadziła przed telewizorami tylko 360 tys. widzów, w 2007 roku – 1,85 mln. Wydanie popołudniowe ogląda o 12 proc. mniej ludzi.

Liderem w rankingu najpopularniejszych telewizyjnych programów informacyjnych pozostają „Wiadomości” TVP 1, chociaż straciły 11,9 proc. widzów (we wrześniu było ich 4,38 mln). Podobny spadek – o 11,7 proc. – odnotowały „Wydarzenia” Polsatu (do 2,32 mln). Straciły też, ale już znacznie mniej, „Fakty” TVN. Codziennie ogląda je 3,59 mln osób, o 0,9 proc mniej niż rok temu.

Według politologów oznacza to tylko powrót do normalności, bo ubiegłoroczna wysoka oglądalność wynikała z odbywających się jesienią wyborów parlamentarnych.

– Mieliśmy w ostatnich latach nieoczekiwaną skalę zainteresowania polityką, które powstało w wyjątkowo spontaniczny sposób. To zainteresowanie przeszło najśmielsze oczekiwania – mówi dr Rafał Chwedoruk, politolog z Uniwersytetu Warszawskiego. – Nigdzie w świecie nie jest tak, że stacje telewizyjne zajmujące się polityką cieszą się tak dużym zainteresowaniem, jak miało to miejsce przez ostatnie dwa, trzy lata w Polsce.

Reklama
Reklama

Specjaliści zauważają, że Polacy są już znużeni polityką. – Nasze media są skażone jej siermiężnym wydaniem – dodaje dr Wojciech Jabłoński, politolog z Uniwersytetu Warszawskiego. Dlatego wolimy oglądać programy rozrywkowe. To szczególnie widać jesienią, gdy stacje prześcigają się w ilości różnego rodzaju show.

Amerykanista i medioznawca dr Tomasz Płudowski z Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie wskazuje na jeszcze jedną przyczynę odpływu widzów programów informacyjnych: rozwój Internetu.

– Wiele pracujących przy komputerze osób może w każdej chwili sprawdzić, co się dzieje bez konieczności oczekiwania na informacje w telewizji – zauważa dr Płudowski.

Jak przewidują fachowcy, na wzrost oglądalności nie ma co liczyć. – Uważam, że tendencja spadkowa utrzyma się także w październiku – zakłada dr Jabłoński.

Ale przedstawiciele stacji telewizyjnych optymistycznie patrzą w przyszłość. W maju TVP 1 wprowadziła nową formułę „Wiadomości”. Zmieniono m.in. aranżację studia, scenografię, prezenterów. Wśród nich znalazła się Hanna Lis, która wcześniej prowadziła „Wydarzenia” w Polsacie.– By utrzymać pozycję lidera i sprostać rosnącym oczekiwaniom widzów, TVP przeprowadza cykliczne badania opinii na temat programów informacyjnych i ich prezenterów – mówi Aneta Wrona, rzecznik TVP.

Spadkiem oglądalności nie przejmują się również w Polsacie. – Na uwagę zasługuje fakt, iż wieczorne „Wydarzenia” jako jedyny z głównych programów informacyjnych odnotowały wzrost w stosunku do września 2006 roku – wskazuje Tomasz Matwiejczuk, rzecznik Polsatu.

Reklama
Reklama

Masz pytanie, wyślij e-mail do autora: [link=mailto:r.stepowski@rp.pl]r.stepowski@rp.pl[/link]

Widzów straciły programy informacyjne we wszystkich największych stacjach telewizyjnych – wynika z badań firmy AGB Nielsen Media Research.

Najgorszy wynik odnotowała „Panorama”. Oglądalność nocnego wydania tego programu TVP 2 spadła aż o 80,6 proc. w stosunku do ubiegłego roku. We wrześniu nocna „Panorama” gromadziła przed telewizorami tylko 360 tys. widzów, w 2007 roku – 1,85 mln. Wydanie popołudniowe ogląda o 12 proc. mniej ludzi.

Pozostało jeszcze 86% artykułu
Reklama
Policja
Nietykalna sierżant „Doris”. Drugie życie tajnej policjantki
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Materiał Płatny
OŚWIADCZENIE
Kraj
Co Norwegowie znaleźli w chińskich autobusach? 18 takich pojazdów wozi warszawiaków
Kraj
Sikorski: złożyłem zeznania jako poszkodowany w sprawie użycia Pegasusa
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Kraj
Silna kandydatura czy siła układów? Były wiceprezydent w zarządzie mazowieckiej spółki
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama