Reklama
Rozwiń
Reklama

Wybory prezydenckie 2015: ile kosztował jeden głos

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji na podstawie sprawozdań nadesłanych przez nadawców telewizyjnych i radiowych opracowała „Informację o wydatkach i wykorzystaniu czasu na emisję płatnych audycji wyborczych w radiu i telewizji” w trakcie wyborów na urząd prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej w 2015 r. Dokument obejmuje dane dotyczące I i II tury wyborów.

Aktualizacja: 08.07.2015 12:53 Publikacja: 08.07.2015 12:07

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek

W pierwszej turze wyborów reklamy wyborcze pojawiły się w dwudziestu programach telewizyjnych: w 13 programach telewizji publicznej (TVP1, TVP2, TVP Polonia, TVP Info, TVP Regionalna, TVP HD, TVP Historia, TVP Kultura, TVP Rozrywka, TVP Seriale, TVP Gdańsk, TVP Szczecin i TVP Wrocław) i w 7 programach koncesjonowanych (Polsat, Polsat News, TVN, TVN 24, TV Republika, Superstacja, NTL Radomsko).

W drugiej turze płatne audycje wyborcze nadano w 11 programach: w 6 programach telewizji publicznej (TVP 1, TVP 2, TVP Info, TVP Gdańsk, TVP Kraków oraz TVP Rzeszów) oraz w 5 programach telewizji koncesjonowanych (Polsat, Polsat News, TVN, TVN 24, TV Republika).

W pierwszej i drugiej turze wyborów płatne audycje wyborcze nadawano w 19 programach radia publicznego oraz w 109 programach radia koncesjonowanego.

Najwięcej, bo 3628783,34 zł na wybory w pierwszej turze wydał Bronisław Komorowski. Co stanowiło 47,35% ogółu wydanych środków przez wszystkich kandydatów (Patrz tabele 1). W drugiej turze każdy z kandydatów wydał blisko 1530 000,00 zł.

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji oszacowała koszt uzyskania 1 głosu. Pod uwagę wzięto tylko wydatki na płatne audycje wyborcze w radiu i telewizji. Analiza wykazała, że Bronisław Komorowski przeznaczył na jeden głos 64 gr, a jego kontrkandydat Andrzej Duda wydał na to 55 gr.

Reklama
Reklama

W roku 2015 wszystkie komitety wyborcze wydały na ogłoszenia wyborcze 10 724 808 zł, czyli o 20,44 proc. więcej niż w kampanii 2010 roku. Wówczas była to kwota 8 904 345 zł.

Do pobrania: „Informacja o wydatkach i wykorzystaniu czasu na emisję płatnych audycji wyborczych w radiu i telewizji" w trakcie wyborów na urząd prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej w 2015 r.

Prawo w Polsce
Zmowa przetargowa Budimexu. Wyrok może utrudnić walkę o kolejne kontrakty
Sądy i trybunały
Co dalej z Trybunałem po wyroku TSUE? Setki orzeczeń do podważenia
Praca, Emerytury i renty
Planujesz przejść na emeryturę w 2026 roku? Ekspert ZUS wskazuje dwa najlepsze terminy
Internet i prawo autorskie
Masłowska zarzuca Englert wykorzystanie „kanapek z hajsem”. Prawnicy nie mają wątpliwości
Edukacja
Pisownia na nowo. Co zmieni się w polskiej ortografii od przyszłego roku?
Materiał Promocyjny
W kierunku zrównoważonej przyszłości – konkretne działania
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama