Sprzedaż konsumencka, czyli o rękojmi i gwarancji

Oprócz implementacji dyrektywy 2011/83/UE (w sprawie praw konsumentów) ustawa o prawach konsumenta dokona ponownego wdrożenia do prawa polskiego dyrektywy o sprzedaży konsumenckiej (1999/44/WE). Uchylona zostanie ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej z reżimem odpowiedzialności za niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową. Konsument nie będzie miał obowiązku sprawdzać rzeczy w momencie jej wydania.

Publikacja: 28.11.2014 06:35

Sprzedaż konsumencka, czyli o rękojmi i gwarancji

Foto: Fotorzepa/Piotr Guzik

Mirosław Gumularz, radca prawny, Barta Litwiński Kancelaria Radców Prawnych i Adwokatów

Po wejściu w życie ustawy o prawach konsumenta zacznie obowiązywać jednolity model odpowiedzialności sprzedawcy za wady rzeczy oparty na kodeksowych przepisach o rękojmi.

To uproszczenie zapewne pomoże konsumentom rozróżniać odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu rękojmi i odpowiedzialność z gwarancji (niekoniecznie sprzedawcy).

Po ujawnionej wadliwości rzeczy sprzedawcy bardzo często odsyłają konsumentów do skorzystania z gwarancji (np. producenta). Natomiast to kupujący decyduje, na jakiej podstawie będzie dochodził swoich roszczeń. Wykonanie uprawnień z gwarancji nie wpływa na odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu rękojmi.

Uprawnień z tytułu rękojmi można dochodzić, gdy wady fizyczne istniały w momencie wydania rzeczy, ewentualnie powstały później, ale ze względu na przyczynę istniejącą już w momencie wydania rzeczy. Jeżeli sprzedawca będzie miał wpływ na wybór przewoźnika (np. narzuci skorzystanie z usług określonego kuriera) do wydania dojdzie dopiero w momencie przekazania przesyłki konsumentowi (a nie powierzenia jej przewoźnikowi). Przez rok od dnia wydania rzeczy chroni konsumenta domniemanie, że wada fizyczna lub jej przyczyna istniała w chwili wydania rzeczy. Dlatego w razie sporu to przedsiębiorca będzie musiał wykazać, że było inaczej. Co do zasady sprzedawca odpowiada z tytułu rękojmi za wady fizyczne, jeżeli wada zostanie stwierdzona przed upływem dwóch lat. Wyjątki dotyczą nieruchomości i rzeczy używanych.

Po spełnieniu się przesłanek odpowiedzialności z tytułu rękojmi kupujący będzie dysponował wieloma uprawnieniami. Co do zasady może złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od umowy, chyba że sprzedawca niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności dla kupującego wymieni rzecz wadliwą na wolną od wad albo wadę usunie.

Jeżeli rzecz była już wymieniona (choćby raz) lub naprawiana przez sprzedawcę (albo sprzedawca nie uczynił zadość obowiązkowi wymiany rzeczy na wolną od wad lub usunięcia wady), musi zastosować się do oświadczenia konsumenta o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od umowy. Zamiast wskazanych uprawnień kupujący może także żądać wymiany rzeczy albo jej naprawy. Co do zasady (nieliczne wyjątki dotyczą kosztów demontażu rzeczy) koszty wymiany lub naprawy ponosi sprzedawca. W szczególności obejmuje to koszty demontażu i dostarczenia rzeczy, robocizny, materiałów oraz ponownego zamontowania i uruchomienia. Należy zwrócić także uwagę, że zgodnie z treścią nowych przepisów, brak reakcji sprzedawcy w ciągu 14 dni od dnia złożenia przez konsumenta żądania wymiany rzeczy lub usunięcia wady albo oświadczenia o obniżeniu ceny (określającego, o ile cena ma być obniżona) oznaczać będzie przyznanie jego zasadności.

Niezależnie od uprawnień z tytułu rękojmi, gdy wadliwość zostanie stwierdzona przy wydaniu rzeczy, kupujący może w ogóle odmówić jej przyjęcia, żądając wydania rzeczy bez wad.

Tylko w relacji pomiędzy przedsiębiorcami obowiązywać będzie zasada, że kupujący traci uprawnienia z tytułu rękojmi, jeżeli nie zbadał rzeczy w czasie i w sposób przyjęty przy rzeczach tego rodzaju (np. w momencie jej wydania) i nie zawiadomił niezwłocznie sprzedawcy o wadzie, a gdy wada wyszła na jaw dopiero później – nie zawiadomił sprzedawcy niezwłocznie po jej stwierdzeniu.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów