Informacje tracą widza

Spadek oglądalności dzienników. Polacy są już znużeni polityką i wolą oglądać programy rozrywkowe – oceniają specjaliści

Aktualizacja: 08.10.2008 04:32 Publikacja: 08.10.2008 04:24

Największy spadek oglądalności odnotowało wieczorne wydanie „Panoramy”. Na zdjęciu prowadząca progra

Największy spadek oglądalności odnotowało wieczorne wydanie „Panoramy”. Na zdjęciu prowadząca program Olimpia Górska

Foto: PAT

Widzów straciły programy informacyjne we wszystkich największych stacjach telewizyjnych – wynika z badań firmy AGB Nielsen Media Research.

Najgorszy wynik odnotowała „Panorama”. Oglądalność nocnego wydania tego programu TVP 2 spadła aż o 80,6 proc. w stosunku do ubiegłego roku. We wrześniu nocna „Panorama” gromadziła przed telewizorami tylko 360 tys. widzów, w 2007 roku – 1,85 mln. Wydanie popołudniowe ogląda o 12 proc. mniej ludzi.

Liderem w rankingu najpopularniejszych telewizyjnych programów informacyjnych pozostają „Wiadomości” TVP 1, chociaż straciły 11,9 proc. widzów (we wrześniu było ich 4,38 mln). Podobny spadek – o 11,7 proc. – odnotowały „Wydarzenia” Polsatu (do 2,32 mln). Straciły też, ale już znacznie mniej, „Fakty” TVN. Codziennie ogląda je 3,59 mln osób, o 0,9 proc mniej niż rok temu.

Według politologów oznacza to tylko powrót do normalności, bo ubiegłoroczna wysoka oglądalność wynikała z odbywających się jesienią wyborów parlamentarnych.

– Mieliśmy w ostatnich latach nieoczekiwaną skalę zainteresowania polityką, które powstało w wyjątkowo spontaniczny sposób. To zainteresowanie przeszło najśmielsze oczekiwania – mówi dr Rafał Chwedoruk, politolog z Uniwersytetu Warszawskiego. – Nigdzie w świecie nie jest tak, że stacje telewizyjne zajmujące się polityką cieszą się tak dużym zainteresowaniem, jak miało to miejsce przez ostatnie dwa, trzy lata w Polsce.

Specjaliści zauważają, że Polacy są już znużeni polityką. – Nasze media są skażone jej siermiężnym wydaniem – dodaje dr Wojciech Jabłoński, politolog z Uniwersytetu Warszawskiego. Dlatego wolimy oglądać programy rozrywkowe. To szczególnie widać jesienią, gdy stacje prześcigają się w ilości różnego rodzaju show.

Amerykanista i medioznawca dr Tomasz Płudowski z Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie wskazuje na jeszcze jedną przyczynę odpływu widzów programów informacyjnych: rozwój Internetu.

– Wiele pracujących przy komputerze osób może w każdej chwili sprawdzić, co się dzieje bez konieczności oczekiwania na informacje w telewizji – zauważa dr Płudowski.

Jak przewidują fachowcy, na wzrost oglądalności nie ma co liczyć. – Uważam, że tendencja spadkowa utrzyma się także w październiku – zakłada dr Jabłoński.

Ale przedstawiciele stacji telewizyjnych optymistycznie patrzą w przyszłość. W maju TVP 1 wprowadziła nową formułę „Wiadomości”. Zmieniono m.in. aranżację studia, scenografię, prezenterów. Wśród nich znalazła się Hanna Lis, która wcześniej prowadziła „Wydarzenia” w Polsacie.– By utrzymać pozycję lidera i sprostać rosnącym oczekiwaniom widzów, TVP przeprowadza cykliczne badania opinii na temat programów informacyjnych i ich prezenterów – mówi Aneta Wrona, rzecznik TVP.

Spadkiem oglądalności nie przejmują się również w Polsacie. – Na uwagę zasługuje fakt, iż wieczorne „Wydarzenia” jako jedyny z głównych programów informacyjnych odnotowały wzrost w stosunku do września 2006 roku – wskazuje Tomasz Matwiejczuk, rzecznik Polsatu.

Masz pytanie, wyślij e-mail do autora: [link=mailto:r.stepowski@rp.pl]r.stepowski@rp.pl[/link]

Widzów straciły programy informacyjne we wszystkich największych stacjach telewizyjnych – wynika z badań firmy AGB Nielsen Media Research.

Najgorszy wynik odnotowała „Panorama”. Oglądalność nocnego wydania tego programu TVP 2 spadła aż o 80,6 proc. w stosunku do ubiegłego roku. We wrześniu nocna „Panorama” gromadziła przed telewizorami tylko 360 tys. widzów, w 2007 roku – 1,85 mln. Wydanie popołudniowe ogląda o 12 proc. mniej ludzi.

Pozostało 86% artykułu
Kraj
Były dyrektor Muzeum Historii Polski nagrodzony
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kraj
Podcast Pałac Prezydencki: "Prezydenta wybierze internet". Rozmowa z szefem sztabu Mentzena
Kraj
Gala Nagrody „Rzeczpospolitej” im. J. Giedroycia w Pałacu Rzeczpospolitej
Kraj
Strategie ochrony rynku w obliczu globalnych wydarzeń – zapraszamy na webinar!
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kraj
Podcast „Pałac Prezydencki”: Co zdefiniuje kampanię prezydencką? Nie tylko bezpieczeństwo