Wiadomości tracą, Fakty zyskują

"Wiadomości" straciły ok. 0,5 mln odbiorców. "Fakty" zyskały niemal 200 tys.

Publikacja: 03.02.2011 20:50

Wiadomości tracą, Fakty zyskują

Foto: Fotorzepa, Danuta Matloch

Najchętniej oglądanym programem informacyjnym w styczniu był "Teleexpress". Gromadził średnio ok. 5,45 mln widzów. Na drugim miejscu z wynikiem 4,84 mln uplasowały się "Wiadomości", a podium zamykają "Fakty" z 4,77 mln widzów – wynika z najnowszego badania Nielsen Audience Measurement dla portalu [link=http://www.wirtualnemedia.pl]Wirtualnemedia.pl[/link].

Ale w najbardziej prestiżowym pojedynku "Wiadomości" kontra "Fakty" to program TVN ma więcej powodów do zadowolenia. W porównaniu ze styczniem 2010 r. widownia "Faktów" zwiększyła się średnio o prawie 200 tys. osób. "Wiadomości" straciły ok. pół miliona widzów.

– Pod względem oglądalności to był najlepszy styczeń w historii "Faktów" – mówi "Rz" szef programu Kamil Durczok. – Już wcześniej zaobserwowaliśmy zjawisko, że kiedy dzieją się kluczowe wydarzenia w polityce krajowej i międzynarodowej, ludzie chętniej wybierają nasz program. Teraz też tak było – dodaje i przypomina, że w styczniu "Fakty" relacjonowały m. in. zamieszanie wokół publikacji raportu MAK, a pod koniec miesiąca rewolucję w Tunezji i Egipcie.

Zapowiada, że zespół "Faktów" zrobi wszystko, by wkrótce wyprzedzić "Wiadomości". – Kamilowi łatwo tak mówić, bo przejął program stworzony przez Tomasza Lisa i Adama Pieczyńskiego i wystarczy tego nie psuć. A my od niedawna budujemy niemal zupełnie nowy program – odpowiada szefowa "Wiadomości" Małgorzata Wyszyńska.

Nawiązuje do zmiany warty, do której doszło trzy miesiące temu w głównym serwisie informacyjnym TVP 1. Wówczas z funkcji szefa "Wiadomości" został odwołany Jacek Karnowski, którego zastąpiła Wyszyńska. Stanowisk pozbawiono też jego najbliższych współpracowników. Z programu odeszli m.in. główni reporterzy polityczni.

– Zarzucano nam, że robimy stronniczy i kiepski program. Tymczasem okazuje się, że widzowie mieli inne zdanie – podkreśla jeden ze współpracowników byłego szefa i zwraca uwagę, że w okresie, gdy Karnowski kierował "Wiadomościami", miały one przewagę nad "Faktami", a w styczniu 2010 r. były najchętniej oglądanym programem informacyjnym.

– Badania oglądalności są dla nas ważne, ale bardzo dużą wagę przywiązujemy do badań wiarygodności. A tu w ostatnich trzech miesiącach "Wiadomości" zdecydowanie zyskują – mówi "Rz" Wyszyńska. Zapowiada też zmiany, które mają uatrakcyjnić program: – "Wiadomości" będą miały np. nową oprawę graficzną.

Medioznawca prof. Jacek Dąbała przyczyn spadku oglądalności "Wiadomości" upatruje też gdzie indziej. – "Fakty" są bardziej wyraziste, a dziś ludzie chętniej skłaniają się ku takim programom. Dlatego na całym świecie programy telewizji komercyjnych wygrywają z tymi z telewizji publicznej – mówi. Nie wyklucza jednak, że część widzów przestała oglądać program z powodu zmian personalnych.

Tracą nie tylko "Wiadomości". Polsatowskie "Wydarzenia" w porównaniu ze styczniem 2010 r. oglądało średnio niemal 300 tys. widzów mniej. Ponad 600 tys. odbiorców zyskała "Panorama" w TVP 2. Program zmienił jednak godzinę nadawania i zamiast o 22. 45 jest nadawany o 18.

Najchętniej oglądanym programem informacyjnym w styczniu był "Teleexpress". Gromadził średnio ok. 5,45 mln widzów. Na drugim miejscu z wynikiem 4,84 mln uplasowały się "Wiadomości", a podium zamykają "Fakty" z 4,77 mln widzów – wynika z najnowszego badania Nielsen Audience Measurement dla portalu [link=http://www.wirtualnemedia.pl]Wirtualnemedia.pl[/link].

Ale w najbardziej prestiżowym pojedynku "Wiadomości" kontra "Fakty" to program TVN ma więcej powodów do zadowolenia. W porównaniu ze styczniem 2010 r. widownia "Faktów" zwiększyła się średnio o prawie 200 tys. osób. "Wiadomości" straciły ok. pół miliona widzów.

Pozostało 80% artykułu
Kraj
Były dyrektor Muzeum Historii Polski nagrodzony
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kraj
Podcast Pałac Prezydencki: "Prezydenta wybierze internet". Rozmowa z szefem sztabu Mentzena
Kraj
Gala Nagrody „Rzeczpospolitej” im. J. Giedroycia w Pałacu Rzeczpospolitej
Kraj
Strategie ochrony rynku w obliczu globalnych wydarzeń – zapraszamy na webinar!
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kraj
Podcast „Pałac Prezydencki”: Co zdefiniuje kampanię prezydencką? Nie tylko bezpieczeństwo